Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
important
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:09

Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm!

Inlägg av important »

Hej!
Corvette c4 -91 Automat
Problemet började med att bilen startade antingen på 1 sek eller inte alls oavsett kall eller varm. Kom frma till att vatsen hade gett upp. Lämnade in styrenheten och fick vatsen bortkopplad. De problemet var då löst. Efter det har bilen gått sämre och sämre. Gasar man för snabbt så böööar bilen sen drar iväg. Sen rasade växellådan. Jag bytade den och nu startar bilen och varvar kanon går hur gött som helst växlar bättre än aldrig förr osv. Men så fort motorn börjar få lite temp så börjar den ryka svart som attanvid gaspådrag. Hugger riktigt mycket på minsta gaspådrag den slår liksom av å kommer igång. man kan smyga upp han långsamt i fart. Samt på varm motor så får man nöta på startmotorn en bra stund så börjar den småpuffa lite och sedan startar men går riktigt kasst. Alla tänddelar är bytta. Inga felkodslampor lyser. Har köpt en bränsletrycksmätare. Trycket håller en bra stund. sjunker inte så att man kan se det med ögat på 15minuter. Soppapumpen bytt. Som sagt går och startar skitlätt/bra kall Startar och går skitdåligt varm.

Några Tips? MVH
important
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:09

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av important »

Kan tillägga att jag har köpt en OBD1kabel och datamaster med men får inte kontakt med bilen via datorn. :(
White91
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: mån jul 05, 2010 23:26
Ort: Ytterby

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av White91 »

Hej! Hur såg avgasvärdena ut vid besiktningen? Hur är spridarna? Ohm-mät dem och kolla värdena. Borde vara ca 16 Ohm men framför allt jämna i värdena. Sök på "spridare" i forumet. Finns mycket info där. Jag hade liknande problem på en exakt likadan bil och köpte nyrenoverade från Fuel Injector Connection. Funkade konon efter bytet. Lycka till med felsökandet.
Mvh Johan

__________________________________________
-91 L98 TH700
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av Jake »

lukten av kassa spridare ligger tät...

att läsa av stiften är en god idé annars.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
important
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:09

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av important »

Spridarna har bra värden, Sen skicket vet jag inte. Men dom läcker inte iallafal när bilen är avstängd. Den går ju fett bilen när den blir varm så stiften är sotiga.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av Jake »

Har du mätt impedansen på varma spridare? den kan ändras med temperaturen!
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
important
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:09

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av important »

Bra ide. Ska testa med en gång! Kommer med info imorgon.
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 263
Blev medlem: lör mar 07, 2009 21:51
Kontakt:

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av chevette »

Jake skrev:Har du mätt impedansen på varma spridare? den kan ändras med temperaturen!
Impedansen? Det ska väl vara resistansen som ska mätas? Jag tror att man använder impedans när man mäter kondensatorer. Eller...?
White91
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: mån jul 05, 2010 23:26
Ort: Ytterby

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av White91 »

Hej igen.
Eftersom du säger att det är ok med kall motor och blir svartrök när den blir varm så tyder ju det på att den inte går över till closed loop (stänger av extra bränsle, typ choke) I mitt fall berodde problemet på en defekt termostat (closed lopp är över 65 grader c, 149 grader F) Det kan ju också vara så att du har en felaktig tempgivare som inte ger rätt värden till elektroniken. Jag tror att det finns fler än en tempgivare dvs den som är till instrumentet går nog inte till motorstyrningen. Någon som vet?
Vad fick du för mätvärden på spridarna?

Lycka till! Johan
Mvh Johan

__________________________________________
-91 L98 TH700
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av Jake »

chevette skrev:
Jake skrev:Har du mätt impedansen på varma spridare? den kan ändras med temperaturen!
Impedansen? Det ska väl vara resistansen som ska mätas? Jag tror att man använder impedans när man mäter kondensatorer. Eller...?
Resistans "R" - motstånd mäts o ohm
impedans "Z" - Spolar mäts också i ohm. (Är egentligen ett komplext tal då det är växelströmsresistansen där Z är absolutvektorn) enklare Z = Ri + Xj där i och j beskriver riktningskomposanterna.
Capasitans "C" - Komdensatorer mäts i farad
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
important
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:09

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av important »

Angående closed loop så går bilen ganska lätt varm om jag inte kör med ac-fläkten igång. Så tempen kommer i alla fall enkelt upp i 90. Spridarna skall mätas imorgon. Skall jag mäta dom kalla? Sen kör jag motorn varm och mäter igen? Kommer skriva resultaten sen på varje cylinder.'

Kan man få felen jag har om en tempgivare är trasig eller lambdasonden?
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 263
Blev medlem: lör mar 07, 2009 21:51
Kontakt:

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av chevette »

Jake skrev: Resistans "R" - motstånd mäts o ohm
impedans "Z" - Spolar mäts också i ohm. (Är egentligen ett komplext tal då det är växelströmsresistansen där Z är absolutvektorn) enklare Z = Ri + Xj där i och j beskriver riktningskomposanterna.
Capasitans "C" - Komdensatorer mäts i farad
OK! Då lärde man sig nåt idag också. :) Fast jag hoppas att man rent praktiskt mäter spolarna likadant annars har jag gjort fel.
important
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:09

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av important »

Var ute och mätte spridarna idag, Mätte först när bilen var iskall Sedan mätte jag när jag kände på kylarslangen att termostaten öppnade. Bilen gick perfekt tills den nådde ca 50 grader på mätaren sen börja den bluddra precis i början av gaspådrag, men efter 1500varv accelrerar den på fint. Sen blev det värre och värre tills motorn var helt varm, som värst så bluddrar och hostar/kvävs den mellan tomgång till 3000 varv, sen går den som fan efter 3000 varv. Somsagt Från tomgång - 3000 på varm motor så får man lura upp den i de högre varvtalen då den går fint. Annars hoppar hela motorn och den dör.
Siffrorna är Cylindrarna, Vet inte om det är rätt ordning men ni förstår hoppas jag



Kall 15,8 Ohm Varm 16,8 Ohm 7 ------------- 8 Kall 15,4 Ohm Varm 16,6 Ohm


Kall 15,7 Ohm Varm 16,8 Ohm 6 ------------- 5 Kall 15,9 Ohm Varm 17 Ohm


Kall 15,9 Ohm Varm 16,8 Ohm 4 ------------- 3 Kall 15,8 Ohm Varm 17 Ohm


Kall 15,9 Ohm Varm 16,8 Ohm 2 ------------- 1 Kall 16 Ohm Varm 17,3 Ohm


Bilens Front
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av Ingo »

Det var inte speciellt avvikande trots allt..
Vacum slangar o dyl är det ok?
vacumläckage runt insug plenum ,runners o spjäll?
tändläge?
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av Jake »

De där spridarna ser skyssta ut.

Den missar inte utan tappar bara kraft som jag förstår det hela?? Detta i kombination med att den går bättre på varv när den är varm tyder på att bränsleblandingen blir galen och eller tändningen.. Har varit med om liknande beteende om inte MAP sensorn är ansluten till vaccum. Minns inte om -91an är map eller MAF :?.. om detta är fallet kommer den att starta jättesnällt när du har gaspedalen i "rätt läge" när den är varm. vid kall motor går motorn på fasta värden vilket gör den lätt startad, vid varm motor så går den på sensorena som då visar galet.

Du kan mäta upp MAP sensorn om du sticker in nålar i kontaktdonet. utsignalen skall vara 0-5V. avständ motor tändning på ena änden av skalan och motorn på tomgång andra änden (Nästan)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
important
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:09

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av important »

Okej, Skall kolla på det. Vart sitter mappsensorn vet du det?
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av Jake »

important skrev:Okej, Skall kolla på det. Vart sitter mappsensorn vet du det?
på insuget vid vaccumanslutningarna långt bak, svart plastlåda stor som en tändsticksask.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Stefan W
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jan 23, 2011 22:11
Ort: Enköping

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av Stefan W »

JaG funderar på din EGR ventil om den spökar. En ventil som öppnar med hjälp av vacuum från motorn och skall således vara helt stängd vid gaspådrag eftersom vacuumet försvinner. Om den inte stänger ordentligt (kanske kärvar litegrann) så får du detta att bilen tenderar att "bööööa" vid lite kraftigare gaspådrag. Men hurvida detta skulle kunna göra bilen mer eller mindre svårstartad varm eller kall vet jag inte. Nån input på denna teori?

/steffe
important
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:09

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av important »

Tempsensorn som ger signal till boxen vill jag byta, vad heter den? Och vart finner jag den? Jag tycks bara kunna hitta den som sitter på plenumet som mäter insugsluftens temperatur. MVH
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av Ingo »

important skrev:Tempsensorn som ger signal till boxen vill jag byta, vad heter den? Och vart finner jag den? Jag tycks bara kunna hitta den som sitter på plenumet som mäter insugsluftens temperatur. MVH
visst sitter den i en topp?
bigmoose
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: sön aug 10, 2008 14:32

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av bigmoose »

jag tror att det kan vara något vajsing med kallstartsventilen. Det är kanske bara ett skott i luften,men en möjlighet.
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av gta324 »

Kan sitta i framkant på insuget vid termostaten.

Du har ingen kallstartsspridare.

Kollat tändningen? bytt syresensor?

Ladda med Tunerpro och 8D xdf filen och logga.
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
bigmoose
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: sön aug 10, 2008 14:32

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av bigmoose »

och hur vet du att han inte har kallstartsventil :?: :?:
important
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:09

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av important »

Japp Måste vara någon sensor som gett upp, det bästa borde vara om jag får igång min kabel så att jag kan läsa av datorn, Vart hittar jag 8D.xdf?
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av gta324 »

bigmoose skrev:och hur vet du att han inte har kallstartsventil :?: :?:
Läste andra raden i första posten :wink:
important skrev:Japp Måste vara någon sensor som gett upp, det bästa borde vara om jag får igång min kabel så att jag kan läsa av datorn, Vart hittar jag 8D.xdf?
menade en ads.fil till 8D
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av gta324 »

tydligen e det problem med att koppla upp sig mot 90-91 vetter.....

datamaster
Anyway, in Datamaster, set com port latency to 1 (on Windows itself). Within the config for Datamaster, select disable dash updating and follow their directs for 90/91 where "link timing" is normally set to 0 and they suggest a range between 190 and 205. They say to go only 1 number at a time, they're right.. Mine settle down 100% at 194 and will record error free endlessly
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
important
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:09

Re: Startar på 1 sekund när motorn är kall, svårstartad varm

Inlägg av important »

Som svar på mina egna frågor så vill jag säga att bilen fungerar nu. Har bytt tändkablar/fördelare/rotor/tändspole/soppapump/bensinfilter både i tank och det vanliga/ justerat tändningen och bilen har bara gått sämre och sämre. Insugstempgivaren har jag också bytt, idag när jag kikade såg jag att insugstempgivaren var likadan som motortempsgivaren som sitter vid insuget, så jag köpte en till. Dom fins på autoexperten om någon undrar. typ 80kronor kosta den. Startade bilen. Lät som vanligt när den inte fungerade, sedan vid 65grader + så gick den ännu finare och i vanliga fall som en potta skit. Körde plattan mattan, Den varvade så jäävla gött, inget lagg eller misständning med fina små avgasknallar som avslut. samt svartröken var borta och man kan vistas nära bilen utan att man stinker bensin.

Tack för alla tips!! MVH!

Samtliga givare borde ligga med i serviceintervallerna. Dock om man hade fått igång datamaster så hade man säkert löst felet för 1 år sedan =)
Skriv svar