Hej, jag åker en -72 350 automat som är i ett nästan oskruvat originalskick med matchingnumber motor och låda. Bilen går bra, men jag skulle vilja ha mer effekt. Mina funderingar kring detta är om jag ska trimma original motorn med lite bättre kam, headers, avgassystem, insug, eller om man ska spara motorn som sitter i.
Det känns som ovanstående kanske är att förstöra originalmotorn samt att det kanske inte gör så stor skillnad. Alternativet är att lyfta ur motorn och ersätta den med en ny. En ny motor kan man både bygga själv eller köpa färdig från både Usa och Sverige. Vad tycker ni på forumet kring det här och vad tror ni blir mest ekonomiskt. mvh Stefan
Trimma eller inte?
-
- Nykomling
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:43
- Ort: Enköping
Re: Trimma eller inte?
Personligen skulle jag om orginalmotorn är orginal matching numbers och går bra spara denna på hyllan och bygga på en ny/annan maskin. 

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
- Ort: Eskilstuna
Re: Trimma eller inte?
Ja, lite så känns det väl! Jag skulle nog göra så.Ricky skrev:Personligen skulle jag om orginalmotorn är orginal matching numbers och går bra spara denna på hyllan och bygga på en ny/annan maskin.
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
-
- Nykomling
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:43
- Ort: Enköping
Re: Trimma eller inte?
Hej, tack för svaren, ungefär så har jag också tänkt. Jag har kollat runt en del på motorer i både Sverige och Usa, det är billigt att köpa från usa, men vinsten äts väl kanske upp av frakt+tull+moms? Sen har vi ju det här med garantier. Ni som har byggt egna motorer, blir det mycket billigare? Det går ju att köpa en 350 på ca350 hk för 40 000kr och då är det nytt.
mvh Stefan
mvh Stefan
Re: Trimma eller inte?
Jat tycker du skall satsa på en annan motor och lägga matchingnumbers motorn på hyllan.
Absolut enklast och oftast billigast är att köpa en färdig cratemotor från staterna än att trimma vidare på någon befintlig. Billigast blir det såklart om du hittar någon som kör container över. tex eskil här på forumet. Men hör även med clubbens sponsorer vad de skall ha för att hjälpa dig att ta hem en motor. Tänk på att frakten i sverige är ganska dyr så du kan spara ganska mycket pengar genom hämta hos handlare/på terminal.
http://www.shafiroff.com/ (du kan inte ens köpa delarna till dessa motorer för de här pengarna)
Annars så är ju GMs crates eller varför inte någon av alla crates som summit har till försäljning. www.summitracing.com
Absolut enklast och oftast billigast är att köpa en färdig cratemotor från staterna än att trimma vidare på någon befintlig. Billigast blir det såklart om du hittar någon som kör container över. tex eskil här på forumet. Men hör även med clubbens sponsorer vad de skall ha för att hjälpa dig att ta hem en motor. Tänk på att frakten i sverige är ganska dyr så du kan spara ganska mycket pengar genom hämta hos handlare/på terminal.
http://www.shafiroff.com/ (du kan inte ens köpa delarna till dessa motorer för de här pengarna)
Annars så är ju GMs crates eller varför inte någon av alla crates som summit har till försäljning. www.summitracing.com
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707