Tryckluftskompressor, en fråga

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Användarens profilbild
redtroll
Corvettefantast
Corvettefantast

Tryckluftskompressor, en fråga

Inlägg av redtroll »

Jag tänkte köpa mig en kompressor att ha till lite av varje - hjulbyte, luftpåfyllning, och lite annat smått och gott.
Min fråga är vad ska man ha för krav på kompressor för att kunna använda den till verktyg, exempelvis för att lossa hjulmuttrar?
Det finns ju olika stora tankar och hästkrafter exempelvis... Maxtrycket är väl viktigt kan jag tänka mig.

Paul
C4 -96'a Coupé - CCS #2981
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Tryckluftskompressor, en fråga

Inlägg av Smuggler »

Hej,

Köp inte för liten! Om du kollar på data för verktygen du har tänkt dig använda så skall det finnas angivet vilken luftmängd de kräver. En mutterdragare tar betydligt mer än vad man tror...
På datan för kompressorn skall det också finnas angivet vilken luftmängd de levrerar och vid viket tryck.
Viktigt här är att skilja på genomlupen luftvolym och fritt avgiven volym. Fritt avgiven luftvolym är det du har att tillgå till ditt verktyg och det brukar vara betydligt mindre än genomlupen volym som ofta anges i "reklamen"
Om du har möjlighet, satsa på en 3-fas kompressor! När man väl har köpt en kompressor brukar man inse att den går att använda till en hel del bra saker och då ökar genast kraven på prestanda.

Tank tycker jag skall ligga på minst 100 liter för en 3-fas (helst 150) så det finns lite volym att tillgå. En 220 voltare kanske klarar sig med 50-75 liter. Mer än så tar lång tid att fylla med en 220 V maskin.
Säkert andra som har fler åsikter men nu har du fått min och förhoppningsvis är det bättre än ingen alls!

Mvh: Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Användarens profilbild
redtroll
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av redtroll »

Det var ett bra och utförligt svar, tack för det!

Paul
C4 -96'a Coupé - CCS #2981
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Frågan är vad man ska använda den till.
Gäller det att byta hjul två gånger om året kan man vänta,men gäller det att köra högvarvsslipar och andra luftkrävande verktyg är ju läget ett annat..
Trycket fixar nog alla men sedan så gäller det ju att den kan föda verktygen någorlunda bra..
Trefas tycker jag är självklart ,men används den inte kontinuerligt så bör man kanske inte köpa alltför stor,den tar trots allt plats ,och eftersom jag har min ständigt inkopplad så drar den ju lite ström också,för alltid läker det lite grann i kopplingar o dyl..
Jag har en atlas som jag köpte ny för sisådär 28 år sedan ,den klarade av en av Atlas egna mindre färgsprutor ,och brukar fixa två hjul innan den drar igång om det är vettigt draget med kopparpasta.. :roll:
tror tanken är på kring 40 liter och att den ger kring 250 minutliter,räcker oftast,men kör man högvarvsslipen brukar den fixa det,med lite effektbortfall,men karosslipmaskiner ,då får man vänta en hel del.. :D
Skriv svar