Tänkte skapa en projekttråd som skall handla om min Corvette Stingray 1970 med original LS5 454 motor som jag köpte i slutet av juni av en trevlig herre från Västra Ämtervik.
De förändringar jag känner till är nyare radio, headers, konidämpare, högre huv Holley 1850 förgasare samt ett Edelbrock Torker II insug.
Detta är min första äldre amerikanare men min andra Corvette, hade en C5 för ca 5 år sedan och har längtat tillbaka till märket. Jag har tyvärr inte någon större mekvana men jag har ambitionen att lära mig, misstänker att det kommer att behövas på en sån här gammal raritet.
Så inledningsvis kommer jag ägna mig åt små förbättringar, läsa på och lära mig och anlita någon kunnig inom området för mer avancerade jobb. Ambitionen med den här bilen är inte att skapa en prisvinnare utan snarare hålla den i ett mycket gott brukskick inkluderat lite charmig patina som visar att den åldras med behag, åka med den och förbättra saker allt eftersom. Hittills har jag mest ägnat mig åt att putsa, putsa och putsa...

Några roliga citat:
Citat Sportbilen 2/2010:
"Den stora bigblock-454:an hängde med även till modellåret 1971, men med lägre kompression, och redan 1972 var det i avgasreningens spår slut på effektkalaset för en lång tid framöver. C3:an förvandlades till en mjukis-GT-vagn och skulle aldrig mer byggas med motorer starkare än 270 hästar."
Citat Collector´s Originality Guide:
"If you are only ever going to own one bigblock Corvette make it this one. The 1970 LS5 made 500lb ft of torque at 3400rpm. Forget the aluminium-head L89 or the 425hp 396: this engine is the king. Smooth, quiet, easy-starting and with enough torque to go anywhere in top gear, this was the essence of what a bigblock could be".
Ingen projekttråd utan lite bilder:

Summering över vad jag gjort sedan jag köpte den:
-Ny klädsel i svart helskinn & nytt skumgummi
-Monterat värmeisolering under mattan
-Nya nummerplåtar
-Snyggat till kablar i motorutrymme
-Nytt luftfilter samt dekal på luftrenare
-Ny frontspoiler
-Ny skinnratt
-Nya torkarblad
-Monterat bälteskuddar
-Köpt original spreadboreinsug (blästrat och lackat det)
-Köpt nyrenoverad Carter Q-Jet 750 cfm förgasare inkl. nya packningar & skruvar