Motoridentifiering

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Bernt
Rookie
Rookie
Inlägg: 60
Blev medlem: ons nov 05, 2003 15:57
Ort: Bernt Drugge Boden

Motoridentifiering

Inlägg av Bernt »

Har en -69 med 427/400 motor. Motorblocket på är utbytt och har prefixet CE. Tror att CE betyder att det är ett utbytesblock från GM men är dock inte säker.

För att identifiera vilken motor som satt fabriksmonterad i bilen så vad jag kan se så kan man inte se det på chassinumret/VINnumret. Man kan se på var rödmarkeringen på varvräknaren börjar, om det är krängningshämmare bak, etc. Sådant kan ju dock vara monterat i efterhand.

För att verkligen kunna se vilken motor som satt monterat redan från fabriken när bilen var ny såska man kunna se det på det papper som satt fastklistrat på ovansidan av bensintanken, den sk buildsheet (tror jag det kallas).Saknas på denna bil. Har sedan för mig att det går att beställa kopior av dessa från någon firma eller privatperson.

Någon som vet mer om detta?

/Bernt
-68 C3 Coupe 327/350
-10 C6 GrandSport
-12 Volvo V70 T6

Tidigare: -03 C5 Convertible. HD Sportster 883R -02. C5 Coupé -02. -69 Convertible 427/400. Två 73:or med 454. Pontiac Trans AM 1970. Renault Gordini 1967. Honda CBX 1000. GoldWing 1976, mm, mm.
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Motoridentifiering

Inlägg av Don Tomaso »

CE är helt riktigt en utbytesmotor, hade samma i min 69:a fast det var en 350.
Man kan också se vilken motor som suttit i på den lilla "skylten" som sitter på mittkonsolen men den kan ju också vara utbytt.

Du kan ju alltid kolla gjutdatum då får du ju fram hur gammal motorn är iallafall, borde inte vara mer än ca2 år nyare än 69, om den är bytt på garanti eller liknande.

Det är väl inte så vanligt att buildsheet finns kvar, jag har dessutom inte hört att det går att få tag på kopior, men jag kan ha fel.
Har för mig att det inte finns något kvar till dessa gamla bilar, precis som med carfax, det måste vara ett vin nummer som är längre och de kom inte förrän senare (80-talet) 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
krister -68 427
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: lör okt 18, 2008 12:46
Ort: stockholm

Re: Motoridentifiering

Inlägg av krister -68 427 »

hej !
har själv en -68 med 427/400.
det går inte såvitt jag vet att få fram build sheets från GM, däremot finns det firmor i USA som kopierar sådana på din egen specifikation (så går det till när man fuskar med renoveringar....).
- Det finns några sätt att identifiera vilken motor som suttit i från början, men det går inte att vara helt säker, hmmm.
- Alla bilar med Holley förgasare har en bränsleledning (327/350, 427/400,430, 435). bilar med Rochester har två ledningar (327/300, 427/390), då ledningen inte går att byta utan att lyfta karossen är detta det bästa sättet att identifiera.
- varvräknaren skall ha rödmarkering vid 5600rpm.
- på brandväggen ovanför bromscylindern skall det sitta en avgasemissionsskylt (plast) om den finns kvar och det går att läsa artikelnumret kan du direkt översätta vilken motor som satt i vid produktion.
- skylten på växelväljarkonsolen var ett lagkrav och som kom 1969. om det inte är bytt, så är det en bra indikering.
- kränghämmar tjocklek är ochså en indikering om det är en BB-bil....
- alla BB-bilar har diffad bakaxel. utväxlingen var optional.
hoppas det klarnar lite
hälsniingar
krister...
-68 427/400 coupe .
Användarens profilbild
Bernt
Rookie
Rookie
Inlägg: 60
Blev medlem: ons nov 05, 2003 15:57
Ort: Bernt Drugge Boden

Re: Motoridentifiering

Inlägg av Bernt »

Ok. Det där med två bränsledningar (en retur) visste jag inte. På min är det en bränsledning samt att det där med krängningshämmare, rödmarkering, etc, tyder på att det är en 427/400 bil.

Tack för infon.

/Bernt
-68 C3 Coupe 327/350
-10 C6 GrandSport
-12 Volvo V70 T6

Tidigare: -03 C5 Convertible. HD Sportster 883R -02. C5 Coupé -02. -69 Convertible 427/400. Två 73:or med 454. Pontiac Trans AM 1970. Renault Gordini 1967. Honda CBX 1000. GoldWing 1976, mm, mm.
Skriv svar