Tändinställning
Tändinställning
Hej
Jag har ett problem som jag inte lyckas bli av med, bilen vill glödtända när jag stänger av den, detta händer nästan alltid och blir som värst när bilen har gått på lågt varv innan jag stänger av den ( crusing )
Har provat med olika tändinställningar men utan resultat, provat med fet/snål blandning på förgasaren m.m
Motorn är en GM performacepartmotor som bara har gått ca 400-500 mil så det bör inte vara något problem med sotavlagringar.
Är det någon som har några tips?
Jag har ett problem som jag inte lyckas bli av med, bilen vill glödtända när jag stänger av den, detta händer nästan alltid och blir som värst när bilen har gått på lågt varv innan jag stänger av den ( crusing )
Har provat med olika tändinställningar men utan resultat, provat med fet/snål blandning på förgasaren m.m
Motorn är en GM performacepartmotor som bara har gått ca 400-500 mil så det bör inte vara något problem med sotavlagringar.
Är det någon som har några tips?
Jesper
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Tändinställning
Hejs
Jag är ju ingen expert, men när du stängt av tändningen så har du ingen tändning, alltså måste det vara annat som tänder bensinen, t.ex. väldigt het motor, mjuka tändstift, högt komp. så den fungerar som en diesel en liten stund eller sot. Kanske finns det något annat som kan orsaka detta också!
Lycka till!
Kjell
Jag är ju ingen expert, men när du stängt av tändningen så har du ingen tändning, alltså måste det vara annat som tänder bensinen, t.ex. väldigt het motor, mjuka tändstift, högt komp. så den fungerar som en diesel en liten stund eller sot. Kanske finns det något annat som kan orsaka detta också!
Lycka till!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Tändinställning
Motorn är inte speciellt högkompad 9,7:1, tändstiften är de som följde med till motorn, jag antar att GM perf.parts har kollat att tändstiften är optimala till den här motorn.
Men visst blir motorn varm men jag har en extra elfläkt så den kokar aldrig.
Men visst blir motorn varm men jag har en extra elfläkt så den kokar aldrig.
Jesper
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Tändinställning
Hejs igen
Skulle nog kolla upp stiften om jag var du.
Ha de!
Kjell
Skulle nog kolla upp stiften om jag var du.
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Tändinställning
+1magnum skrev:Hejs igen
Skulle nog kolla upp stiften om jag var du.
Ha de!
Kjell
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Tändinställning
Hej Lasse
Vad betyder +1? Inget som används här nere! Inte ens av ungdomarna.
Hoppas det betyder något bra, he, he.
Ha de!
Kjell
Vad betyder +1? Inget som används här nere! Inte ens av ungdomarna.
Hoppas det betyder något bra, he, he.
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Tändinställning
+1 röst. (funkar även om det inte är val-år)
"ung" 45-åring... man blir inte äldre om man kör Corvette..
"ung" 45-åring... man blir inte äldre om man kör Corvette..

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Tändinställning
Hej,
Jag har bytt tändstift men har inte kört bilen efter det, det har krånglat så mycket den sista tiden så jag har tappat intresset...
Jag får hålla mig borta från bilen ett tag så kanske det blir roligt igen, problemet är att man får inte hålla sig borta för länge för sommaren är kort...
Mvh Jeppe
Jag har bytt tändstift men har inte kört bilen efter det, det har krånglat så mycket den sista tiden så jag har tappat intresset...
Jag får hålla mig borta från bilen ett tag så kanske det blir roligt igen, problemet är att man får inte hålla sig borta för länge för sommaren är kort...
Mvh Jeppe
Jesper
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Tändinställning
Hejs
Krånglat så mycket... ä de e ju en gammal bilj-vel som skulle ha skrotats för en 25-30 år sen!
Ska man hålla liv i sånt får man ligga i! He he
Kom igen bara!
Kjell
Krånglat så mycket... ä de e ju en gammal bilj-vel som skulle ha skrotats för en 25-30 år sen!
Ska man hålla liv i sånt får man ligga i! He he
Kom igen bara!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Tändinställning
Hahaha!? skrev:Hej,
Jag har bytt tändstift men har inte kört bilen efter det, det har krånglat så mycket den sista tiden så jag har tappat intresset...
Mvh Jeppe
Skulle vara glad om jag hade haft dina problem!
Runt 1500-2000 tim har jag väl lagt på min kärra under de senaste 6 åren.
Hela grejen med att äga en 40 år gammal bil är ju att man måste gilla att mecka, och att mecka mycket, annars skall man nog titta på en Audi, BMW modell 2009 eller senare......
Men vi finns ju här på forumet för att stötta och uppmuntra, har själv haft några down perioder under mitt Corvette ägande (t.ex när brytar jävlarna strejkade och det blev bärgning hem från Sollentuna.
Just då ville jag köra bilen till nån "deframentering" men som tur va så kom jag på bättre tankar!
Kämpa på snart ser du ljuset i tunneln, eller är det ett tåg som kommer.....?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: Tändinställning
Vi finns flera i Stockholm som kan komma över till dig å hjälpa till !
Mvh. Christer
Mvh. Christer
/Christer 
