Hej. Står troligen inför ett byte av pumpen som börjat vina lite. Nån av er som har någon erfarenhet av detta? Har förhoppning om att göra jobbet själv då det kostar ett antal tusen att lämna in på reparation.
Bilen är en C5 -99
Hjälp mottages tacksamt.
Byte bränslepump
Byte bränslepump
MVH Conan999
Re: Byte bränslepump
Det är enkelt att byta på en -99a.
- Ta bort den lilla ventilen i framkant på fuelrailen (är som en bilventil) och tryck på en slang som du drar ner till en dunk.
- Bygla över bränslerelät i säkringsboxen under huven
- Slå på tändningen och låt pumpen pumpa ur all soppa
- Med all soppa ur så sätt tillbaks allt som det var.
Nu är inte all soppa ur, det finns ganska många liter kvar i tanken trots att pumpen pumpat ur allt den kan. Det underlättar därför om du nu höjer upp bakändan så mycket du kan för att slippa en massa soppa på golvet.
- Ta bort vänster bakhjul
- Ta bort täckplåten som täcker bakkanten på tanken(inte den under tanken) alla årsmodeller har inte denna plåt.
- Lossa snabbkopplingarna på tanken (ta gärna kort eller memorera var de satt för det går att sätta tillbaks fel) samt elkabeln
- Ta loss skruven som håller pumpinsatsen
- Nu kan du dra ur insatsen en liten bit, nu måste du ta loss armen till flottören från givaren och helst försöka lirka ut flottören så den inte är ivägen
- Nu kan du dra ur insatsen, observera att du behöver lirka/vrida på insatsen för att få ur den
Om du köpt en Racetronixpump vilket de flesta gör så behöver du nu bara ta isär plastkassetten som pumpen sitter i (snäpplås uppe i kanten), ta loss original slang och kabel MEN KOM IHÅG VILKEN VÄG SLANGEN VAR DRAGEN och montera i Racetronixpumpen, dra den nya slangen exakt samma väg som den gamla - gör du inte det så får du problem med att få tillbaks insatsen i tanken och flottören riskerar att fastna i slangen=icke fungerande bränslemätare.
För att få tillbaks allt är det bara att följa instruktionerna ovan men nerifrån och upp
Observera att gummipackningen mellan pumpinsats och tank bara passar i ett läge !
- Ta bort den lilla ventilen i framkant på fuelrailen (är som en bilventil) och tryck på en slang som du drar ner till en dunk.
- Bygla över bränslerelät i säkringsboxen under huven
- Slå på tändningen och låt pumpen pumpa ur all soppa
- Med all soppa ur så sätt tillbaks allt som det var.
Nu är inte all soppa ur, det finns ganska många liter kvar i tanken trots att pumpen pumpat ur allt den kan. Det underlättar därför om du nu höjer upp bakändan så mycket du kan för att slippa en massa soppa på golvet.
- Ta bort vänster bakhjul
- Ta bort täckplåten som täcker bakkanten på tanken(inte den under tanken) alla årsmodeller har inte denna plåt.
- Lossa snabbkopplingarna på tanken (ta gärna kort eller memorera var de satt för det går att sätta tillbaks fel) samt elkabeln
- Ta loss skruven som håller pumpinsatsen
- Nu kan du dra ur insatsen en liten bit, nu måste du ta loss armen till flottören från givaren och helst försöka lirka ut flottören så den inte är ivägen
- Nu kan du dra ur insatsen, observera att du behöver lirka/vrida på insatsen för att få ur den
Om du köpt en Racetronixpump vilket de flesta gör så behöver du nu bara ta isär plastkassetten som pumpen sitter i (snäpplås uppe i kanten), ta loss original slang och kabel MEN KOM IHÅG VILKEN VÄG SLANGEN VAR DRAGEN och montera i Racetronixpumpen, dra den nya slangen exakt samma väg som den gamla - gör du inte det så får du problem med att få tillbaks insatsen i tanken och flottören riskerar att fastna i slangen=icke fungerande bränslemätare.
För att få tillbaks allt är det bara att följa instruktionerna ovan men nerifrån och upp

RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Byte bränslepump
Vette.se: Tack för utförligt svar. Ska börja smyga igång med detta nu i veckan.
MVH Conan999