Bensinläckage

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
u88604509
Nykomling
Nykomling

Bensinläckage

Inlägg av u88604509 »

Hej,
Var igår ute för något ganska obehagligt med min Vette 1974 med Holleyförgasare. Hade fyllt på olja i motor och styrservo och startade sedan motorn. Satt i kupen och jobbade med radion då det började lukta bensin. Ut ur bilen och kollade i motorrummet där det nästan sprutade bensin från bensinslangens anslutning mot förgasaren. Stängde förstås genast av motorn, torkade av och sög upp all bensin på motorblocket - och höll andan med släckaren i näven.
Inget hände tack och lov. Kollade slangar och slangklämmor varav den närmast förgasaren gick att att dra åt flera varv så det blev tätt. Slangarna och slangklämmorna byttes av R-tune i juni och jag har kört cirka 75 mil sedan dess. Undrar om det är vanligt att man måste efterkolla åtdragningen av klämmorna (har aldrig varit med om det förr) eller kan det kanske ha varit en slang som träddes på förgasarröret utan att slangklämman dragits åt och att slangen sedan blötts upp och börjat läcka.....
Är det en svag punkt på ovanstående typ av förgasare?
Mats T
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Bensinläckage

Inlägg av Ricky »

Upplever det inte direkt som "en svag punkt".

Sjælv kør jag just nu också med slangklæmmor till soppaledningarna på trycksidan och det ær ju verkligen bra att ha koll på dessa sedan det inte ska mycket soppalæckage till innan det smæller/brinner.

Generellt i bil och båt værlden ska man inte ha brænsleledningar med slangklæmmor på trycksidan av brænslepumpen utan i stællet "riktiga" slangar/rør med "riktiga" kopplingar i alla ændar. :)

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
u88604509
Nykomling
Nykomling

Inlägg av u88604509 »

Hej,
Tack för synpunkter.Kan tänka mig att slanglöst vore bättre men då måste man ha ett bensinfilter av stålplåt med gängade ändrör-men det kanske finns. Beträffande fast anslutning - finns det inte risk för vibrationsskador? Hörde av någon som såg mitt nya plastiga filter att ett sådant ska man inte ha?
Ska nu kolla igenom slangar och klamrar att dom är nya, har lagom storlek mot anslutande slangar osv, osv.....

Hälsar

Mats T
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Orginal så går brænslet i rør från brænslepumpen men det funkar ju också att låta en hydraulfirma pressa rætt ændar på en væl klassad brænsleslang. :)

Det finns en firma i Gustavsberg (om du håller hus i Stockholm) som heter Maskinexport och de har det mesta hemma inklusive olika brænsleslangsklasser.
Senast redigerad av Ricky den tor jul 21, 2011 18:07, redigerad totalt 1 gånger.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jag har kört med plastfilter inköpta på OKQ8 i flera år och har inte haft några som helst problem med det, däremot bränsleslangar har väldigt skiftande kvalitet, bytte förra året på Cadillacen mellan pump och filter, gick hål mitt på i juni i år, höll inte ens ett år! Kommer tyvärr inte ihåg var jag köpte dom, så nu blir det vinterjobb att byta resten av slangarna (köpa kvalitetsslang)!

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
u88604509
Nykomling
Nykomling

Inlägg av u88604509 »

Hej,
Ska imorgon ut till min "bildoktor Alban Verne", som kan Corvetter, i Saltsjö-Boo för framvagnskoll mm och ska då även prata slangar och filter med honom. Tack för synpunkter angående slangkvaliteér mm

Hälsar
Mats T i Herrängen, Älvsjö
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Han känner jag till, jag bor inte långt därifrån. :)

Åker du dit har du inte så lång väg till Maskinexport om du skulle känna dig frestad.

http://www.maskinexport.se/

Det står nog inget om bränsleslangar p webbsidan men han har.
Ofta pressar han medans du väntar. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
u88604509
Nykomling
Nykomling

Inlägg av u88604509 »

Hej Ricky,
Tack för tipset om att köpa bensinslangar på Maskinexport AB i Gustavsberg. Var där och handlade i deras rikhaltiga sortiment i fredags. Har även tipsat Alban Verne i Saltsjö-Boo som inte kände till affären.

mvh

Mats T
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Kul att det löste sig. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.