Gnisslande bromsar Z06

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
MaxximuS4
Nykomling
Nykomling

Gnisslande bromsar Z06

Inlägg av MaxximuS4 »

Tjenare

Har fått nu på senaste gnisslande ljud från bromsarna på min Z06 -2006 och som jag nämnt förut i forumet så är detta min första corvette så kan ju inte mkt om dessa än så länge men kan det vara så att bromsarna behöver bytas eller finns det sensorer när det är dags o byta beläggen?

Och kan man på nåt sätt se hur mycket belägg det är kvar? Har haft audi förut o har alltid lätt kunnat se hur mycket belägg det är kvar, plus att det fanns sensorer men på z06 ok så ser man inte ett dugg.

Tack på förhand

Och om det är så att ni tror att det är beläggen så finns det nån speciellt märke man bör satsa på? ebc? hawk?

Mvh
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Gnisslande bromsar Z06

Inlägg av Lars J »

För att få full koll på hur mycket det är kvar av beläggen så är nog det bästa att ta av hjulen och inspektera. Vet du om det är originalbelägg på den?
Är det hårdare belägg lämpliga för ex. bankörning så kan de gnissla en del.

Du kan också ha fått en hård "yta" på beläggen. Den får du enklast bort genom att göra ett antal hårda inbromsningar på någon väg som inte är så trafikerad - man kan också ta av och putsa belägen med någon typ av smärgelduk för att rugga upp dem, men det är betydligt mer jobb.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Du fär väl ta och smörja bormsarna :wink:

Skämt så sido, följ lasseJ's råd så blir det säkert bra.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Jag har Cobalt belägg på min och de gnisslar mycket innan dom kommer upp i arbetstemt. helt normalt.

för att se hur mycket det är kvar på beläggen så tar man eklast av hjulen.
om det är originalbeläg på din och du vill ha likadana så har jag en uppsättning du kan få billigt, som bara gått 900mil, dvs 8-9mm kvar
Skriv svar