Hej! Min motorlampa tänds får felkod P0171 c ..fuel trim system lean bank 1
sen hade jag P0174 HC fuel trim system lean bank 2.kan det ha med att göra att jag satt på sport filter å bytt insuget till ett VaraRam VR Power Duct ..får den för lite bränsle kanske..??
Felkod P0171C
Re: Felkod P0171C
Hejsan!
Precis, det är felkoderna man får, du kan prova att nolla fuel trimsen.
Då får den lära om, och det går snabbare än att bara ut och åka med bilen.
Fick göra så när jag satte på VR.
Tror lättaste sättet är att ta bort batteriet ca 30min. Sen ge sig ut och köra ett par mil i 70-90 och gasa på lite efter ett par mil. Då får datorn rätt värden att jobba med.
¨
MVH Micke
Precis, det är felkoderna man får, du kan prova att nolla fuel trimsen.
Då får den lära om, och det går snabbare än att bara ut och åka med bilen.
Fick göra så när jag satte på VR.
Tror lättaste sättet är att ta bort batteriet ca 30min. Sen ge sig ut och köra ett par mil i 70-90 och gasa på lite efter ett par mil. Då får datorn rätt värden att jobba med.

¨
MVH Micke
C5 A4 -02
Chip, Filter, Avgas
Chip, Filter, Avgas
Det kan vara en tillfällig fix som föregående beskriver men den kommer ligga fel för gott om man inte gör något åt det. Dvs den kommer ligga på gränsen på vad den klarar av att reglera tills mappen är justerad, på en del bilar har man tur så att den inte trillar över kanten och tänder motorlampan men det är inte bra att köra så.vildtwin skrev:Hej! Min motorlampa tänds får felkod P0171 c ..fuel trim system lean bank 1
sen hade jag P0174 HC fuel trim system lean bank 2.kan det ha med att göra att jag satt på sport filter å bytt insuget till ett VaraRam VR Power Duct ..får den för lite bränsle kanske..??
Det behövs bara några minuters körning med varierande varvtal och belastning för att fueltrims ska lära om så du kan se ganska fort om det går eller inte. Om du vill göra det rätt efter en sådan uppgradering så justerar du mappen så den går rätt.
Kolla för säkerhets skull att du inte har något läckage mellan luftmängdsmätaren(MAF) och spjället.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Oki .tack fär tippsen...läste på nått amerkansk forum att man ska ha tänding på å ta bort säkringarna 16 o 23 stäng av tänding sätt i säkringar..så nollar man maf minnet å lär den på nytt ??
Hej
Satte på ett VaraRam under vintern och har kört ca 100 mil utan problem, har funkat perfekt .....
Idag när jag hade kört en runda på ca 10 mil och stängde av motorn och startade bilen igen så tändes motorlampan med ovanstående koder, det var ett H efter koderna (History) ..... OM det är VaraRamet som ställer till detta, borde inte felkoderna kommit tidigare då ??
Är detta något som justeras med en Tech II eller är det mappning som gäller ?
Ska montera LG headers på tisdag och hade befarat att motorlampan skulle tändas då, men inte idag !?
Även felkoden U1160H visades - men tror inte att det har med detta att göra, eller ........
Mvh
Hasse
Satte på ett VaraRam under vintern och har kört ca 100 mil utan problem, har funkat perfekt .....
Idag när jag hade kört en runda på ca 10 mil och stängde av motorn och startade bilen igen så tändes motorlampan med ovanstående koder, det var ett H efter koderna (History) ..... OM det är VaraRamet som ställer till detta, borde inte felkoderna kommit tidigare då ??
Är detta något som justeras med en Tech II eller är det mappning som gäller ?
Ska montera LG headers på tisdag och hade befarat att motorlampan skulle tändas då, men inte idag !?
Även felkoden U1160H visades - men tror inte att det har med detta att göra, eller ........
Mvh
Hasse
C8 Cabriolet
Det är helt beroende på temperatur, lufttryck och barometer tryck om den hamnar utanför godkänt område. Ligger den nära gränsen vilket den oftast gör med en sådan uppgradering så kommer koderna sättas förr eller senare på de flesta bilar. Friflödande luftintag gör att motorn går mer lean och sätter du på headers så kommer den gå lite fetare vilket då kan göra att du hamnar längre bort från gränserna och problemet försvinner.Hans Wijk skrev:Hej
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
Tack Anders ... för ett som vanligt snabbt svar !!
Jag kan ju hoppas att det blir bättre på tisdag, då headersen har kommit på
Mvh
Hasse
Jag kan ju hoppas att det blir bättre på tisdag, då headersen har kommit på

Mvh
Hasse
C8 Cabriolet