zz454 GM crate

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
BjoNor
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jun 15, 2011 21:55

zz454 GM crate

Inlägg av BjoNor »

Hej

Behöver lite tips och råd inför motorbyte.

Jag har en -71 454 4vxl som har gått med dåligt med olja och
har varit renoverad/slipad tidigare. Den är slut enligt expert och mig.

Jag har därför bestämmt att jag ska köpa en ny motor en GM crate zz454.

http://www.summitracing.com/parts/NAL-12498777/


Vilka är de stora problemen med att få den att passa ?
Vad ska man tänka på.

Byta vattenpump vet jag och sedan så är det inget fäste för kopplings mekanismen.

Vad mer ?
Är det någon som har monterat en sån här motor ?

H/Björn
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: zz454 GM crate

Inlägg av Ricky »

Hej Björn. :)

Jag har just monterat en Gen5 i min bil och har lite kläm på fallgroparna, eller snarare vägen runt dom.

Precis som Gen5 har Gen6 ingen soppapump så en elektrisk pump är ett måste.
Jag valde en Blå Holley pump med regulator.

Insuget på Gen6 cratemaskinen är säkerligen för högt för att få plats under huven om du inte har hål eller scoop.

Gen5/6 motorns avsaknad av hål för kulbulten till kopplingslänkaget har ScogginDickey en lösning på.
Där köpte jag denna adapter som efter lite modifieringar faktiskt passade (Amerikansk "direct fit"). :D
http://sdparts.com/details/scoggin-dick ... nter/sdcbv

En annan sak som inte lirar utan massage är Gen5/6 oljetråg. Efter mycket internetsökande hittade jag detta tråg + pickup som passar som hand i handske i Vetten. :)
http://www.summitracing.com/parts/MOR-20411/
http://www.summitracing.com/parts/MOR-24440/

Jag tror jag fått med det mesta men återkommer om jag kommer på något jag glömt.
Har du frågor så är det bara att tjoa till. :)

Kom ihåg att du troligen måste ha ett nytt svänghjul till den nya maskinen också. :)

Här är en länk till mitt motorbyte, kanske inte finns bilder av ALLT men något iallafall.
http://www.clubcorvettesweden.se/forum/ ... 35&t=11459

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: zz454 GM crate

Inlägg av StingrayRacing »

Gått igenom detta en gång jag också, och det känns som Ricky fick med allt.

Tråget finns/fanns även som gul-eloxerad variant.

Varför inte 502 cui när du ändå gör bytet? Samma mått och tillbehör. http://www.summitracing.com/parts/NAL-1 ... /?rtype=10
Dyrare visst, men du får ny förgasare och fördelare på en gång också.

Lycka till!

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
dixon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 172
Blev medlem: fre aug 04, 2006 0:38
Ort: Kumla

Re: zz454 GM crate

Inlägg av dixon »

sedan behöver du ha ett svänghjul som är balanserat till din motor, finns att köpa klart till din crate motor, har nämligen för mig att dom kommer med flexplatta?

har för övrigt som nya hooker super comp headers över om du är intresserad.
dom är coatade och har suttit mindre än 10 mil i bilen. finns under delar tillbehör säljes här på forumet. passar din motor.
mvh
http://www.garaget.org/dixon

Trans am GT -94 *såld*
corvette -75:a
dixon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 172
Blev medlem: fre aug 04, 2006 0:38
Ort: Kumla

Re: zz454 GM crate

Inlägg av dixon »

upps sorry! såg att ricky skrivit ang svänghjulet=)
så går det när man bara "skummar" igenom texten.

mvh
http://www.garaget.org/dixon

Trans am GT -94 *såld*
corvette -75:a
BjoNor
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jun 15, 2011 21:55

Re: zz454 GM crate

Inlägg av BjoNor »

Tack för tipsen !

Jag är inne på att även byta lådan till en Tko-600
eftersom allt är löst och ute och jag ska köra med min bil inte
bara titta va snygg den är :D

Där har jag sett Keisler kit för kopplingen så man får hydralisk ist
för den tungtrampade som sitter där idag.

http://www.keislerauto.com/gm/gm-parts- ... e_acc.html

Måste man ha en speciell koppling eller kan man använda std koppling till denna sats ?

H/Björn
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: zz454 GM crate

Inlägg av PG-son »

Hej!
Jag gjorde samma vxl låds byte för 1 år sedan.
Lådan funkar bra, härligt att växla, bra val av paket.
Saknar bara den hydraliska kopplingen, som jag tror gör trampandet ännu enklare.
Man sitter ju inte precis med kopplingen "nere" och väntar på grönt.
Svaret på frågan om du kan använda standard koppling, är nog nej, det är inte samma antal splines på den utgående axeln ur lådan, åtminstonde inte på min som jag köpter från Hurts. TKO lådan har 26 splines. Eftersom detta inte framgår av dokumentationen, är det bäst att du kollar när du beställer.
Bifogar länk till Hurst, jag tyckter att deras beskrivningar osv, var bättre än Tremecs.
http://www.hurst-drivelines.com/index.p ... &Itemid=84
Jag har denna koppling, den är relativt lättrampad tycker jag.
http://www.summitracing.com/search/?keyword=RAM-98764
Lycka till, du kommer att bli nöjd.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Skriv svar