Lackning av alu-fälgar

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Lackning av alu-fälgar

Inlägg av StingrayRacing »

Tänkte fräscha upp mina aluminiumfälgar med lite ny lack på 'eker'-kanterna.

Jag har börjat med att polera upp fälgbanan och gjort det utan att sära på splitfälgarnas delar, för det ska tydligen vara svårt att få dem täta. Det jobbet är klart och nu tänkte jag börja med navet/ekrarna. Ekrarna är svart lackade på sidorna samt klarlackade på den polerade ytan.

Hur går man tillväga för att lägga på ny svart lack och sedan polera upp den klarlackade ytan?

Bild
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Lackning av alu-fälgar

Inlägg av Christian Larsson »

StingrayRacing skrev: Hur går man tillväga för att lägga på ny svart lack och sedan polera upp den klarlackade ytan?
Bild
Jag har ingen konkret lösning som jag har testat eller så men ett litet förslag iallafall.
Vet inte om du tänker måla eller spraya. Om du vill måla så borde det gå bra för frihand eftersom det väl är skarpa kanter mellan sidorna och framsidan på ekrarna? Så gjorde jag när jag senast idag målade klart hålerna på en corvettefälg modell 1980.
Dock så tar det en väldig tid förstås, om du istället hade tänkt att spraya och inte bryr dig om hur baksidan på hjulet/ekrarna ser ut så kan du väl tejpa på framsidan, lägga maskering över alla ekrar och sedan spraya/måla från insidan. På så sätt borde det gå att få färg överallt utom på framsidan utan ekrarna, sen bara att polera och klarlacka :)

Blev riktigt nöjd med mina hjul, ett får stå som prydnad i rummet tills sommaren är här :)
Skriv svar