ställa in bladfjädrar?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
sirh
Nykomling
Nykomling

ställa in bladfjädrar?

Inlägg av sirh »

Hej!
När jag böt ut stötdämpare och bussningarna i a-armarna så råkade jag märka att spelen var olika vid alla fyra däcken på bladfjädringen, då är frågan finns det nått standard mått på avstånd där imellan eller något som nån kan rekomendera?
räcker samma avstånd per axel eller ska alla fyra vara lika?
Indianapolis 500
uppgraderad motor
uppgraderad kopling
uppgraderade bromsar
uppgraderad väghållning
lackering på g nu i helgen
Den jobbigaste biten är dock
ju mer man gör med bilen desto
mer kommer man på att man vill göra :P
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: ställa in bladfjädrar?

Inlägg av vette.se »

sirh skrev:Hej!
När jag böt ut stötdämpare och bussningarna i a-armarna så råkade jag märka att spelen var olika vid alla fyra däcken på bladfjädringen, då är frågan finns det nått standard mått på avstånd där imellan eller något som nån kan rekomendera?
räcker samma avstånd per axel eller ska alla fyra vara lika?
Det finns inget att justera på bladfjädrarna, de sitter där de sitter. Det enda du kan göra är att justera höjden på bilen, fram har du gummikuddar med en skruv genom bladfjädern, bak har du långa bult där du ställer höjden.
Fronten ska vara 1/2"-1" lägre än bak, du mäter framför främre lyftpunkten(ramen) ner till backen samt bakom bakre lyftpunkten(ramen) till backen. Det förutsätter förstås att underlaget är i våg åt alla håll, problemet är att du inte får ha bilen upplyft så att hjulupphängningarna hänger ner. Har du haft det måste du ut och köra en bit så det sätter sig igen. Bäst är att justera på en lyft som du kör upp på och som är i våg, du kommer då åt att justera underifrån.

Lutningen ska vara som nämt ovan men hur hög bilen ska vara är lite en smaksak, original ser lite ut som 4-wheel drive :) Du kan justera antingen efter hjulhusöppningarna genom att mäta från överkant till backen eller chassimässigt mer korrekt från ramen till backen.
Passningen av glasfibern, dels skärmar men också innerskärmarna i glasfiber som de yttre skärmarna är skruvade i är sisådär. Det betyder att det som är snyggast utseendemässigt inte kommer överensstämma med det som är korrekt chassimässigt.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar