Jonas Rohwer skrev:Kul att se att du redan har kommit så här långt, Elisabeth!
Var det trixigt att ta ur rutan?

Jag undrar lite för att jag snart själv ska göra samma manöver..
Hej Jonas!
Kul att du frågar

Tycker nog att det var klart mycket lättare att ta ut framrutan än att ta bort lysena och vacumklockorna i fronten. Här kommer lite bilder, hoppas det kan hjälpa dig att se hur du ska vidare och att någon fler får lite tips......
1..Jag började med att ta bort gummilisterna som sitter i den kromade sidolisten. De låg i den kromade listens skåra . Uppe till hörnet satt gummilisten fast med ett par skruvar som jag lossade på.
Den ena skruven var svårare att få bort, då den satt in i bakom listen med ett litet plåtstag på baksidan av gummilisten.
2.. Efter att båda gummilisterna var borta tog jag bort kromlisten som gummilisterna vilat i. De satt fast med ett par skruvar.
3.. Efter det tog jag bort kromlisten som satt på utsidan av framrutan på båda sidor.
Med spänning undrade jag hur mycket rost bilen var drabbad av. Ett ställe som det lätt blir rostangrepp på är vid rutramens nederkant mot karossen. Jag hade nog turen med mig för konstigt nog var den helt okey där

, om man nu jämför med rutramens överliggare.
4.. Sen tog jag bort inredning runt framrutan, det var då jag upptäckte helvetet.

Det bara rasade ner rost ......som en hagelskur rakt in och ner i bilen. Efter det tog jag bort fästena till luckorna.
5.. Alla kromlister runt takluckorna, (det stora T:et ) togs bort. Den lilla, tunna kromade listen som sitter i överkant framruta var lite pillrig att få bort. Jag ville ju inte skada listen utan få bort den hel. Klipsen går ju enkelt att köpa nya men listen går att gör fin utan att köpa ny. Den satt med ett gäng klips som ibland var fastrostade och ibland bara trillade de bort för rosten hade rostat sönder de helt enkelt

.
6.. Efter det tog jag bort framrutan, jag tog bort kitt med kniven och började lätta rutan från fönsterramen med hjälp av kniv, rakblad och spackel. Bara att ta det försiktigt så den inte går sönder. Tryckte sen ut den innefrån och hade också hjälp som höll emot på utsidan
Fästena gjorde jag rena från fönsterkitt och silikon , sen polerade jag upp dem. Den övre som är klar ser nästan ny ut tycker jag
Polerade även upp den stora kromlisten och fick tankarna på annat.....
7. Bakfönster togs bort med hjälp av en mattkniv, det fönstret satt fast som bara den med silikon. Tror de har byggt upp hela bilen med att täta fönster med silikon.......ett rent helvete för plåtdetaljerna på bilen. Listen som håller bakrutan inne i coupén gick sönder i smådelar. Den gick i kras som ett kristallglas, tror solen har hjälpt till att krackelera plasten. Men jag har köpt en ny list
Lycka till
