B0361 Left Actuator Feedback Short to GND
På den vänstra actuatorn för A/C n som styr blandningen kall/varm luft sitter en potentiometer som följer spjällets rörelse. Utgången på den potentiometern(är inbyggd i actuatorn) varierar mellan 0-5V beroende på spjällets läge. På actuatorn är det pin 9 ljusblå kabel. Om den signalen inte varierar med spjällets läge dvs ger hela tiden 0V in till HVAC datorn så sätts denna kod. Kontrollera att den inte är kortsluten till jord eller att det är avbrott i kabeln. På actuatorn är +5V på pin 10 gul kabel, jord är pin 7 grå/svart kabel och som tidigare nämt är signalen på pin 9 ljusblå kabel.
DTC B0441 Left Actuator out of Range
Samma actuator som ovan. Denna kod sätts om spjället i actuatorn är skadat så den har låst sig i någon position eller att den inte justerats in korrekt efter utbyte eller att actuatorn inte initierats korrekt efter byte.
När tändningen slås på initieras den genom att den förflyttar sig mellan helt öppen till stängd och den verifierar med potentiometerns hjälp(se ovan) att den är i den position som förväntas. Det är nog ganska tydligt att dessa fel har med varandra att göra
Angående Europakonvertering så har jag inte sett någon US bil som inte har de felkoderna satta, utöver att ta ur approachlight säkringen så klipper man en kabel vid bromspedalen när man sätter europakablage bak för att lamporna ska stämma.
RaceLab.se /
Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email
info@racelab.se