Hej,
Har precis fått min Corvette reg. och kontroll besiktigad. Har varit ute och testkört den och tycker mig märka ett konstigt metalliskt rasslande ljud när man står still och kör iväg på ettans växel, samt vid lägre varv på två:an (det är en 03:a, manuell). Speciellt hörs detta om man kör "normalt" och inte gasar iväg järnet...
Jag har inte lyft bilen själv, men ljudet kan förklaras som om en plåt eller motsvarande sitter löst under bilen. Ljudet märks bara vid start och inte på andra växlar eller i farter över 15km/h. Det låter som om ljudet kommer under motorn, men det är naturligtvis svårt att höra när man sitter inne i bilen.
Någon som kan kännas vid detta eller har något tips på "vad" som kan vara löst?
Skall lyfta bilen till veckan och kolla, men tänkte kolla om någon här har något bra tips.
Rassel vis start
-
- Corvettefanatiker
Re: Rassel vis start
Hejs
Katalysator värme skydds plåt(ar) eller om det sitter några andra skyddsplåtar någonstans i närheten av motor och avgassystem.
Mycket vanligt på dom flesta bilar att dom rostar eller vibrerar sönder!
Jag har ju ingen C5 själv men kan tänka mig att det är något sådant.
Ha de!
Kjell
Katalysator värme skydds plåt(ar) eller om det sitter några andra skyddsplåtar någonstans i närheten av motor och avgassystem.
Mycket vanligt på dom flesta bilar att dom rostar eller vibrerar sönder!
Jag har ju ingen C5 själv men kan tänka mig att det är något sådant.
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Manuella bilar rasslar när de står på tomgång i friläge, det rasslar också från kopplingen precis när man kör iväg i väldigt låga hastigheter/lågbelastning. Det är helt normalt på dessa bilar.nicklasth skrev:Hej,
Har precis fått min Corvette reg. och kontroll besiktigad. Har varit ute och testkört den och tycker mig märka ett konstigt metalliskt rasslande ljud när man står still och kör iväg på ettans växel, samt vid lägre varv på två:an (det är en 03:a, manuell). Speciellt hörs detta om man kör "normalt" och inte gasar iväg järnet...
Jag har inte lyft bilen själv, men ljudet kan förklaras som om en plåt eller motsvarande sitter löst under bilen. Ljudet märks bara vid start och inte på andra växlar eller i farter över 15km/h. Det låter som om ljudet kommer under motorn, men det är naturligtvis svårt att höra när man sitter inne i bilen.
Någon som kan kännas vid detta eller har något tips på "vad" som kan vara löst?
Skall lyfta bilen till veckan och kolla, men tänkte kolla om någon här har något bra tips.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Tack för svaren, jag googlade lite på ämnet igår och har förstått att ljudet är normalt på dessa bilar.