kylfläkt

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

kylfläkt

Inlägg av C4-88 »

Vid vilken temperatur skall primärfläkten "fläkten bakom kylaren" dra igång, min startar när instrumentet i bilen visar
53 grader. Är detta fel, och isåfall vad kan vara fel?
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: kylfläkt

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
53 grader låter väl lite lågt för att fläkten ska dra igång !? :roll:
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Ska inte den fläkten starta vid 94? Eller jag helt fel ute?

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

Jag har även kylfläkt framför kylan, den har jag för mig var option på min, men den drar igång vid högre grader. Jag funderar om den bakre kanske ska starta tidigt för att sedan dra igång den främre vid behov. men om det är så att den bakre drar igång för tidigt, kan det då vara givaren som "ändrat" grader för tillslag. Jag trodde att givaren endera fungera eller heldöd. Kan det vara instrumentet i bilen som trasslar. Någon som har något tips?
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

C4-88 skrev:Jag har även kylfläkt framför kylan, den har jag för mig var option på min, men den drar igång vid högre grader. Jag funderar om den bakre kanske ska starta tidigt för att sedan dra igång den främre vid behov. men om det är så att den bakre drar igång för tidigt, kan det då vara givaren som "ändrat" grader för tillslag. Jag trodde att givaren endera fungera eller heldöd. Kan det vara instrumentet i bilen som trasslar. Någon som har något tips?
Är det inte så att den främre startar när man sätter på AC:n? Hoppas att nån kan gå in och tala om hur det ska vara.

/Benny
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

Jag komma att tänka på att kanske den främre går igång när olje tempen blir för hög, oljekylaren sitter ju också där. Hoppas några skriver som vet detta.
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

C4-88 skrev:Jag komma att tänka på att kanske den främre går igång när olje tempen blir för hög, oljekylaren sitter ju också där. Hoppas några skriver som vet detta.
Här står det lite: https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =4&t=10504
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

BennyLarsson skrev:
C4-88 skrev:Jag komma att tänka på att kanske den främre går igång när olje tempen blir för hög, oljekylaren sitter ju också där. Hoppas några skriver som vet detta.
Här står det lite: https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =4&t=10504
jättebra länk! men det som kan vara med min bil, är att jag har ac:n på, fast jag inte har gas i den. Men stänger man av ac:n så går ju inte kupefläkten heller. Om fläkten bakom kylaren går med ac:n, innebär ju det att man inte kan få upp temperaturen på motorn.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

BennyLarsson skrev:
C4-88 skrev:Jag har även kylfläkt framför kylan, den har jag för mig var option på min, men den drar igång vid högre grader. Jag funderar om den bakre kanske ska starta tidigt för att sedan dra igång den främre vid behov. men om det är så att den bakre drar igång för tidigt, kan det då vara givaren som "ändrat" grader för tillslag. Jag trodde att givaren endera fungera eller heldöd. Kan det vara instrumentet i bilen som trasslar. Någon som har något tips?
Är det inte så att den främre startar när man sätter på AC:n? Hoppas att nån kan gå in och tala om hur det ska vara.

/Benny
Ids inte kolla,men visst är det tvärrtom att den bakre följer med klimatanläggningen?..
den andra startar hur som helst tämligen högt,drygt 100 grader har jag för mig..
och visst kan den ge lite väl mycket kylning om fläkten går hela tiden..
Har aldrig kollat om kylfläkten går även i ekonomi läget på klimatanläggningen,eljest kan det ju vara en ide att testa..
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Hot Rod »

Låter märkligt att den startar så tidigt. Har det alltid varit så? Kanske nån tidigare ägare gjort nån egen finurlig koppling...

AC´n startar fläkten när det är tryck i systemet så är det tomt så styrs inte fläkten av AC´n.

Såg en manual till en -88 på Blocket, där finns all info http://www.blocket.se/kronoberg/Corvett ... ?ca=12&w=3
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Skriv svar