Går bluddrigt o lite ryckigt

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
strandis
Nykomling
Nykomling

Går bluddrigt o lite ryckigt

Inlägg av strandis »

Hejsan! Har nyligen blivit med min första vette en 91a. När bilen fortfarande är kall går den bra men när den kommit upp i temp tenderar den till att gå hackigt o bluddrigt men stampar jag på då så går den bättre, har nyligen kollat en felkod (23) manifold air temp sensor o bytt denna, den gamla sensorn var kolsvart av kletig sot, men trots allt mankemang att byta denna lilla j..la makapär så kvarstår problemet dock har jag inte fått upp nån mer felkod. Bilen var nyligen inne för service av förra ägaren efter att den varit stående ett bra tag (1-2 år i varmgarage). Någon som kan hjälpa mig på traven?? då det verkar vara mycket kompetent folk på denna sida :)
Användarens profilbild
Gerth
Nykomling
Nykomling

Re: Går bluddrigt o lite ryckigt

Inlägg av Gerth »

:D Tjaa

Hade samma problem, och bytte även det som du gjort. Allt blev bra när jag tankade upp bilen med 98 oktan och samtidigt hade i en flaska som jag köpte på macken som rengör alla slangar och insprutningen.

Nu mera så går den bra, efter detta
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

strandis skrev:Hejsan! Har nyligen blivit med min första vette en 91a. När bilen fortfarande är kall går den bra men när den kommit upp i temp tenderar den till att gå hackigt o bluddrigt men stampar jag på då så går den bättre, har nyligen kollat en felkod (23) manifold air temp sensor o bytt denna, den gamla sensorn var kolsvart av kletig sot, men trots allt mankemang att byta denna lilla j..la makapär så kvarstår problemet dock har jag inte fått upp nån mer felkod. Bilen var nyligen inne för service av förra ägaren efter att den varit stående ett bra tag (1-2 år i varmgarage). Någon som kan hjälpa mig på traven?? då det verkar vara mycket kompetent folk på denna sida :)
Man kan lätt lura sig om tex man har en kod 23 att hela problemet är en trasig mat sensor men ofta är det ngt annat som fått sensorn att lägga av.
Och det försvinner ju inte med att byta sensor så ofta kan det vara väl värt med en grundlig research före man byter grejor hej vilt om inte annat för att det blir onödigt dyrt.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
strandis
Nykomling
Nykomling

Inlägg av strandis »

Hej!
Tackar för hjälpen, jag har testat med full tank o booster/rengöring jag har nu efter verkstadsbesök fått konstaterat att felen berodde på sönderbrända tändkablar (eftermarknadsskit), kärv EGR och nu också troligen en risig spridare som grädde på moset åkte jag på en ny generator......kan bara konstatera att en vette ska rulla inte stå still. Tackar som sagt alla tips är ju värdefulla när man är novis :)
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

När det gäller serviceprylar så får man nog oftast vad man betalar för,och orginal verkar inte alltid ha längst livslängd.
Spridarna har genom åren tydligen haft lite ojämn kvalitet där de efter 90 verkar vara sämre..
Att ohmmäta spridarna är ju däremot en enkel åtgärd alla kan göra för att någorlunda hum om skicket..
När det gäller generator är det att man bör undvika åka med dåligt batteri,då knäcks generatorn snabbt..
Måste man starta med kablar så stäng alla förbrukare och ta dig till en plats där du kan ladda med riktig batteriladdare..
Och kör med riktigt batteri också(typ delco),blir billigare i längden..
strandis
Nykomling
Nykomling

Inlägg av strandis »

Jo man ska nog inte alltid välja det billigaste alternativet till pärlan :). Laddningslampan började glöda då o då lite svagt men då det inte går att byta kol o så på dessa utan större ingrepp så fick det bli en historia från hansen så nu lirar den biten men trots byte av egr o enligt meken bra spridare så vill den rycka till o bluddra då o då för att gå bra några sekunder, den börjar oftast jäklas när den får belastning dvs vid gaspådrag o aldrig när den är kall, märkte nu att när jag står still på tomgång o trampar till på gasen så är det ett sugande ljud (precis som att den tar tjuvluft) o sen dröjer det en liten stund innan den kommer så att säga, kan det va nåt så simpelt som nån sketen vacuumslang som spökar?? värt att börja där, tänkte om någon känner igen symtomen? kan d va nåt vaj med spridarna trots bra värden? jag menar känns ju lite surt att byta i onödan.Nån som har nån erfarenhet av hansens spridare? Tacksam för alla tips är ju som sagt nybliven vetteägare :)
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Tja, vacumläckage kanske?
du kan ju prova spraya startgas på misstänkta ställen när bilen går på tomgång..
Men egrventilen kan ju spöka också..
strandis
Nykomling
Nykomling

Inlägg av strandis »

Tack för tipset ska börja med att byta alla slangar, Egr en är utbytt precis bara nån vecka sen, den spökade för mig, fastnade i öppet läge då gick den som ett lass skit
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av gta324 »

testa Ohm mät spridarna, kostar inget....

Skall ligga runt 16ohm, mät de varma.
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Mät både kalla o varma om möjligt..
Och det är avvikelser som är intressanta som sagt var..
När man byter egrventilen måste man ju plocka isär en del?
Då kan det mycket väl uppstått vacumläckage vid ihopmonteringen..
strandis
Nykomling
Nykomling

Inlägg av strandis »

jajemen jag får ta o mäta själv också helt enkelt, ska då passa på att byta alla muggna slangar på en gång fattar inte varför det ska behöva va så löjligt tunna plastslangar i ett varmt o utsatt utrymme. Tackar för tipsen
Skriv svar