Katalysator och höjning......
Katalysator och höjning......
Hej alla!
Skaffade äntligen mig en Corvette 89:a Cab i somras som man drömt om sen man var en liten grabb. Underbar bil!!! Älskar den! Ska nog skaffa fler...*ler*
Den är toksänkt så det tar i överallt när man kör + att det rasslar något fruktansvärt från katarna. Mitt projekt över vintern är att höja den en aning samt att byta ut kattarna.
Nu undrar jag hur man får upp den lite? Räcker med 1-2 cm. Fram är det väl några bussningar som ska bytas och bak är det någon bult som kan bytas har jag förstått men hur gör jag? Någon som hjar koll på detta ?
Vad gäller för kattarna? Det sitter ju 2 prekatar och en huvudkat. Måste jag byta alla eller räcker det med att byta huvudkaten och tömma prekatarna? Går den igenom besiktningen då?
Skaffade äntligen mig en Corvette 89:a Cab i somras som man drömt om sen man var en liten grabb. Underbar bil!!! Älskar den! Ska nog skaffa fler...*ler*
Den är toksänkt så det tar i överallt när man kör + att det rasslar något fruktansvärt från katarna. Mitt projekt över vintern är att höja den en aning samt att byta ut kattarna.
Nu undrar jag hur man får upp den lite? Räcker med 1-2 cm. Fram är det väl några bussningar som ska bytas och bak är det någon bult som kan bytas har jag förstått men hur gör jag? Någon som hjar koll på detta ?
Vad gäller för kattarna? Det sitter ju 2 prekatar och en huvudkat. Måste jag byta alla eller räcker det med att byta huvudkaten och tömma prekatarna? Går den igenom besiktningen då?
//Markku
- Skp
- Corvettefantast
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
- Ort: corvette@bolina.hsb.se
Kattar
Vad det gäller rasslet från kattarna är det nog innanmätet som börjat släppa. har du otur kommer du att plugga igen mittenkatten med död motor som resultat. Bar att riva ner blåsa mitten katten och svetsa dit ett par raka rör istället för förkattarna. Blir det problem på bilprovningen är det bara att tanka sprit så går det igenom (spritar själv bägge corvetterna en gång om året den ena fick jag CO 0,0 på och HC 001) besiktningskillen var tvungen att ta bilen till en mätare till då han trodde att den första var trasig.
Kör så det ryker
Stefan
Kör så det ryker
Stefan
Här står en hel del om sänkning av bilen..
http://www.vetteforum.org/showthread.ph ... eadid=1778
Du behöver ju bara göra tvärt om.. och om du har lite tur så är det säkert någon välnig person som kan tänka sig att byta grejjer med dig
http://www.vetteforum.org/showthread.ph ... eadid=1778
Du behöver ju bara göra tvärt om.. och om du har lite tur så är det säkert någon välnig person som kan tänka sig att byta grejjer med dig

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Har läst om att besiktningen inte gillar om prekatarna är borta och ersatta med rör men om dom sitter kvar och är rensade så är det ok. Har inte fattat vad dom gör för nytta??
Så du menar att det kanske räcker med att kolla huvud katen eller eventuellt byta den och sätta raka rör (rensa) vid pre katarna så funkar det?
Så du menar att det kanske räcker med att kolla huvud katen eller eventuellt byta den och sätta raka rör (rensa) vid pre katarna så funkar det?
//Markku
- Skp
- Corvettefantast
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
- Ort: corvette@bolina.hsb.se
Kattar
Javisst, rensa mittenkatten så det är fritt blås, sen vad besiktningsmännen personligen tycker om raka rör eller förkattar är helt oväsentligt, (du kan ha satt dit en ny effektivare mittkatt!!!!!). Det som gäller är vad du får för värden vid mätningen och inte deras personliga åsikt.
Stefan
Stefan
- Skp
- Corvettefantast
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
- Ort: corvette@bolina.hsb.se
Förtydligande
Med rensning av mittkatten menar jag att det inte skall sitta rester från prekattarna kvar(inte att du skall tömma den helt)
Stefan
Stefan
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 186
- Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
- Ort: CCS Admin
Hej! När jag själv köpte min C4-90a så var även den tok sänkt
, gick omöjligen att köra över några vägbulor utan att det lät som det skulle bli rent hus där under
. När jag tittate vid främre bladfjädern så hade klanten tagit bort glid skorna i sidorna som resulterar i att fjädern ligger och nöter direkt på aluminiumet och spricker sönder till slut
. Själv så skaffade jag en bit Teflonskiva ca 8mm tjock och gjorde egna glidskor
. Beroende om du har orginal eller styvare fjäder så blir bilen olika hög med samma mellanlägg. Förmodligen bak så har dom väll använt den vanligaste metoden på din bil med bara längre bulltar. Glöm bara inte att göra en inställning efter du har ändrat höjden, mina hjul pekade åt alla riktningar efter att den tidigare klåparen (ägaren) lekt med höjden. Hoppas du fixar det där då får du en klart trevligare åk
Mv A/B





Mv A/B
Katproblem
Har du en 89 måste skiten fungera.Skär du bort precatarna lär det ju synas och risken finns att det blir gnäll.Om percaten rämnat och lagt sig framför huvudkaten kan du ju försöka exempelvis dammsuga bort skiten men ha inte så stora förhoppningar.Jag fick själv rådet(av en som jobbar på SBP,savgaslab)att hugga ett spett genom katen,för det går aldrig att få igen funktionen helt om den blivit mekanikst förorenad.Om du köper en ny ypipa utan precatar lär knappast besiktningen fatta att precatarna saknas,och Camaro exempelvis har ju inga.eljest kan du ta ner ypipan och skära upp precatarna uppifrån och ta ur innehållet.problemet är att svetsa ingen tätt,men avgascement i skarvarna gör nog att det håller något år i varje fall. Men det är ju avgasvärdena som är det viktiga. så lycka till.
Är det kanske en sån här som kan lösa mina problem med rasslande katar?
http://www.vette.se/shop/?artnr=105%2D1012
http://www.vette.se/shop/?artnr=105%2D1012
//Markku
Tjena.
Jag har också en 89a cab, som i somras började rassla rätt ordentligt i katten (huvudkatten). Jag beställde en ny katalysator från vette.se (En internetaffär som jag förövrigt varmt kan rekommendera), totalsumman inkl. frakt med UPS från USA blev ca 3100kr. Jag hämtade den hos ägaren till vette.se. Om du också gör det hoppas jag du får se hans egna Corvette. Värsta monstret jag sett i corvette väg
Att byta katten sen var inga större problem, inget var fastrostat på min Corvette iallafall. (se till att försök skaka ur ljuddämparna från överblivet innanmäte från den gamla katten). Efter det försvann alla pinsamma rasselljud och bilen gick igen 100%igt kanonbra!
Lycka till!
Jag har också en 89a cab, som i somras började rassla rätt ordentligt i katten (huvudkatten). Jag beställde en ny katalysator från vette.se (En internetaffär som jag förövrigt varmt kan rekommendera), totalsumman inkl. frakt med UPS från USA blev ca 3100kr. Jag hämtade den hos ägaren till vette.se. Om du också gör det hoppas jag du får se hans egna Corvette. Värsta monstret jag sett i corvette väg

Att byta katten sen var inga större problem, inget var fastrostat på min Corvette iallafall. (se till att försök skaka ur ljuddämparna från överblivet innanmäte från den gamla katten). Efter det försvann alla pinsamma rasselljud och bilen gick igen 100%igt kanonbra!
Lycka till!