Piggare vid "kall" motor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
VetteFreddan
Nykomling
Nykomling

Piggare vid "kall" motor

Inlägg av VetteFreddan »

Hej!

Vad kan det bro på att bilen känns markant piggare när motor tempen är under 70 grader (ja jag vet att man inte skall stressa en kall motor) Men vid kall motor och torr asfalt blir det burnisar om man trycker till gaspedalen till hälften. När bilen sedan är varm så är det snabb fulgas som gäller för att uppnå samma ändamål. Det sitter ett sk. superchip i den, jag har en 82 gradig termostat och bilen håller tempen 82-86 grader. Jag har tagit kompressionen med gott resultat på alla burkar. Någon som vet vad detta fenomen beror på?

-87 Cupe

/Fredrik
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Piggare vid "kall" motor

Inlägg av Vettemannen »

VetteFreddan skrev:Hej!

Vad kan det bro på att bilen känns markant piggare när motor tempen är under 70 grader (ja jag vet att man inte skall stressa en kall motor) Men vid kall motor och torr asfalt blir det burnisar om man trycker till gaspedalen till hälften. När bilen sedan är varm så är det snabb fulgas som gäller för att uppnå samma ändamål. Det sitter ett sk. superchip i den, jag har en 82 gradig termostat och bilen håller tempen 82-86 grader. Jag har tagit kompressionen med gott resultat på alla burkar. Någon som vet vad detta fenomen beror på?

-87 Cupe

/Fredrik
Kan det inte vara så att innan 70 gr så ligger allt i OPEN LOOP med förinställda värden för att över 70 gr gå in i CLOSED LOOP och datorn börjar ta in värden från alla givare o.s.v. En tanke bara.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Användarens profilbild
VetteFreddan
Nykomling
Nykomling

Re: Piggare vid "kall" motor

Inlägg av VetteFreddan »

Ja en intressant tanke. Motorn borde ju bli mer optimerad när den tar in info i från givarna om dessa är okej. Men hur är det med knack sensorn är den också bortkopplad i open loop?. För den kan ju retarda tändningen och då kan man ju få en "slöare" bil.
Bilen är extremt rapp och pigg när den är kall. Får väl försöka få igång Datamaster och logga givare i från kall till varm motor.

/Fredrik
Skriv svar