Var köper man original-liknande främre fjäder?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Sven Labil
Nykomling
Nykomling

Var köper man original-liknande främre fjäder?

Inlägg av Sven Labil »

Fjädringen fram på min -87a slokar och jag har inte lyckats surfa upp någon som säljer en fjäder som motsvarar original. (Kan det förresten bero på något annat? Jag har inte hittat några sänknings-kilar.)
Den har Z52 chassi, men fjädrarna verkar så vitt jag hittat vara samma som standard. (51,8 N/mm)
Callaway Twin Turbo -87
Medlem nr. 3268
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Var köper man original-liknande främre fjäder?

Inlägg av 745 »

Sven Labil skrev:Fjädringen fram på min -87a slokar och jag har inte lyckats surfa upp någon som säljer en fjäder som motsvarar original. (Kan det förresten bero på något annat? )
Jag köpte nya stötdämpare till min 88 förra året & en utav fördelarna (förutom att den blev mycket bättre att köra) var att det blev högre så att man kom lättare in & ur :D (man börjar bli gammal :cry: ).
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Komposit fjädrarna tappar inte spänsten med åren. Ta loss en dämpare och kolla, skulle tro att den är ungefär lika bra som en cyckelpump.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Sven Labil
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Sven Labil »

Då måste jag ha missuppfattat hur stötdämpare fungerar. Jag trodde att de bara bromsade snabba rörelser...
Den förra ägaren sa att alla C4:or drabbades av slokande fjädrar och jag tyckte att han borde vara hyfsat insatt eftersom han har en firma som säljer Corvette-delar.
I somras så var bilen studsig på ojämn väg vilket kanske tyder på dålig returdämpning, men inte alls gungig som min 9000 blev med dåliga dämpare. Nåja, är det stötdämparna som behöver bytas så är det ju betydligt enklare! :)

Bör man byta alla samtidigt eller kan jag snåla och bara byta fram?
Borde jag byta några bussningar samtidigt. Bilen har bara gått 6000 mil (hoppas jag) och jag har inte fått känslan av att någon skulle vara glappt eller svampigt under det fåtal mil jag hunnit köra bilen.
Callaway Twin Turbo -87
Medlem nr. 3268
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

De gammla stålfjädrarna tappar spänsten men inte kompositerna. en tvärställd bladfjädrar (som på vetten) verkar även som kränghämmare vilket gör att den inte blir slingrig på samma sätt som en bil med fjäderben/coilovers när dämparna blir dåliga.

Du har rätt i att det är lite konfundrerand att dämparen skulle höjja bilen 8)... Men om du trycker ihop en dämpare så kommer den att återgå till ursprungsläget dvs den har en viss fjäderverkan. Vetten har ganska styva dämpare som kräver ganska mycket kraft att få ihop denna kraft kommer att verka för att höjja bilen ;). Plocka lös och kolla, en frisk vette-dämpare behöver jag lägga hela min tygnd över för att få ihop (år ganska klent byggd).

Bussnignarna blir dåliga av ålder och UV-ljus. Är de orginal är de inget vidare vid det här laget. Då det är så extremt enkelt att byta dämparna på en C4a så ser jag inte att man behöver göra det samtidigt. byta bussningar är ett bra vinterpyssel är inte svårt men tar tid.

Och du byt alla 4a på en gång, de är med största sannolikhet lika dåliga runt om.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Sven Labil
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Sven Labil »

Nu har jag plockat av en dämpare och provat att trycka den mot en våg.
För långsam kompression krävs ca. 20 kg och när jag håller den stilla efter att ha tryckt ihop den ett par cm blir det 15 kg.
Alltså någonstans mitt emellan cykelpump och hela min tyngd. Ska jag tolka det som nästan slut?

Jake, borde inte en tvärställd bladfjäder snarare motverka krängningshämmaren ifall den inte sitter stumt fast på mitten?
Callaway Twin Turbo -87
Medlem nr. 3268
bigmoose
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av bigmoose »

Var köpte du stötdämpare och vad kostar det för alla 4 :?:
Sven Labil
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Sven Labil »

Jag har inte köpt än utan ville kolla om de verkligen var dåliga först. Jag har för mig att Ecklers hade bra pris på ett paket med fyra jämfört med vad 2+2 skulle kostat men har inte gjort någon marknadsundersökning.
Callaway Twin Turbo -87
Medlem nr. 3268
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Sven Labil skrev:Jag har inte köpt än utan ville kolla om de verkligen var dåliga först. Jag har för mig att Ecklers hade bra pris på ett paket med fyra jämfört med vad 2+2 skulle kostat men har inte gjort någon marknadsundersökning.
Om du kommer till Malmby den 28 Maj kan du få prova min C4a med friska dämpare & gamla(original) fjädrar, krängare & bussningar.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Skriv svar