Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm!
Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm!
Hej!
Corvette c4 -91 Automat
Problemet började med att bilen startade antingen på 1 sek eller inte alls oavsett kall eller varm. Kom frma till att vatsen hade gett upp. Lämnade in styrenheten och fick vatsen bortkopplad. De problemet var då löst. Efter det har bilen gått sämre och sämre. Gasar man för snabbt så böööar bilen sen drar iväg. Sen rasade växellådan. Jag bytade den och nu startar bilen och varvar kanon går hur gött som helst växlar bättre än aldrig förr osv. Men så fort motorn börjar få lite temp så börjar den ryka svart som attanvid gaspådrag. Hugger riktigt mycket på minsta gaspådrag den slår liksom av å kommer igång. man kan smyga upp han långsamt i fart. Samt på varm motor så får man nöta på startmotorn en bra stund så börjar den småpuffa lite och sedan startar men går riktigt kasst. Alla tänddelar är bytta. Inga felkodslampor lyser. Har köpt en bränsletrycksmätare. Trycket håller en bra stund. sjunker inte så att man kan se det med ögat på 15minuter. Soppapumpen bytt. Som sagt går och startar skitlätt/bra kall Startar och går skitdåligt varm.
Några Tips? MVH
Corvette c4 -91 Automat
Problemet började med att bilen startade antingen på 1 sek eller inte alls oavsett kall eller varm. Kom frma till att vatsen hade gett upp. Lämnade in styrenheten och fick vatsen bortkopplad. De problemet var då löst. Efter det har bilen gått sämre och sämre. Gasar man för snabbt så böööar bilen sen drar iväg. Sen rasade växellådan. Jag bytade den och nu startar bilen och varvar kanon går hur gött som helst växlar bättre än aldrig förr osv. Men så fort motorn börjar få lite temp så börjar den ryka svart som attanvid gaspådrag. Hugger riktigt mycket på minsta gaspådrag den slår liksom av å kommer igång. man kan smyga upp han långsamt i fart. Samt på varm motor så får man nöta på startmotorn en bra stund så börjar den småpuffa lite och sedan startar men går riktigt kasst. Alla tänddelar är bytta. Inga felkodslampor lyser. Har köpt en bränsletrycksmätare. Trycket håller en bra stund. sjunker inte så att man kan se det med ögat på 15minuter. Soppapumpen bytt. Som sagt går och startar skitlätt/bra kall Startar och går skitdåligt varm.
Några Tips? MVH
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
Kan tillägga att jag har köpt en OBD1kabel och datamaster med men får inte kontakt med bilen via datorn. 

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
Hej! Hur såg avgasvärdena ut vid besiktningen? Hur är spridarna? Ohm-mät dem och kolla värdena. Borde vara ca 16 Ohm men framför allt jämna i värdena. Sök på "spridare" i forumet. Finns mycket info där. Jag hade liknande problem på en exakt likadan bil och köpte nyrenoverade från Fuel Injector Connection. Funkade konon efter bytet. Lycka till med felsökandet.
Mvh Johan
__________________________________________
-91 L98 TH700
__________________________________________
-91 L98 TH700
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
lukten av kassa spridare ligger tät...
att läsa av stiften är en god idé annars.
att läsa av stiften är en god idé annars.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
Spridarna har bra värden, Sen skicket vet jag inte. Men dom läcker inte iallafal när bilen är avstängd. Den går ju fett bilen när den blir varm så stiften är sotiga.
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
Har du mätt impedansen på varma spridare? den kan ändras med temperaturen!
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
Bra ide. Ska testa med en gång! Kommer med info imorgon.
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
Impedansen? Det ska väl vara resistansen som ska mätas? Jag tror att man använder impedans när man mäter kondensatorer. Eller...?Jake skrev:Har du mätt impedansen på varma spridare? den kan ändras med temperaturen!
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
Hej igen.
Eftersom du säger att det är ok med kall motor och blir svartrök när den blir varm så tyder ju det på att den inte går över till closed loop (stänger av extra bränsle, typ choke) I mitt fall berodde problemet på en defekt termostat (closed lopp är över 65 grader c, 149 grader F) Det kan ju också vara så att du har en felaktig tempgivare som inte ger rätt värden till elektroniken. Jag tror att det finns fler än en tempgivare dvs den som är till instrumentet går nog inte till motorstyrningen. Någon som vet?
Vad fick du för mätvärden på spridarna?
Lycka till! Johan
Eftersom du säger att det är ok med kall motor och blir svartrök när den blir varm så tyder ju det på att den inte går över till closed loop (stänger av extra bränsle, typ choke) I mitt fall berodde problemet på en defekt termostat (closed lopp är över 65 grader c, 149 grader F) Det kan ju också vara så att du har en felaktig tempgivare som inte ger rätt värden till elektroniken. Jag tror att det finns fler än en tempgivare dvs den som är till instrumentet går nog inte till motorstyrningen. Någon som vet?
Vad fick du för mätvärden på spridarna?
Lycka till! Johan
Mvh Johan
__________________________________________
-91 L98 TH700
__________________________________________
-91 L98 TH700
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
Resistans "R" - motstånd mäts o ohmchevette skrev:Impedansen? Det ska väl vara resistansen som ska mätas? Jag tror att man använder impedans när man mäter kondensatorer. Eller...?Jake skrev:Har du mätt impedansen på varma spridare? den kan ändras med temperaturen!
impedans "Z" - Spolar mäts också i ohm. (Är egentligen ett komplext tal då det är växelströmsresistansen där Z är absolutvektorn) enklare Z = Ri + Xj där i och j beskriver riktningskomposanterna.
Capasitans "C" - Komdensatorer mäts i farad
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
Angående closed loop så går bilen ganska lätt varm om jag inte kör med ac-fläkten igång. Så tempen kommer i alla fall enkelt upp i 90. Spridarna skall mätas imorgon. Skall jag mäta dom kalla? Sen kör jag motorn varm och mäter igen? Kommer skriva resultaten sen på varje cylinder.'
Kan man få felen jag har om en tempgivare är trasig eller lambdasonden?
Kan man få felen jag har om en tempgivare är trasig eller lambdasonden?
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
OK! Då lärde man sig nåt idag också.Jake skrev: Resistans "R" - motstånd mäts o ohm
impedans "Z" - Spolar mäts också i ohm. (Är egentligen ett komplext tal då det är växelströmsresistansen där Z är absolutvektorn) enklare Z = Ri + Xj där i och j beskriver riktningskomposanterna.
Capasitans "C" - Komdensatorer mäts i farad

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
Var ute och mätte spridarna idag, Mätte först när bilen var iskall Sedan mätte jag när jag kände på kylarslangen att termostaten öppnade. Bilen gick perfekt tills den nådde ca 50 grader på mätaren sen börja den bluddra precis i början av gaspådrag, men efter 1500varv accelrerar den på fint. Sen blev det värre och värre tills motorn var helt varm, som värst så bluddrar och hostar/kvävs den mellan tomgång till 3000 varv, sen går den som fan efter 3000 varv. Somsagt Från tomgång - 3000 på varm motor så får man lura upp den i de högre varvtalen då den går fint. Annars hoppar hela motorn och den dör.
Siffrorna är Cylindrarna, Vet inte om det är rätt ordning men ni förstår hoppas jag
Kall 15,8 Ohm Varm 16,8 Ohm 7 ------------- 8 Kall 15,4 Ohm Varm 16,6 Ohm
Kall 15,7 Ohm Varm 16,8 Ohm 6 ------------- 5 Kall 15,9 Ohm Varm 17 Ohm
Kall 15,9 Ohm Varm 16,8 Ohm 4 ------------- 3 Kall 15,8 Ohm Varm 17 Ohm
Kall 15,9 Ohm Varm 16,8 Ohm 2 ------------- 1 Kall 16 Ohm Varm 17,3 Ohm
Bilens Front
Siffrorna är Cylindrarna, Vet inte om det är rätt ordning men ni förstår hoppas jag
Kall 15,8 Ohm Varm 16,8 Ohm 7 ------------- 8 Kall 15,4 Ohm Varm 16,6 Ohm
Kall 15,7 Ohm Varm 16,8 Ohm 6 ------------- 5 Kall 15,9 Ohm Varm 17 Ohm
Kall 15,9 Ohm Varm 16,8 Ohm 4 ------------- 3 Kall 15,8 Ohm Varm 17 Ohm
Kall 15,9 Ohm Varm 16,8 Ohm 2 ------------- 1 Kall 16 Ohm Varm 17,3 Ohm
Bilens Front
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
Det var inte speciellt avvikande trots allt..
Vacum slangar o dyl är det ok?
vacumläckage runt insug plenum ,runners o spjäll?
tändläge?
Vacum slangar o dyl är det ok?
vacumläckage runt insug plenum ,runners o spjäll?
tändläge?
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
De där spridarna ser skyssta ut.
Den missar inte utan tappar bara kraft som jag förstår det hela?? Detta i kombination med att den går bättre på varv när den är varm tyder på att bränsleblandingen blir galen och eller tändningen.. Har varit med om liknande beteende om inte MAP sensorn är ansluten till vaccum. Minns inte om -91an är map eller MAF
.. om detta är fallet kommer den att starta jättesnällt när du har gaspedalen i "rätt läge" när den är varm. vid kall motor går motorn på fasta värden vilket gör den lätt startad, vid varm motor så går den på sensorena som då visar galet.
Du kan mäta upp MAP sensorn om du sticker in nålar i kontaktdonet. utsignalen skall vara 0-5V. avständ motor tändning på ena änden av skalan och motorn på tomgång andra änden (Nästan)
Den missar inte utan tappar bara kraft som jag förstår det hela?? Detta i kombination med att den går bättre på varv när den är varm tyder på att bränsleblandingen blir galen och eller tändningen.. Har varit med om liknande beteende om inte MAP sensorn är ansluten till vaccum. Minns inte om -91an är map eller MAF

Du kan mäta upp MAP sensorn om du sticker in nålar i kontaktdonet. utsignalen skall vara 0-5V. avständ motor tändning på ena änden av skalan och motorn på tomgång andra änden (Nästan)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
Okej, Skall kolla på det. Vart sitter mappsensorn vet du det?
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
på insuget vid vaccumanslutningarna långt bak, svart plastlåda stor som en tändsticksask.important skrev:Okej, Skall kolla på det. Vart sitter mappsensorn vet du det?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
JaG funderar på din EGR ventil om den spökar. En ventil som öppnar med hjälp av vacuum från motorn och skall således vara helt stängd vid gaspådrag eftersom vacuumet försvinner. Om den inte stänger ordentligt (kanske kärvar litegrann) så får du detta att bilen tenderar att "bööööa" vid lite kraftigare gaspådrag. Men hurvida detta skulle kunna göra bilen mer eller mindre svårstartad varm eller kall vet jag inte. Nån input på denna teori?
/steffe
/steffe
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
Tempsensorn som ger signal till boxen vill jag byta, vad heter den? Och vart finner jag den? Jag tycks bara kunna hitta den som sitter på plenumet som mäter insugsluftens temperatur. MVH
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
visst sitter den i en topp?important skrev:Tempsensorn som ger signal till boxen vill jag byta, vad heter den? Och vart finner jag den? Jag tycks bara kunna hitta den som sitter på plenumet som mäter insugsluftens temperatur. MVH
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
jag tror att det kan vara något vajsing med kallstartsventilen. Det är kanske bara ett skott i luften,men en möjlighet.
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
Kan sitta i framkant på insuget vid termostaten.
Du har ingen kallstartsspridare.
Kollat tändningen? bytt syresensor?
Ladda med Tunerpro och 8D xdf filen och logga.
Du har ingen kallstartsspridare.
Kollat tändningen? bytt syresensor?
Ladda med Tunerpro och 8D xdf filen och logga.
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
och hur vet du att han inte har kallstartsventil



Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
Japp Måste vara någon sensor som gett upp, det bästa borde vara om jag får igång min kabel så att jag kan läsa av datorn, Vart hittar jag 8D.xdf?
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
Läste andra raden i första postenbigmoose skrev:och hur vet du att han inte har kallstartsventil![]()

menade en ads.fil till 8Dimportant skrev:Japp Måste vara någon sensor som gett upp, det bästa borde vara om jag får igång min kabel så att jag kan läsa av datorn, Vart hittar jag 8D.xdf?
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
tydligen e det problem med att koppla upp sig mot 90-91 vetter.....
datamaster
Anyway, in Datamaster, set com port latency to 1 (on Windows itself). Within the config for Datamaster, select disable dash updating and follow their directs for 90/91 where "link timing" is normally set to 0 and they suggest a range between 190 and 205. They say to go only 1 number at a time, they're right.. Mine settle down 100% at 194 and will record error free endlessly
datamaster
Anyway, in Datamaster, set com port latency to 1 (on Windows itself). Within the config for Datamaster, select disable dash updating and follow their directs for 90/91 where "link timing" is normally set to 0 and they suggest a range between 190 and 205. They say to go only 1 number at a time, they're right.. Mine settle down 100% at 194 and will record error free endlessly
Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm
Som svar på mina egna frågor så vill jag säga att bilen fungerar nu. Har bytt tändkablar/fördelare/rotor/tändspole/soppapump/bensinfilter både i tank och det vanliga/ justerat tändningen och bilen har bara gått sämre och sämre. Insugstempgivaren har jag också bytt, idag när jag kikade såg jag att insugstempgivaren var likadan som motortempsgivaren som sitter vid insuget, så jag köpte en till. Dom fins på autoexperten om någon undrar. typ 80kronor kosta den. Startade bilen. Lät som vanligt när den inte fungerade, sedan vid 65grader + så gick den ännu finare och i vanliga fall som en potta skit. Körde plattan mattan, Den varvade så jäävla gött, inget lagg eller misständning med fina små avgasknallar som avslut. samt svartröken var borta och man kan vistas nära bilen utan att man stinker bensin.
Tack för alla tips!! MVH!
Samtliga givare borde ligga med i serviceintervallerna. Dock om man hade fått igång datamaster så hade man säkert löst felet för 1 år sedan =)
Tack för alla tips!! MVH!
Samtliga givare borde ligga med i serviceintervallerna. Dock om man hade fått igång datamaster så hade man säkert löst felet för 1 år sedan =)