SYS-blinket

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

SYS-blinket

Inlägg av Christian Nilsson »

Har precis fixat och donat med mina bakljus inför besiktningen. Jag har gjort på ett sätt som fungerar, men vad jag förstår så är det kanske inte som andra har gjort.....allt fungerar precis som jag tänkt mig, och med hjälp av en extra blinklampa som ligger dold bakom kofångaren så får jag reläet att blinka, och i rätt hastighet.
(Kolla ful-resultatet på http://www.vearp.se/vette.htm)
På premiärturen efter detta så blinkar SYS i displayen återkommande.
Nån som vet om det kan vara nåt med min el-koppling som datorn känner av och klagar på?
Har gjort på ett sätt så att när jag har besiktigat och kopplar om till USA-standard igen så skall min dragning i påverka någonting, hoppas att SYSet försvinner då....
/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Rätt länk 8)
http://www.vearp.se/vette.htm

Du måste vara grymmt stolt över den ful lösningen :D
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Skit också....den tog visst med slut-parantesen där i www-adressen.....
Ja, det var lite pilligt....men 2 x 39.90 + lite kabel och kopplingar, det är ju rätt överkomligt. Och dom skall väl godkännas? Jag har ju alla E-märkningar på min sida så att säga......
Återstår att se. Skulle besiktiga idag 14.30, men 10 cm nysnö satte stopp för detta.........ny tid på måndag.
/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Går det få ut en felkod utan scanner på LT4? Fint med -84 där det funkar med ett gem... :D

MN
jonce
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: lör jun 12, 2004 20:22
Ort: Tingsryd

SYS.......

Inlägg av jonce »

Hej Cristian du har ju hela helgen på dig att koppla tillbaka på "amerikanskt"vis så får du se om det var orsaken till att SYS-varningen kom MVH Jan :? :? :? :wink:
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Besiktingslamporna var garanterat fulare än lamporna jag har på min traktor... :shock:
Gick besiktning på den enkla ? - dvs, trodde de verkligen att du tänket köra omkring på stan med traktorlampor bak :shock:
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Blinkeländet

Inlägg av Ingo »

Nä nog måste väl den där lösningen godkännas,placeringen är ju idealisk försänkt på originalplats,samt att man även får rött bakljus längst ut.Egentligen borde dom väl inte bry sig så mycket för att tvingas modifiera till gula blinkers är bara ett ekonomiskt handelshinder,som ingenting har med trafiksäkerhet att göra.Det finns undersökningar som visar att röttljus syns mycket bättre än gult,och vore det så bra med sidoblinkers skulle det ju ske mycket mer påkörningsolyckor i Usa,men det är tvärtom.Faktum är att Corvetten blir farligare när den förlorar de helröda bromsljusen,men vi ska ju Eu-anpassas(hörde föresten idag att sidoimporten från tredje land stoppas efter nyåret yrkesmässigt och för eget bruk året därpå,bra med EU.
jonce
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: lör jun 12, 2004 20:22
Ort: Tingsryd

Inlägg av jonce »

Hej Ingo det finns många bilar som inte hadde rullat i Sverige idag om dom inte hade importerats genom ett annat EU-land först,så det där med gula eller orange lyse har väl inte med sveriges EU medlemskap att göra,Volvo o Saab hade väl orange blinkers bak och går du och köper en ny GM-vagn hos den svenska återförsäljaren så tjatar du väl inte om att du ska ha röda blinkers bak. Menar du att alla vi europè´r inte kan någonting. :? MVH Jan :wink: :wink:
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

blink blink

Inlägg av Ingo »

Tja vad jag menar är att duger det i USA borde det duga i Sverige också!!,för på flyttgodsbilar får man ju dispens från galenskaperna.
När jag växte upp hade farsan en Amazon sport med helröda baklysen,farbroderns kapitän hade också röda blinkers etc,men i mitten av sextiotalet hittade man i Europa på att alla bilar skulle ha enhetlig gul blinkfunktion,men importerade bilar slapp tills 1975,då det blev benhårt med gul blinkers och att parkeringslampan skulle vara vit,varför tror ni?,intressant är väl att USA importvågen var som störst då,men eftersom de flesta bilarna som importerades då var några år gamla blev problemen inte så stora,men avgaskraven som kom 76 däremot ställde till det rejält.En huvudanledning var att politiskt styra över svenska folket från stora bränsletörstiga bilar till mindre mer politiskt korekta vagnar. Att vi kan speciellt mycket i Sverige kan man ju diskutera när vi hittar på särbestämmelser som ingen funktion fyller, i det fallet har ju eumedlemskapet blivit en förbättring även om ex ljustorkare fyller en funktion.Vore det sunda regler borde ju USA bilar godkännas som dom är ,åtminstone om man importerar den för privat bruk.Sedan kan man ju diskutera hur bra jänkarna är på att marknadsanpassa sina bilar,tyvärr är dom otroligt dåliga i det fallet.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Det roliga i kråksången är att i tyskland får man dispens för röda lysen för eget bruk.. Men när jag tar in en bil från tyskland till sverige så är det stopp.. Om man skulle ha orkat skulel man ha drivit det till EU domstolen, det är ju ett handelhinder om heter duga.. Har åkt dit på det två gånger, och gnällt på besigtningen men stopp var det..

Så vad gör man ==> man fular igenom besigtningen och sedan byter man till fina röda orginal och tänker stolt att man gör en gärning för trafiksäkerheten.. Och framförallt min säkerhet eftersom vetenskapen har bevisat att helrött bak är säkrare :D

Förresten jag lägger ut lite jänkepropaganda på en gång, när jag ändå är förbannad över byrokratin som ingen vill ha..
I USA är 11.5% fattiga, i sverige är 38% fattiga med amerikanska mått.. När våra stolta politiker räknar så har vi en fattigdom på 7%, snacka om papperssiffra :roll: ...
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
jonce
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: lör jun 12, 2004 20:22
Ort: Tingsryd

Inlägg av jonce »

Hej Ingo (igen)! nu har vi kommit ifrån ämnet men vi fortsätter lite till, det där med att bara vi svenskar skulle börja köra mindre bilar är inte hela sanningen även amerikanerna började köra mindre bilar och samtidigt så började man ju tillverka mindre bilar även där, sen har vi det där med att vi svenskar (jag har föresten papper på att jag är svensk) inte skulle vara så duktiga ,det finns faktiskt inte en grej om du ser dig omkring som vi inte är duktiga på att tillverka du kan peka på vilket område som helst, så om inte bäst så bland dom främsta allafall. förutom att sköta statsfinanserna :? o Jake vad gäller propaganda så finns det säker stora skillnader mellan olika stater + att det har väl inte du och jag någon större nytta av, jag ser ju till min närmaste omgivning i första hand det är här jag bor :wink: :D :D :D MVH Jan
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

blinkeländet

Inlägg av Ingo »

Vi har kommit långt från ämnet,men man kan ju diskutera varför EUregler som är rådgivande direkt blir tvingande när en svensk byråkrat sätter klorna i dom?. Det där om fattigdom däremot Jake är bara rent skitsnack men det hör hemma på något annat forum.Jag ifrågasätter inte Sveriges kunskaper inom entrepenadverksamhet,däremot hur våra förtroendevalda och deras drängar sköter sitt jobb,där har vi beklämmande saker.
jonce
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: lör jun 12, 2004 20:22
Ort: Tingsryd

Inlägg av jonce »

Hej Ingo ! Mycket riktigt så ifrågasatte jag ju bla. hur statsfinanserna sköttes så jag tror nog att vi är ganska så överens om hur saker och ting har varit, är och skulle kunna vara. MVH Jan :D :D :D
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Jovisst hör det hemma på ett annat forum, och jag sticker ju inte under stolen med att det är propaganda heller :D.. Men om någon kan hitta en undersökning som visar motsatsen så skulle jag vilja se den 8)... Men det tar vi nånannstan som sagt ;), här diskuterar vi bilar.. även om våra makthavare inte vill att vi ska ha några :D
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Jag tänkte bara återknyta till ämnet igen, var på besiktningen idag, och mina ful-lampor bak gick klart igenom. Dessvärre var det ju lite andra saker, men det var lamp- eller reflexrelaterat allting, så det var liksom väntat. Bättre se vad dom klankar på, och fixa det sen......
Undrar även om nån vet var på en 1996 LT4 som det kan finnas chassinummer instansat nånstans....det hittade dom ej, och inte jag heller.
Dessutom slog dom ner på att varningsblinkersen måste ha en RÖD lampa som blinkar på instrumentbrädan, det räckte inte att de gröna pilarna blinkade....helsjukt. Tittade direkt i min Suzuki Grand Vitara 2004 när jag bytte bil hemma, och inte f-n har den nån RÖD lampa?!??!
Men tydligen skulle det räcka att koppla väck varningsblinkersen helt, för det behövde man inte ha sa dom....
/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 162
Blev medlem: lör apr 10, 2004 2:50
Ort: Lenhovda

Inlägg av Grönbladh »

Jag tycker det borde vara lätt att räkna ut att varningsblinkersen är påslagen om man ser de båda gröna pilarna blinka samtidigt, även utan hjälp av en extra röd lampa...

Jag har ingen röd lampa heller men funktionen är inkopplad så jag antar att det aldrig var någon som lade märke till det när den besiktigades första gången. Känns som om det här är ytterligare en detalj som besiktningsmännens uppmärksamhet varierar stort på.
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
jonce
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: lör jun 12, 2004 20:22
Ort: Tingsryd

Inlägg av jonce »

Hej Christian! Jag är lite osäker men jag har för mig att det skall vara stanssat någonstans mellan chassi och kaross bak så det är inte så lätt att hitta det,(har för mig att bes.killen pratade något om det ) men det är fullt lagligt att stanssa dit ett synligt själv som syns enligt vad så sades när jag reggade min, den finns på främre rambalk hö-sida men hör gärna med andra. Jag är lite nyfiken på övrig anmärkning , det hade jag med nämligen. MVH Jan
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Ja precis........jag säger bara, passa Er för Halmstad........
Toppen var nästan när besiktningsmannen sa "Åh, jag glömde ju kolla om vindrutan var godkänd".....och så gick han tillbaka och kollade efter märkningar på den. Tydligen skulle det finnas en speciell märkning........herregud alltså. Tänkte nästan säga "Jodå, jomen, jag körde ju hit vet du, så att man ser ju ut genom den och så..."
Men jag knep igen. Och log. Mycket svagt. :shock:
/CN
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Jodå, för dom som är nyfikna så fick jag 5 poäng....

1. Identifieringsmärkning, primärt chassinr saknas.
2. Positionslykta fram, båda sidor, fel färg.
3. Sidokörriktningsvisare, båda sidor saknas.
4. Sidomarkeringsreflex, bak, båda sidor, fel färg.
5. Varningsblinkers, kontrollampa med blinkade rött ljus saknas.

Dom sa att 4:an var bara att tejpa, 5:an skulle räcka med att koppla väck varningsblinkersen helt. 1:an skulle jag stansa om jag inte hittade siffror nånstans. Kvar då att fixa positionsljusen fram (nu är det standard USA, samma lampa som lyser som positionsljus som går över till att blinka när man gör det) samt att montera några fula sidoblinkers på motorhuvens sidor. Jag lär ju göra nåt tillfälligt där alltså.
Däremot var det inget snack om några reflexer bak....hade en påse med Biltema-reflexer (självhäftande) som jag tänkte trycka dit när jag var där om det skulle hänga på det.......

Annars var allt perfekt, avgasvärden, bromsar, everything. Så det var ju enormt gött.

/CN
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

...så mupparna tycker att det är bättre att fimpa varningsblinkers helt om du inte har en röd varningslampa? :shock: Man upphör aldrig att förvånas...

MVH

MN
jonce
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 146
Blev medlem: lör jun 12, 2004 20:22
Ort: Tingsryd

Inlägg av jonce »

Hej Chtistian Jag hade också problem med parkeringslyset fram men på min sitter det även i huvudstrålkastarna så jag kppplade ifrån domseparata nere,jag hade med lösa självhäftande reflexer men ingen frågade efter det, så där satt jag o väntade innan jag skulle in o tänkte o tänkte på vad är det jag har glömt? visst f..n varningstriangel snabbt som bara den över gatan ( I Växjö) köpte en ny 147 kronor o sen frågade han inte efter det ens .föresten hur gick det med SYS-blink eländet. MVH Jan
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Appropå chassienr.. Så ska det finnas, dolt någonstans har inte lyckats hitta det.. men det spelar ingen roll för att man får ha flera.. så jag "stansade in på två ställen".. Dels på den fyrkantiga balken som går framför motorn.. Dels på undersidan av ramen Vänster bak.. Om man vill att det ska synas lite tydligare så kletar man på ett lager färg innan och smackar sedan dit boktäverna, (men du har ju bra utrustning :))..
Lycka till...
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

haha, det blir bättre och bättre! Duger inte chassinumret (eller snarare hur fabriken anbringat det) så får man knacka in ett nytt själv på lämplig plats! Undrar just hur det skulle gå om man provade det tricket om man vill prova ett "årsmodellsbyte" för att komma undan div onödiga regler (typ byta identitet på en Volvo 240 -75 och 85)?

MVH

MN
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 162
Blev medlem: lör apr 10, 2004 2:50
Ort: Lenhovda

Inlägg av Grönbladh »

Det är alltså reflexen i de röda sidopositionsljusen du menar? Jag har frågat två gånger på olika stationer (Växjö samt Tingsryd) för att vara på den säkra sidan på just den punkten och ingen av dem hade någon synpunkt på dem...

Vi kanske borde samordna en lista på besiktningstationer/besiktningsmän där man kan känna sig säker på att få en bra utförd besiktning utan att behöva höra petiga tolkningar på korkade regler?
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Hallå! Det sista här är ju en skitbra ide.....vi försöker gemensamt hitta var det verkar bäst och sen åker alla till den stationen som har diverse problem med sina Corvetter....
Han ringde mig idag förresten, besiktningsmannen. Han skulle bara berätta att det var viktigt att chassinumret som jag stansar in måste vara större än storlek 7, annars blir det inte godkänt. Det var ju i alla fall hyggligt måste man säga. Och det känns ju så viktigt just att dom är så stora. Det har säkert en utredning tagit reda på. En utredning om minst 10 personer som suttit med förstoringsglas under en hel vecka innan det beslutet fattades.
Undrar hur många besiktningsmän som följer forumet.....säkert några. Men det kan ju inte vara roligt alla gånger att jobba efter regler som nån annan sätter och som inte verkar ha med trafiksäkerhet att göra. Man skall ju aldrig skjuta budbäraren....det är bara att le och åtgärda.

/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

När jag va o gjorde en vanlig kontrollbesiktning på min 73a så frågade han varför jag inte hade något chassinummer bak på vänster rambalk,"ingen aning" svarade jag.Men den gick igenom iaf.
Senare har jag fått reda på att det finns ett serienummer instansat på balken..fast på ovansidan. E väll ca 3-4cm mellan balk o kaross..Kanske e något likande på C4orna? Be han hämta en spegel.. :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Kanske är det så...jag skall lägga mig på alla fyra och åla under bilen med en spegel och lampa....jag såg att Biltema hade sånna där kit för att slå in bokstäver och siffror, undrar om dom håller kvaliteten. Dom kostade ju inte många kronor.
/CN
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Jag slog in med BILTEMA grejjor.. Det blir inte snyggt men bara det går att läsa så är det ju godkänt 8) .. Helt omöjligt att få rakt....

Ett annat hustips.. Lägg ett tjockt lager färg på omrädet som ska stansat, tryck sedan in nr i färgen.. ser ut som om det är stansat och blir mycket snyggare :D
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

varningsblinkers

Inlägg av Ingo »

jo det är nog bäst att koppla bort varninggsblinkersen när du besiktar.Sedan när du monterat tillbaks de röda lamporna blir det ju röd varningsblink bakåt,och en besiktningsman jag hade en gång verkade jämföra röd varningsblink med mord.men på vanliga besiktningar brukar dom ju inte bry sig.angående punkt 4 du fick,är jag tveksam om vad som gäller,frågat flera gånger hur eudirektiven gäller ingen vet,lättast är att ta bort lampan när man besiktar.vet att man ibland gnällt på att reflexen är röd på sidan,men eftersom den röda reflexen på sidan inte är Emärkt räknas det tydligen inte som reflex..suck.
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Hej,
jag tog faktiskt bort båda lamporna (vilket irriterande nog resulterade i att den högra bak, som sitter så himla trångt till, lossnade och ramlade in i själva reflexen....så nu håller jag på att lossa hela kitet för att få ut lampan igen och se om den sprack eller bara lossnade) men det räckte minsann inte, jag var tvungen att tejpa över dom sa han.
Skall återigen kolla det här med chassinumret på balken vänster bak.

Förresten; dom anmärkte ju även på att blink o position fram var samma lampa och då gult. Men jag vet inte riktigt om jag skall byta lampan till en blank och ha den kvar som position och sätta en ny blink fram, eller tvärtom....vad rekommenderar Ni här???? :?:
Har ju lite bråttom nu, måste ha in den innan 7 januari, och blir det snö så skiter det ju sig :x
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Skriv svar