Har helvita insatser liggandes, originalen börjar bli lite urblekta...(ena sidan gul och den andra blekorange)
Men hur i helskotta går man tillväga? Har testat att bryta och bända, verkar som det på ena sidan sitter en klammer...
Fronten ska få ny lack i vår, så jag har hittills (utan resultat) anv våld...Ser en skruv, men har inte den blekaste hur jag ska kunna få bort den!
Byta parkeringsljus/blinkers-insats?
Byta parkeringsljus/blinkers-insats?
/Plingen
Re: Byta parkeringsljus/blinkers-insats?
Vad har du för årsmodell?
Mvh Johan
__________________________________________
-91 L98 TH700
__________________________________________
-91 L98 TH700
Re: Byta parkeringsljus/blinkers-insats?
Hur gick det, fick du bort insatsen??Plingen skrev:Har helvita insatser liggandes, originalen börjar bli lite urblekta...(ena sidan gul och den andra blekorange)
Men hur i helskotta går man tillväga? Har testat att bryta och bända, verkar som det på ena sidan sitter en klammer...
Fronten ska få ny lack i vår, så jag har hittills (utan resultat) anv våld...Ser en skruv, men har inte den blekaste hur jag ska kunna få bort den!
Re: Byta parkeringsljus/blinkers-insats?
85a...nej, ska göra ett nytt försök när han kommer fram om 1 månad...därför jag söker hjälp nu 

/Plingen
Re: Byta parkeringsljus/blinkers-insats?
Aha ok, jag har också försökt ta ut insatsen men ej lyckats. Jag har visserligen en -92:a, men det kanske ser någorlunda lika ut?Plingen skrev:85a...nej, ska göra ett nytt försök när han kommer fram om 1 månad...därför jag söker hjälp nu
Re: Byta parkeringsljus/blinkers-insats?
Hej igen. Jag gjorde detta förra vintern utan att ha skruvat Corvette tidigare.
Jag har en 91:a och jag vet inte hur mycket som skiljer mellen de två fronterna.
När huven är öppen så ser man nästan alla skruvar.
Glöm inta att koppla ur elsladdar till sidoljusen.
Det finns sitter, räknat från hjulhuset, först innerskärm mot front sedan fronten mot staget ovanför sidoljusen. Sen sitter det ett gäng skruvar vid huvkanten ( besvärliga, köpte en 8mm spärr/u-nyckel på Biltema). Dessa skruvar sitter med ca 15cm mellanrum hela vägen. De två som sitter ytterst är besvärliga att nå men det går, fast långsamt.Då är översidan loss.
Dags att ligga ner på golvet. (ställ gärna framhjulen på klossar så får ni lättare att ta loss och sätta fast fronten igen. 2st 2"x8" blev bra)
Börja med att lossa sidostyckena till spoilerläppen. De är skruvade med 5 skruv i varje tror jag. Skruvarna sitter genom en plåtprofil som håller läppen på plats. När de två yttre bitarna är borta så är det dags för mittdelen. Lossa staget i mitten och sedan skruvarna under. Sen sitter det ett par skruvar i framkant av uttaget för kylluft, riktade framåt bredvid stagets övre infästning. Ni ser vad jag menar när ni väl är där.
Nu borde fronten vara lös. OBS JAG KAN HA GLÖMT NÅGON SKRUV SÅ LIRKA FÖRSIKTIGT OCH KÄNN OM FRONTEN ÄR LÖS.
Verkar allt ok så vik ut sidostyckena ock dra fronten neråt framåt så den släpper runt kylluftíntaget. Kan behövas att man bänder lite där. Var gärna två pers till detta.
Om allt har gått bra så står fronten på golvet på en matta eller liknande. Då kan ni ta ur sidoljusen om ni inte gjorde det först.
Under (innanför) fronten sitter nu en plastbuffert som är skruvad i balken. Leta skruvar i de rektangulära hålen. Lossa dem så ni får bort plasten. Nu går det att byta blinkers/dimljus. De sitter i hållare för att kunna justeras. Insatserna lossas ur hållaren genom att skruva ur justerskruven helt samt att lossa den lilla skruven som finns i ett av "gångjärnen". Mät justerskruven innan ni tar loss den så kan ni sätta tillbaka ljusen som de satt.
Lycka till
Mvh Johan
Jag har en 91:a och jag vet inte hur mycket som skiljer mellen de två fronterna.
När huven är öppen så ser man nästan alla skruvar.
Glöm inta att koppla ur elsladdar till sidoljusen.
Det finns sitter, räknat från hjulhuset, först innerskärm mot front sedan fronten mot staget ovanför sidoljusen. Sen sitter det ett gäng skruvar vid huvkanten ( besvärliga, köpte en 8mm spärr/u-nyckel på Biltema). Dessa skruvar sitter med ca 15cm mellanrum hela vägen. De två som sitter ytterst är besvärliga att nå men det går, fast långsamt.Då är översidan loss.
Dags att ligga ner på golvet. (ställ gärna framhjulen på klossar så får ni lättare att ta loss och sätta fast fronten igen. 2st 2"x8" blev bra)
Börja med att lossa sidostyckena till spoilerläppen. De är skruvade med 5 skruv i varje tror jag. Skruvarna sitter genom en plåtprofil som håller läppen på plats. När de två yttre bitarna är borta så är det dags för mittdelen. Lossa staget i mitten och sedan skruvarna under. Sen sitter det ett par skruvar i framkant av uttaget för kylluft, riktade framåt bredvid stagets övre infästning. Ni ser vad jag menar när ni väl är där.
Nu borde fronten vara lös. OBS JAG KAN HA GLÖMT NÅGON SKRUV SÅ LIRKA FÖRSIKTIGT OCH KÄNN OM FRONTEN ÄR LÖS.
Verkar allt ok så vik ut sidostyckena ock dra fronten neråt framåt så den släpper runt kylluftíntaget. Kan behövas att man bänder lite där. Var gärna två pers till detta.
Om allt har gått bra så står fronten på golvet på en matta eller liknande. Då kan ni ta ur sidoljusen om ni inte gjorde det först.
Under (innanför) fronten sitter nu en plastbuffert som är skruvad i balken. Leta skruvar i de rektangulära hålen. Lossa dem så ni får bort plasten. Nu går det att byta blinkers/dimljus. De sitter i hållare för att kunna justeras. Insatserna lossas ur hållaren genom att skruva ur justerskruven helt samt att lossa den lilla skruven som finns i ett av "gångjärnen". Mät justerskruven innan ni tar loss den så kan ni sätta tillbaka ljusen som de satt.
Lycka till

Mvh Johan
Mvh Johan
__________________________________________
-91 L98 TH700
__________________________________________
-91 L98 TH700