Byta motor i en 86:a som är flyttgods.
-
- Corvetteälskare
Byta motor i en 86:a som är flyttgods.
Hej!
Som rubriken säger så undrar jag om det är möjligt att byta motor i min 86:a som är flyttgodsbil med avgasdispens. Tänkte mig en vanlig 350 med förgasare. Eller är det helt omöjligt att göra ett sånt byte? Eller kanske det är ekonomiskt oförsvarbart?
/Benny
Som rubriken säger så undrar jag om det är möjligt att byta motor i min 86:a som är flyttgodsbil med avgasdispens. Tänkte mig en vanlig 350 med förgasare. Eller är det helt omöjligt att göra ett sånt byte? Eller kanske det är ekonomiskt oförsvarbart?
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Re: Byta motor i en 86:a som är flyttgods.
varför byta? vad vill du uppnå med bytet?
-
- Corvetteälskare
Jag skulle vilja komma ifrån all elektronik som med åren inte blir bättre och en förgasarmotor fungerar nog bättre har jag fått för mig.
/Benny
/Benny
svårt att slippa elektroniken i en bil 
Tror inte en förgasare funkar "bättre"...handlar nog mer om kunskap
insprut har mer inställningsmöjligheter för att kunna gå bra.

Tror inte en förgasare funkar "bättre"...handlar nog mer om kunskap
insprut har mer inställningsmöjligheter för att kunna gå bra.
Hur mycket tror du:BennyLarsson skrev:Eller kanske det är ekonomiskt oförsvarbart?
/Benny
andrahandsvärdet påverkas

bränsleförbrukningen påverkas

Hur mycket räknar du med att det kostar & hur lång tid tar arbetet

Tyvärr tror jag att de i dom flesta fall lönar sig att byta bil i stället för att modifiera, alltså köp en nyare bil med insprutning eller varför inte byta till en oldie med förgasare

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
hej
jag har en -84 som det sitter förgasare i isället för crossfire
det är bara bytt insug till förgasare, men det betyder inte att du slipper elekttroniken om du ska ha någon nytta av bilen.
om du byter motor till en äldre så blir det mycket jobb med att pussla ihop motorn med den elen som du måste ha Typ AC, Instrument ,mätare, fläkt osv.
Hans
jag har en -84 som det sitter förgasare i isället för crossfire
det är bara bytt insug till förgasare, men det betyder inte att du slipper elekttroniken om du ska ha någon nytta av bilen.
om du byter motor till en äldre så blir det mycket jobb med att pussla ihop motorn med den elen som du måste ha Typ AC, Instrument ,mätare, fläkt osv.
Hans
-
- Corvetteälskare
Tack för svaren, det verkar svårt att utföra. Kanske bättre att gå till en C3:a istället om man vill ha förgasare.
/Benny
/Benny
det är inte svårt men det är många sladdar att hålla reda på.
jag har tagit bort ac och luftpump och farthållare.
jag gjord så att när förgasaren var monterad så körde jag ca 100 mil med kablarna hängde här och där sen klippte jag bara bort det som inte behövdes.
Hans
jag gjord så att när förgasaren var monterad så körde jag ca 100 mil med kablarna hängde här och där sen klippte jag bara bort det som inte behövdes.
Hans
-
- Corvetteälskare
Okay! Tack!hankar skrev:det är inte svårt men det är många sladdar att hålla reda på.
Hans
/Benny
tycker inte det är värt besväret om det inte behövs av någon konstig anledning? eller man tvunget vill ha förgasare...
Går den fortf inte bra?
/N.
Går den fortf inte bra?
/N.
-
- Corvetteälskare
Inte helt. Men det går mycket bättre när jag ställde tändningen lite mer före men då kommer fenomenet att den går lite varmare, inte katastrofalt men ändå. En varm dag så kan den gå upp emot 110 grader i stan men det anser jag inte katastrofalt högt. Jag kan ju iofs. kolla upp vad som är gjort åt motorn men det är ju vintergöra.gta324 skrev:tycker inte det är värt besväret om det inte behövs av någon konstig anledning? eller man tvunget vill ha förgasare...
Går den fortf inte bra?
/N.
/Benny
Ja de gör gärna det då...
Problemet nät du vrider fördelaren är att du höjer tändningen över hela registret och man kan få spikningar som följd......
Du borde scanna av bilen, kolla runt i trans am/Camaro forumen om du har någon i närheten som kan hjälpa till med ALDL kabel och laptop.
Problemet nät du vrider fördelaren är att du höjer tändningen över hela registret och man kan få spikningar som följd......
Du borde scanna av bilen, kolla runt i trans am/Camaro forumen om du har någon i närheten som kan hjälpa till med ALDL kabel och laptop.