Knakande stervo
Knakande stervo
Hej alla, ny på forumet. Har en 88:a vid små rattutslag så knakar servon och jag tycker den går lite trögt. Nån som har en aning om vad detta beror på?
Kjelleman
Kjelleman
Re: Knakande stervo
Knak kan ju bero på något mekaniskt glapp,men risken är att du har begynnande "morgonsjuka"!!!
Ett symptom som beror på att kuggstångens hydraulik förstörs av att bilen körts med skitig olja i servohydrauliken.
Så mitt tips är att du byter olja i servon.
Enklast ,och minst kladd är att du suger ur servokaggen,fyller ny olja styr igenom rejält några gånger,suger ur igen,och fyller nytt.
ut och provkör rejält,sug ur igen.
fortsätt tills oljan i kaggen är ren!!
Vilken olja?
här går åsikterna isär.
det normala är att man fyller vanlig dexron.
men finns en GM specialolja som påstås ha mindre friktionstillsatser(och givetvis är dyrare) som förespråkas i instruktionsboken.
När jag skulle köpa den oljan blev jag dumlagd och skrattad åt av verkaren och en meck på våran lokala GM verkstad.
å andra sidan vet jag folk som blivit dumlagda häromåret för att dom ville ha 10/20 olja i sin nya hemi också,så verkstäderna har inte alltid rätt.
Men problemet är nog knappast oljekvaliteten utan att oljan är skitig,och jag har alltid kört Dexron och sugit ur någon kagge varje sommar,och min 88,a kör jag den artonde säsongen nu
Ett symptom som beror på att kuggstångens hydraulik förstörs av att bilen körts med skitig olja i servohydrauliken.
Så mitt tips är att du byter olja i servon.
Enklast ,och minst kladd är att du suger ur servokaggen,fyller ny olja styr igenom rejält några gånger,suger ur igen,och fyller nytt.
ut och provkör rejält,sug ur igen.
fortsätt tills oljan i kaggen är ren!!
Vilken olja?

det normala är att man fyller vanlig dexron.
men finns en GM specialolja som påstås ha mindre friktionstillsatser(och givetvis är dyrare) som förespråkas i instruktionsboken.
När jag skulle köpa den oljan blev jag dumlagd och skrattad åt av verkaren och en meck på våran lokala GM verkstad.
å andra sidan vet jag folk som blivit dumlagda häromåret för att dom ville ha 10/20 olja i sin nya hemi också,så verkstäderna har inte alltid rätt.
Men problemet är nog knappast oljekvaliteten utan att oljan är skitig,och jag har alltid kört Dexron och sugit ur någon kagge varje sommar,och min 88,a kör jag den artonde säsongen nu

Tack för tipset. Kollade oljan och den behöver bytas.
mekonomen har en mycke bra olja. redline kostar 200kr för en liter. hällde de i min efter ja renoverade min styrväxel
Kör Corvette C4 89 coupe
- Bertilsson
- Rookie
När jag bytte servopump i min köpte jag GM:s olja hos originalhandlaren (Bilcity i Kristianstad), den är billigare än Mekonomens. Kan inte exakt på kronan men jag betalade ca 130:- för en liter. Nu i början av sommaren var detta, så det är inte 10 år gamla priser heller.
Blev lite förvånad av att det var så billigt, och lite irriterad då jag hade köpt nån liter på Mekonomen själv innan, fick fylla på nästan varje gång jag skulle köra för att det läckte "lite" från pumpen innan... Och jag köpte pumpen på nätet från USA, så jag fick inget specialpris på oljan heller.
Blev lite förvånad av att det var så billigt, och lite irriterad då jag hade köpt nån liter på Mekonomen själv innan, fick fylla på nästan varje gång jag skulle köra för att det läckte "lite" från pumpen innan... Och jag köpte pumpen på nätet från USA, så jag fick inget specialpris på oljan heller.
/Johan
C4 1984
C4 1984
redline oljan ska tydligen va nått i hästväg
andvänds tydligen av rally racing folket.innehåller även grejer som tätar gamla packboxar och o-ringar typ samma som omega produkterna

Kör Corvette C4 89 coupe
Egentligen borde ju servooljan vara MYCKET billigare än den i automaten,då det är mer friktionstillsatser i den..
Oljan lär påminna mycket ocm typ ursprungsdexron ,eller kanske tom atf typ 1...
Men då är det formatet på kaggen och lagerhållning man tar betalt för.
Typ som förgasaroljan till volvo 140 med Zenithstromberg förgasare...
Ett problem är att man brukar ofta vara utan den oljan i lager,så den är beställningsvara..
Oljan lär påminna mycket ocm typ ursprungsdexron ,eller kanske tom atf typ 1...

Men då är det formatet på kaggen och lagerhållning man tar betalt för.
Typ som förgasaroljan till volvo 140 med Zenithstromberg förgasare...
Ett problem är att man brukar ofta vara utan den oljan i lager,så den är beställningsvara..
-
- Corvetteälskare
Jag har sugit ur burken idag och fyllt tillbaka ny olja, luftat ur. Får väl köra en stund så oljan går runt lite + att den blir lite varm sedan får man upprepa proceduren.
/Benny
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Vad som väl bör påpekas är att kaggen är vänstergängad
,men det brukar märkas,och är väl även utmärkt på locket..

-
- Corvetteälskare
Jo, det märkte jag för flera år sedan så det visste jag iaf. men man funderar lite varför det är så.Ingo skrev:Vad som väl bör påpekas är att kaggen är vänstergängad,men det brukar märkas,och är väl även utmärkt på locket..
/Benny
Försvann problemet?BennyLarsson skrev:Jag har sugit ur burken idag och fyllt tillbaka ny olja, luftat ur. Får väl köra en stund så oljan går runt lite + att den blir lite varm sedan får man upprepa proceduren.
/Benny
Jag kör med GMs egna servo olja som är transparent och lätt att se när det är dags att byta

See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
-
- Corvetteälskare
Ja, det blev skitbra men ska tömma systemet en gång till och fylla på med fräsch olja.Stefan skrev:Försvann problemet?BennyLarsson skrev:Jag har sugit ur burken idag och fyllt tillbaka ny olja, luftat ur. Får väl köra en stund så oljan går runt lite + att den blir lite varm sedan får man upprepa proceduren.
/Benny
Jag kör med GMs egna servo olja som är transparent och lätt att se när det är dags att byta
/Benny