Batteri

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
MyVette
Nykomling
Nykomling

Batteri

Inlägg av MyVette »

Hej, är ny här på forumet och tänkte skicka ut en fråga ang. batteriet i vetten. Köpte mig en C5:a i våras och har väl aldrig kört någon roligare bil. Men lite ovan vid det här med att belysningen inte stängs av då man stänger av motorn och tar ut tändningsnyckeln så glömde jag givetvis att stänga av lyset med den påföljden att batteriet tog slut. Det var bara att plocka ut det och ladda upp det.
Men då händer ju det som verkar naturligt att alla inställningar som sparats i datorns minne nollställs och att nycklarna måste kodas om. Nåväl, då tänkte jag att under vintern då den står med mössan på i garaget så kan man ju hålla igång batteriet genom att starta upp den då och då bl a för att inställningar och nycklar inte skall behöva kodas om.
Då händer det naturligvis igen, batteriet tomt. Jaha bara att ladda upp batteriet igen då. Satte in batteriet igår och blev väldigt förvånad över att alla inställningar fanns kvar samt att nycklarna inte behövde kodas om. Hur hänger det här ihop varför uppför den sig inte konsekvent. Man kan ju tro att det finns en batteribackup till datorn ungefär som i en vanlig PC Nå, det blev mycket text för att höra om någon har någon idé om hur det hänger ihop. Att i ena fallet fölorar den alla inställningar men i det andra så finns de kvar :?
C5 Sthlm

Re: Batteri

Inlägg av C5 Sthlm »

Mina inställningar har aldrig försvunnit när jag kopplat bort batteriet..
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Batteri

Inlägg av vette.se »

MyVette skrev:Hej, är ny här på forumet och tänkte skicka ut en fråga ang. batteriet i vetten. Köpte mig en C5:a i våras och har väl aldrig kört någon roligare bil. Men lite ovan vid det här med att belysningen inte stängs av då man stänger av motorn och tar ut tändningsnyckeln så glömde jag givetvis att stänga av lyset med den påföljden att batteriet tog slut. Det var bara att plocka ut det och ladda upp det.
Men då händer ju det som verkar naturligt att alla inställningar som sparats i datorns minne nollställs och att nycklarna måste kodas om. Nåväl, då tänkte jag att under vintern då den står med mössan på i garaget så kan man ju hålla igång batteriet genom att starta upp den då och då bl a för att inställningar och nycklar inte skall behöva kodas om.
Då händer det naturligvis igen, batteriet tomt. Jaha bara att ladda upp batteriet igen då. Satte in batteriet igår och blev väldigt förvånad över att alla inställningar fanns kvar samt att nycklarna inte behövde kodas om. Hur hänger det här ihop varför uppför den sig inte konsekvent. Man kan ju tro att det finns en batteribackup till datorn ungefär som i en vanlig PC Nå, det blev mycket text för att höra om någon har någon idé om hur det hänger ihop. Att i ena fallet fölorar den alla inställningar men i det andra så finns de kvar :?
Vet inte om det är årsmodell beroende på något sätt men jag behöver inte koda om nyckeldosorna när jag haft batteriet ur bilen. Kan tänka mig att datorn har kvar allt så länge som batterispänningen är >5V. Däremot tappar bilen oavsett årsmodell det den lärt sig i fråga om tomgång och optimala inställningar av bränsleinsprutet för din körstil om du kopplar ur batteriet. Det är inget problem för det är självlärande och du behöver bara ha kört 5-10mil så är allt tillbaks som vanligt igen.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar