Katalysator och höjning......

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Mkautto
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: mån aug 16, 2004 12:24
Ort: Tullinge

Katalysator och höjning......

Inlägg av Mkautto »

Hej alla!

Skaffade äntligen mig en Corvette 89:a Cab i somras som man drömt om sen man var en liten grabb. Underbar bil!!! Älskar den! Ska nog skaffa fler...*ler*

Den är toksänkt så det tar i överallt när man kör + att det rasslar något fruktansvärt från katarna. Mitt projekt över vintern är att höja den en aning samt att byta ut kattarna.

Nu undrar jag hur man får upp den lite? Räcker med 1-2 cm. Fram är det väl några bussningar som ska bytas och bak är det någon bult som kan bytas har jag förstått men hur gör jag? Någon som hjar koll på detta ?

Vad gäller för kattarna? Det sitter ju 2 prekatar och en huvudkat. Måste jag byta alla eller räcker det med att byta huvudkaten och tömma prekatarna? Går den igenom besiktningen då?
//Markku
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
Ort: corvette@bolina.hsb.se

Kattar

Inlägg av Skp »

Vad det gäller rasslet från kattarna är det nog innanmätet som börjat släppa. har du otur kommer du att plugga igen mittenkatten med död motor som resultat. Bar att riva ner blåsa mitten katten och svetsa dit ett par raka rör istället för förkattarna. Blir det problem på bilprovningen är det bara att tanka sprit så går det igenom (spritar själv bägge corvetterna en gång om året den ena fick jag CO 0,0 på och HC 001) besiktningskillen var tvungen att ta bilen till en mätare till då han trodde att den första var trasig.

Kör så det ryker
Stefan
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Här står en hel del om sänkning av bilen..

http://www.vetteforum.org/showthread.ph ... eadid=1778

Du behöver ju bara göra tvärt om.. och om du har lite tur så är det säkert någon välnig person som kan tänka sig att byta grejjer med dig :D
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Mkautto
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: mån aug 16, 2004 12:24
Ort: Tullinge

Inlägg av Mkautto »

Har läst om att besiktningen inte gillar om prekatarna är borta och ersatta med rör men om dom sitter kvar och är rensade så är det ok. Har inte fattat vad dom gör för nytta??
Så du menar att det kanske räcker med att kolla huvud katen eller eventuellt byta den och sätta raka rör (rensa) vid pre katarna så funkar det?
//Markku
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
Ort: corvette@bolina.hsb.se

Kattar

Inlägg av Skp »

Javisst, rensa mittenkatten så det är fritt blås, sen vad besiktningsmännen personligen tycker om raka rör eller förkattar är helt oväsentligt, (du kan ha satt dit en ny effektivare mittkatt!!!!!). Det som gäller är vad du får för värden vid mätningen och inte deras personliga åsikt.

Stefan
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
Ort: corvette@bolina.hsb.se

Förtydligande

Inlägg av Skp »

Med rensning av mittkatten menar jag att det inte skall sitta rester från prekattarna kvar(inte att du skall tömma den helt)

Stefan
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
Ort: CCS Admin

Inlägg av alberto.becker »

Hej! När jag själv köpte min C4-90a så var även den tok sänkt :? , gick omöjligen att köra över några vägbulor utan att det lät som det skulle bli rent hus där under :(. När jag tittate vid främre bladfjädern så hade klanten tagit bort glid skorna i sidorna som resulterar i att fjädern ligger och nöter direkt på aluminiumet och spricker sönder till slut :cry:. Själv så skaffade jag en bit Teflonskiva ca 8mm tjock och gjorde egna glidskor :lol: . Beroende om du har orginal eller styvare fjäder så blir bilen olika hög med samma mellanlägg. Förmodligen bak så har dom väll använt den vanligaste metoden på din bil med bara längre bulltar. Glöm bara inte att göra en inställning efter du har ändrat höjden, mina hjul pekade åt alla riktningar efter att den tidigare klåparen (ägaren) lekt med höjden. Hoppas du fixar det där då får du en klart trevligare åk :D
Mv A/B
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Katproblem

Inlägg av Ingo »

Har du en 89 måste skiten fungera.Skär du bort precatarna lär det ju synas och risken finns att det blir gnäll.Om percaten rämnat och lagt sig framför huvudkaten kan du ju försöka exempelvis dammsuga bort skiten men ha inte så stora förhoppningar.Jag fick själv rådet(av en som jobbar på SBP,savgaslab)att hugga ett spett genom katen,för det går aldrig att få igen funktionen helt om den blivit mekanikst förorenad.Om du köper en ny ypipa utan precatar lär knappast besiktningen fatta att precatarna saknas,och Camaro exempelvis har ju inga.eljest kan du ta ner ypipan och skära upp precatarna uppifrån och ta ur innehållet.problemet är att svetsa ingen tätt,men avgascement i skarvarna gör nog att det håller något år i varje fall. Men det är ju avgasvärdena som är det viktiga. så lycka till.
Användarens profilbild
Mkautto
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: mån aug 16, 2004 12:24
Ort: Tullinge

Inlägg av Mkautto »

Är det kanske en sån här som kan lösa mina problem med rasslande katar?

http://www.vette.se/shop/?artnr=105%2D1012
//Markku
Användarens profilbild
Halvan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: lör maj 01, 2004 21:21
Ort: Haninge, Stockholm

Inlägg av Halvan »

Tjena.
Jag har också en 89a cab, som i somras började rassla rätt ordentligt i katten (huvudkatten). Jag beställde en ny katalysator från vette.se (En internetaffär som jag förövrigt varmt kan rekommendera), totalsumman inkl. frakt med UPS från USA blev ca 3100kr. Jag hämtade den hos ägaren till vette.se. Om du också gör det hoppas jag du får se hans egna Corvette. Värsta monstret jag sett i corvette väg :lol:

Att byta katten sen var inga större problem, inget var fastrostat på min Corvette iallafall. (se till att försök skaka ur ljuddämparna från överblivet innanmäte från den gamla katten). Efter det försvann alla pinsamma rasselljud och bilen gick igen 100%igt kanonbra!
Lycka till!
Användarens profilbild
Mkautto
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: mån aug 16, 2004 12:24
Ort: Tullinge

Inlägg av Mkautto »

Har beställt katar från USA. Har en bekant som brukar beställa lite delar därifrån till sin 8) Mustang. Beställde hela kittet med prekattar o huvud kat. Har inte riktigt fått klart för mig vad prekattarna har för syfte :? ??

Det blir nog bra det med....
//Markku
Skriv svar