rochester quadrajet förgasare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
susanna113
Corvetteälskare
Corvetteälskare

rochester quadrajet förgasare

Inlägg av susanna113 »

rochester quadrajet förgasare , hur ställer sig denna förgasare till andra? Vad är det som skiljer de olika åt och vad vore att rekommendera, var står denna i klass med konkurrenterna? Finns den både 2 och 4 portad (barrel) ????
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Råttorkestern e en väldigt bra förgasare ,när den behagar att funka som den ska.. :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
susanna113
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av susanna113 »

kan man öka på hk med en anna typ av förgasare och isåfall vilken o hur många hk :?:
vad är att rekommendera isåfall holly :?:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Du vinner inte särskilt mkt på att endast byta förgasaren och är du beredd att offra del av körbarheten för att tjäna effekt så finns det många alternativ...men ska du göra det på "rätt" sätt börjar det kosta,,men ger mkt effekt på en gång,,,men som sagt då bör man åtgärda/modifiera hela kombinationen..
mvh
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Som sagt Rockorkestern e en attans bra förgasare. Finns både 2 och 4 port den är avsevärt mer sofistikerad än exvis Edelbrock. Jag renoverade min efter det blev den som ny, går som en klocka. Har du en Rockorkester behåll den och renovera vid behov.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

För upp den här tråden i ljuset lite igen.

Vilka nålar och munstycken rekomenderar ni till en motor som har ca 270-300 hk i en Rochester m4mc till en 350motor

Lite nyfiken har en Holley 750 DP som jag funderar att byta till men kul att ställa in den här lite hygligt så man kan alternera lite.

Nu blir det vita stift när man kör, har gjort en nöd lösning med halv choke i hela tiden för tillfälet då blir vridet det dubbla, och det känns som V8.
Har nålarna CH på sekundärsidan mer har jag inte undersökt förgasaren.

Så slipper jag kanske göra så många bom köp av felaktiga nålar och munstycken :D Tack på förhand.

Vill samtidigt passa på att tacka 2QIK4U för mycket trevligt bemötande samt en trevlig prat stund i din butik härom dagen och intressanta tips i dena diskution vi kommer att ses igen för affärer.

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Plocka ner förgasaren idag helt.

Hitta munstyckena primär 71 nål 41k
Sekundärsidan hitta inget löstagbart munstycka ? Sekundärnål CH

Några tips på vilka jag borde ha istället?
Eller vad ni har ni i era SB med 300hk.

Nu blir det vita tändstift.

Mvh
MrV8
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

MrV8 !
Du är alltid lika välkommen åter!
Tyckte själv det var lika roligt och intressant, har man bara tid tar jag mig gärna en pratstund och det finns inte mkt trevligare saker att göra än att få kika på andras bilar och delar och lära känna nytt folk.....menhm... glöm den där Rock orkester,,,du har viktigare saker att lägga tiden på..*s*
mvh R
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

2QIK4U skrev:MrV8 !
Du är alltid lika välkommen åter!
Tyckte själv det var lika roligt och intressant, har man bara tid tar jag mig gärna en pratstund och det finns inte mkt trevligare saker att göra än att få kika på andras bilar och delar och lära känna nytt folk.....menhm... glöm den där Rock orkester,,,du har viktigare saker att lägga tiden på..*s*
mvh R
Hej 2QIK4U

Jag får tacka för sisst var trevligt att pratta med dig! Ovanligt med så trevliga personer som säljer bil dellar som du!
Vi ses abslout igen!

*S* jag vet jag har viktigare saker än att hålla på med Rochestern *s*
Men nu har jag bestyckat om den så jag kan prova bilen, utan att man håller på och bli nojig när man kör den. Var så sugen på en prov tur att jag höll på att förgås låg nästan sömnlös ibland över det *ler*

Nu har jag fått mig en prov tur med ax och tryck i bilen :D :D
Men jag håller med dig går säkert att få mer med Holley.

Satt i Munstyckena 74 samma nålar kanske inte hundra rätt men nära.

Mvh
MrV8
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Hur kändes bilen nu då??
körintryck??

Det är inte svårt att vara trevlig mot trevligt folk..*s*
mvh R
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Tjenare 2QIK4U

Nu var min provkörning inte så lång men ändå.

Bilen känndes mycket bättre än jag trodde, har fått för mig efter allt prat
i trådden "toppfart på en C3" eller något sånt heter trådden.

Att C3 skulle vara lika obehaglig att köra om man inte är van vid dom.

Men jag är positivt överaskad över att väghållningen känns mycket bra!!!
Ialla fall om man som mig är van vid stora svajiga skepp :wink:

Ändå tycker jag man känner den där lite tyngden i bilen som jag också var rädd att man inte skulle känna, där man slipper känna varje skarv i vägen.

Första gången jag körd den så tyckte jag den känndes som den skulle gå ut i ställ i kurvorna bara man tog det lungt.

Men nu tycker jag det mer känns som den lägger sig lite inåt i kurvorna för att sen bli stum fast man tar i mer i kurvorna. Men det kanske är något dom har tänkt på vid konstruktionen av bilen att den ska göra så?

Buller mäsigt kan jag inte utalla mig om, min har knappt någon dämpning alls av mullret så det hörs när man kommer sen körde jag med fönstena öppna också, men jag tänkte inte på något störande skrammel.

Är faktist förvånad över att den känns att vara i rätt bra skick den här bilen , men vi får väll se hur länge stöddämparna vill vara bra när man börjar använda den igen, efter sin törnrosa sömn på 6-7 år.

Var uppe i 150km/h och den gick som ett lock på vägen rakt fram utan minsta märkliga tendens.

Ska börja renoveringen av Holley:n nu i vekan du har helt rätt i den förgasaren är värd att läga tiden på i stället !

Föresten 2QIK4U när jag släppper läss ljulen i spin då ser man på sträken att bådda börjar sladda direkt, är det Positracion bakaxel då eller?
Håller på och fyller i mitt medlemskort till CCS och vet inte om jag ska kryssa i den eller inte ? Verkar inte vara någon annan som gjort det efter 72-73 vad jag sett när jag tittar i matriarken men däremot har många gjort det på 68-69 och där om kring.

Är det vanligt med diffbroms på dom här bilarna eller är det ovanligt?

Kul att vi fått samma intryck av varan :wink:

Mvh
MrV8
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Spåren beror på at du har för gamla däck och det är kallt ute...

är spåren S-formade har du för lite häst och framför allt dåliga bussningar och taskigt inställd bakvagn..
en Corvette som allt stämmer på har spikraka sträck sedan handlar det mkt om att du har rätt material i bussningarna och korrekta hjulinställningar.
När allt är fräscht i bakvagnen och du känner för att lämna in bilen för 4-hjulsinställning kan jag ge dig tlite råd på vilka värden du ska ha.

Antagligen går den så bra på vägen för den stått avställd en del och är såpass välbevarad av tidigare ägare som den är.
Annars har Covetterna en tendens att vilja flyta över vägen runt 220 km/h och vill man åka behagligt över det får man bygga om chassiet och byta bussningsmaterial et Cetetc allt det som krävs för att ta din Vette upp över 300 sträcket kommer vi nog lägga ut en sida på hemsidan när tid gives

Låter som du kommer få en kul sommar med mkt nöje -05

mvh R
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Hmm, är själv förvånad att min Vette inte "spårar" dvs slingrar sig när det är spår nötta i vägen. med så breda däck tycker jag dom flesta bilar brukar göra det.

Det är ju en positiv upplevelse tycker jag. Är det någon som har upplevt detsamma?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Ahh på det visset

Ja jag är väll ingen utpräglad fort körare utan min bil kommer nog gå mest på crusing *ler stort* men visst är det alltid intressant att veta hur den ska vara inställd så jag tackar i förväg 2QIK4U för kommande råd i vilka värden man ska ha på 4 ljulsinstälningen.

Ja att det kommer bli en kul sommar 2005 betvivlar jag inte :D
Det här är ju min första egna bil med avtagbart tack, äntligen!!!
Hade en trans am utan t-top för några år sen och då sa jag mig själv sport amrikanare = t-top nästa gång och jag lyckades hålla det.

Som det ser ut nu så kommer det att bli mycket crusing i år, här ska bilen användas *ler stort* får se vad den tänker dra känns som 4-5 liter milen nu när jag varit ute och lekt? Men har man kul får det kosta lite.

Vad drar era när ni leker?

Terner jag har faktiskt inte heller reagerat över att bilen spårar men jag ska tänka på det nästa gång jag är ute och kör.

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Tänkte bara nämna ifall någon håller på och läser den här länken
att efter mätande och fixande och trixande och nerplockning med urblåsning av alla kanaler i förgasaren så var munstykena 74 inte bra när man kör lungt men när man gasar *hmmm*

Jaja så inte ni luras sätta idom i era Qudrajet

71 med rätt instäld automatchock fungerar bäst på min motor i lungn körning men inte när man gasar.

(behöver nog andra nålar som ger mer bensin först och sen mindre på slutet på sekundärsidan eller så är det något med vacumöppningen som inte vill som den ska på sekundärsidan)

Nu startar den på första i alla fall när den är kall, men det har varit mycket pilrande på Rochestern inan den blev så här bra. Ville lära mig lite om den här förgasaren.
Varvar 1000rpm kall och går ner till 600rpm när den är varm tänk att det gick att få den där trilskandes automatchoken att fungera till slut :D :D
men ibland får man gå ur och peta till den lite så den släpper alla grejer :?

men mem ja vet jag ska inte lägga mer tid på den nu 2QIK4U
kunde bara inte låta bli :D Nu blir det snart Holley säsong.

Mvh
MrV8
Skriv svar