L-88
-
- Nykomling
- Inlägg: 20
- Blev medlem: ons jul 21, 2004 22:05
L-88
Undrar hur mycket pulver L-88orna hade under huven egentligen. Har hört olika uppgifter från olika håll.
Hur många hk är det i en L-88 ?
Vilken prestanda hade L-88 corvetterna, toppfart, 0-402m etc ?
Var det någon skillnad mellan årsmodellerna vad gäller L-88 motorn ?
Mvh Mikael Nilsson /-69 corvette stingray custom
Hur många hk är det i en L-88 ?
Vilken prestanda hade L-88 corvetterna, toppfart, 0-402m etc ?
Var det någon skillnad mellan årsmodellerna vad gäller L-88 motorn ?
Mvh Mikael Nilsson /-69 corvette stingray custom
Hej
Enligt en amerikansk tidning som testade en corvette 1969 L88 vs en AC cobra så gjorde L88:an 11,88s/121mph som bäst....corvetten hade då hooker sidepipes, slicks, 4,56 i utväxling och M22 manuel låda. (artikeln finns på www.corvettearchive.com)
Det fanns två olika verisioner av L88:an. Den första kom 1967. Den hade givetvis 4-bultat block och smidd vev...hi perf vevstakar med 7/16" bult...12,5:1 i komp....closed chamber aluminium toppar......107cc chamber......med 1.84" avgasventil.....holly 850 cfm förg.....tvåplans Hi rise insug. Kamaxeln lyfte 540"/560" och var mekanisk.
L88:an hade samma koncept 1967 och 1968.
På vissa insug på L88an hade mellanväggen frästs ner för att få en öppen plenumkammare under förgasaren...det gav mer effekt men bottendraget blev sämre.
Den andra upplagan kom 1969.....då gjordes några smådetaljer om...(motorn blev vassare).....förbränningsrummen blev open chamber.....118cc chamber....avgasventilen ökades till 1.88"......andra kolvar men fortfarande 12,5:1 i komp.....kamaxeln blev vildare...öppningstiden och lyft blev vildare.....(tror den låg på 560"/580"...men ej säker)....i övrigt var den samma som 1967 och 1968.
MVH
Krille N
Enligt en amerikansk tidning som testade en corvette 1969 L88 vs en AC cobra så gjorde L88:an 11,88s/121mph som bäst....corvetten hade då hooker sidepipes, slicks, 4,56 i utväxling och M22 manuel låda. (artikeln finns på www.corvettearchive.com)
Det fanns två olika verisioner av L88:an. Den första kom 1967. Den hade givetvis 4-bultat block och smidd vev...hi perf vevstakar med 7/16" bult...12,5:1 i komp....closed chamber aluminium toppar......107cc chamber......med 1.84" avgasventil.....holly 850 cfm förg.....tvåplans Hi rise insug. Kamaxeln lyfte 540"/560" och var mekanisk.
L88:an hade samma koncept 1967 och 1968.
På vissa insug på L88an hade mellanväggen frästs ner för att få en öppen plenumkammare under förgasaren...det gav mer effekt men bottendraget blev sämre.
Den andra upplagan kom 1969.....då gjordes några smådetaljer om...(motorn blev vassare).....förbränningsrummen blev open chamber.....118cc chamber....avgasventilen ökades till 1.88"......andra kolvar men fortfarande 12,5:1 i komp.....kamaxeln blev vildare...öppningstiden och lyft blev vildare.....(tror den låg på 560"/580"...men ej säker)....i övrigt var den samma som 1967 och 1968.
MVH
Krille N
-
- Nykomling
- Inlägg: 20
- Blev medlem: ons jul 21, 2004 22:05
D-portstopparna kom runt -73 då flrea racers hade svetsat igen sina och byggt dem som D-portare GM insåg då att de behövde förbättra designen lite,,,tror de var ute officielt på marknaden tidigt -75....
Det är i första hand de insugsstuds som har tunnast med material (2/topp)som rycks loss och det sker på både D-port och O-ports då de har samma insugstak...vetgirigt kan vara att när D-portstopparna kom krympte även GMinsugskanalen några cc för de var egentligen för stora för att bibehålla hög gashastighet som de var från början...så de minsta rektangulära insugskanaler GM har gjort är de på D-portstopparna. Har för mig de är på 295 cc
mvh
Det är i första hand de insugsstuds som har tunnast med material (2/topp)som rycks loss och det sker på både D-port och O-ports då de har samma insugstak...vetgirigt kan vara att när D-portstopparna kom krympte även GMinsugskanalen några cc för de var egentligen för stora för att bibehålla hög gashastighet som de var från början...så de minsta rektangulära insugskanaler GM har gjort är de på D-portstopparna. Har för mig de är på 295 cc
mvh
Nja jag tror det var 1969:ans (second design) L88 toppar som hade O portar........de slutar med 074 i # nr.
2QIK4U: Kammen ändrades ju 1969 från att ha lyft 540"/560" 1967 & 1968 till 560"/580". Alltså var kammen mildare 1967 & 1968....det är iallafall vad jag har läst....men det kan ju varit fel.
MVH
Krille N
2QIK4U: Kammen ändrades ju 1969 från att ha lyft 540"/560" 1967 & 1968 till 560"/580". Alltså var kammen mildare 1967 & 1968....det är iallafall vad jag har läst....men det kan ju varit fel.
MVH
Krille N
Nä du har rätt,,,var lite för snabb i fingret och glömde av den gamla,,,var mer inne på att jämföra mot ZL-1:an och precis som du säger hade -69 nästan runda avgaskanaler,,,vem har sagt nåt annat?.det kom i och med 2nd design(open chamber modifieringen)..som senare ficj k golvet igensvetsat till Dport...och senare gjutes de så....
mvh
mvh
1969 hade L-88 600 HKR @ 5800 RPM och ett vrid på 550 @ 4000 RPM, att GM uppgav 435 HKR var endast av försäkringsskäl. I övrigt fanns den med olika konfigurationer men den L-88 som satt i Corvetten var den vassaste som byggts... förutom ZL-1 som gjordes i ett par ex
Kompressionen var 12.0:1 både 67 och 68 men höjdes till 12.5:1 1969
/tommy

Kompressionen var 12.0:1 både 67 och 68 men höjdes till 12.5:1 1969
/tommy
Senast redigerad av Stingray den fre dec 10, 2004 12:28, redigerad totalt 1 gånger.
Vad innehåller en L-99??
LS-7:an var tämligen potent oxå satt ifs alldrig i någon bil från fabrik men det är en ZL-1 med längre slag och järnblock.
Vid håller även här att 585 var starkast...men antar du menar det när du säger 600......och det var vid 7.200 varv allt enligt bromspapper från fabrik som finns i Ed Cunneens bok om ZL-1 motorer som ENDAST sälöjes till ägare av ZL-1 motorer via ZL-1 connection.(ja jag har haft ett par såna..*s*)
mvh
LS-7:an var tämligen potent oxå satt ifs alldrig i någon bil från fabrik men det är en ZL-1 med längre slag och järnblock.
Vid håller även här att 585 var starkast...men antar du menar det när du säger 600......och det var vid 7.200 varv allt enligt bromspapper från fabrik som finns i Ed Cunneens bok om ZL-1 motorer som ENDAST sälöjes till ägare av ZL-1 motorer via ZL-1 connection.(ja jag har haft ett par såna..*s*)
mvh