Köp av -69 Bigblock
Köp av -69 Bigblock
Hejsan!
Jag har nu hittat en bil jag är intresserad att importera från USA. Skicket är att motorn går men behöver bli genomgången eftersom bilen stått i en lada sen -89. Den behöver även lackeras om.
Vad behöver jag tänka på innan jag ger mig in i projektet och vad är ett bra pris för en sådan bil?
Tacksam för alla synpunkter.
mvh
/Joel
Jag har nu hittat en bil jag är intresserad att importera från USA. Skicket är att motorn går men behöver bli genomgången eftersom bilen stått i en lada sen -89. Den behöver även lackeras om.
Vad behöver jag tänka på innan jag ger mig in i projektet och vad är ett bra pris för en sådan bil?
Tacksam för alla synpunkter.
mvh
/Joel
Tänk på att inköpspriset inte nödvändigtvis är samma som pris klar på gatan. Jag köpte själv en BB-69 (427) i sverige för ett år sedan och det svider i plånboken med jämna (korta) mellanrum. Följande fel har jag hittat på min som var i "gott skick". Bromsar kass. Normalt för gamla vettar. Dåliga ok som läcker är mycket vanligt. Huvudcylindern till bromsarna kan vara kass. Tot ca 10000 sek. Motorn: Hur mycket som helst kan vara kass. Han som importerade min bil 1986 gjorde en total överhalning av motorn (Borrning cylinderfoder nya kolvar, ny kamaxel,nya stötstänger osv. Kostnad hög!(Jag fick kostnadsförslag på 25000-50000 för en komplett motoröverhalning. Visade sig sen att det inte var nödvändigt, Tackar!) Hjullager bak ev dåliga kolla glapp. Dyrt och jobbigt att fixa till. Jag har glapp i diffen. Inte ovanligt sägs det. Att köpa "over there" och importera en dålig bil tror jag är en ganska dålig affär. Kolla om du inte hittar en en bra i sverige. Tänk på att 100 000 i renoveringskostnad inte är en helt ovanligt.
Jag tycker att prisbilden i USA på bra Vette-BB har rusat i höjden även med hänsyn taget till $-värdet idag. Reservdelarna har ju blivit mycket billigare tack och lov!
Min kostade minst 100000 att fixa till för snart 20 år sedan. själv har jag lagt ca 30000 och är inte klar än.
Och glöm för all del inte att kolla plasten. 35 år påverkar all plast negativt.
Men djävlar vad roligt det är när man kan sprida den härliga doften av bränt gummi i omgivningen!
Körde senast för ett par dagar sedan och brände lite gummi. Smilet sitter kvar än.
Jag tycker att prisbilden i USA på bra Vette-BB har rusat i höjden även med hänsyn taget till $-värdet idag. Reservdelarna har ju blivit mycket billigare tack och lov!
Min kostade minst 100000 att fixa till för snart 20 år sedan. själv har jag lagt ca 30000 och är inte klar än.
Och glöm för all del inte att kolla plasten. 35 år påverkar all plast negativt.
Men djävlar vad roligt det är när man kan sprida den härliga doften av bränt gummi i omgivningen!

Günter
Även om det verkar billigt så kan jag starkt rekommendera att du låter någon TITTA på bilen innan du köper den... Jänkarna har inte alls samma krav som vi har på bilar...
Jag tror jag spekulerade in ett 30-tal som ALLA såk superfina ut men som var rena skrotet jämfört med den jag hittade....
KOlla först om du inte kan hitta någon så nära att du själv kan åka o titta... Fast det är klart, hittar du en 69 cab med ZL-1 orginal så köp den oavsett pris ha ha
Jag tror jag spekulerade in ett 30-tal som ALLA såk superfina ut men som var rena skrotet jämfört med den jag hittade....
KOlla först om du inte kan hitta någon så nära att du själv kan åka o titta... Fast det är klart, hittar du en 69 cab med ZL-1 orginal så köp den oavsett pris ha ha
Tack för alla fina svar. Har klart fått lite att tänka på. Vetten jag har hitta ligger på 9000 dollar och har som jag skrev innan stått i en lada ett tag.
Väl hemma igår konsulterade jag mina corvetteböcker, bla "How to restore and modify your ... 68-82 vette". Där står antal sålda maskiner.
Den motorn som sitter i den jag har tittat på är 390hp, den vanligaste alltså. Såldes i ca 10000 exemplar så den är ganska vanlig.
Här är en länk till bilen, se själva.
Och tack än en gång för bra svar, det ger lite mer insikt.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... egory=6168
Väl hemma igår konsulterade jag mina corvetteböcker, bla "How to restore and modify your ... 68-82 vette". Där står antal sålda maskiner.
Den motorn som sitter i den jag har tittat på är 390hp, den vanligaste alltså. Såldes i ca 10000 exemplar så den är ganska vanlig.
Här är en länk till bilen, se själva.
Och tack än en gång för bra svar, det ger lite mer insikt.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... egory=6168
Be någon kolla rutramen!!
Jag håller på att restaurera upp min just nu. Har med hjälp av en god vän svetsat upp en helt ny ram, som tur var hade ramen ner mot karossen klarat sig. hade den varit sönderrostad där nere vet jag inte vad jag hade gjort!
har bilder om du är intresserad av att kika!
lycka till, det är väldigt roligt när man väl kör sin bil!!
men räkna itne med att äga en gammal corvette är underhållsfritt.. hehe
Jag håller på att restaurera upp min just nu. Har med hjälp av en god vän svetsat upp en helt ny ram, som tur var hade ramen ner mot karossen klarat sig. hade den varit sönderrostad där nere vet jag inte vad jag hade gjort!
har bilder om du är intresserad av att kika!
lycka till, det är väldigt roligt när man väl kör sin bil!!
men räkna itne med att äga en gammal corvette är underhållsfritt.. hehe
-69, 502, Coupé
Jag köpte också min Corvette på Ebay http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 64771&rd=1 , den står just nu i en container på en båt. Jag håller på och skriver ner mina erfarenheter om hur jag gick tillväga men jag blir aldrig färdig.... Jag kan dela med mig av mina erfarenheter, har dock inga erfarenheter om vilka fel man skall leta efter på Corvetten. De erfarenheter jag har är typ import, betalning, US resa etc.
/gbak
/gbak
Re: Köp av -69 Bigblock
Det verkar som om det är en totalrenovering som erfordras om du skall ha bilen i toppskick. I ett nummer av Corvettemagasinet för några år sedan var det en artikel om en som gjort en sådan renovering. Där fanns även kostnaderna specificerade vad han lagt ner. Det var en ruggig läsning om jag minns rätt så slutade notan på över 400.000:- och det var då!!!
Så kom ihåg att det blir ALLTID MYCKET DYRARE än vad man tror!!
Försök hitta så bra bil som möjligt att börja på och köp ALDRIG något du inte själv sett eller någon som som du litar på med kompetens kollat!
Lycka till med billetandet!
/Lars/
Så kom ihåg att det blir ALLTID MYCKET DYRARE än vad man tror!!
Försök hitta så bra bil som möjligt att börja på och köp ALDRIG något du inte själv sett eller någon som som du litar på med kompetens kollat!
Lycka till med billetandet!
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Tja den ser inte rolig ut, tycker jag. Min är i princip samma bil, men i mycket bättre skick. jag kan bara säga att det kan bli dyrt. Om jag vore som du skulle jag kolla i europa för att se om du kan hitta en bra bil till ett vettigare pris. Typ 250 000 kr. det låter kanske mycket men du kommer säkert billigare undan med en renoverad bil. tänk på att 18 år i dvala är ett rent elände för en bil. Nu vet jag ju inte vad du har för förutsättning för att renovera en bil men jag har kommit underfund med att även om Corvetter är "basic" så kan det vara ett helvete att hitta felen. Det man får trösta sig med är att allt man behöver finns att köpa. Läs gärna Tommys utlåtande om alla Corvetter han har kollat i USA som var skit. Yankees har ett annat sätt att förhålla sig till fordon än vad vi har. En hållare för Cocacolan är viktigare än ett oljebyte och golvet är till för att slänga soporna på. De flesta bilarna jag har åkt med i USA har varit mycket dåligt skötta. Kolla motorutrymmet på den här Vetten: inte har man brytt sig om att tvätta den t.ex. 

Günter
Hej "Pantern"! Jag undrar hur många det är som idag säger varför köpte jag inte den där "jänkaren " för 10,15eller20 år sedan .tycker du att din ekonomi tillåter köp o renovering så slå till, någon måste ju ta sig an alla objekt förr eller senare, man kan ju inte bara köpa färdigt. Det är inte så många år sedan läget var så att man kunde köpa en C3 med 350 smog för 35-45 tusen knappt . Mvh Jan



Vilket grymt forum detta är. Så fort jag loggar in så har jag fått mer svar. Alltså, sanningen att säga så är min plånbok inte så stor. Men jag tänkte mig väl inte att fixa allt på en gång heller. Helst vill jag ju ha en bil som är körklar. Men å andra sidan, det som lockar med just denna är att allt verkar vara original. Ska jag köpa så måste det bli att restaurera till originalskick, kanske fixa nya och förfinade delar till motorn så den går bättre och renare än med originalförgasare och dyl men i övrigt original. Det är nåt nästan romantiskt med en originalbil som mullrar och som påminner om hur det var när bensinen inte kostade pengar och rann med en virvel i tanken.
Gbak, jag skulle tycka det var väldigt roligt att läsa dina erfaranheter av import osv. Det är ju en viktig del i ett vetteprojekt.
Tack återigen för alla svar.
/Joel "Pantern"
Gbak, jag skulle tycka det var väldigt roligt att läsa dina erfaranheter av import osv. Det är ju en viktig del i ett vetteprojekt.
Tack återigen för alla svar.
/Joel "Pantern"
Kolla i Tyskland....
generellt mycket bättre skick
Här är ett exempel, BB - 73
http://www.mobile.de/SIDtmNaxoCDFF0hBvE ... 1151538257&
generellt mycket bättre skick
Här är ett exempel, BB - 73
http://www.mobile.de/SIDtmNaxoCDFF0hBvE ... 1151538257&
Verkar ju prisvärd.
En liten varning bara. Seriösa tyskar sätter alltid ut namn i annonsen. Detta verkar vara ett privatköp och då gäller det att hålla lite extra koll.
/Terner
En liten varning bara. Seriösa tyskar sätter alltid ut namn i annonsen. Detta verkar vara ett privatköp och då gäller det att hålla lite extra koll.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
