Hej.
Jag har en -91a med L98 och automat. Min varvräknare visar alltså ca 30% för mycket linjärt. Någon idé om vad det kan vara?
Har hört om det berömda flitret men inte kunnat hitta något på min bil.
Om jag kopplar upp ett diagnosinstrument så visar det rätt varvtal så det ligger alltså i huvudinstrumentet eller på vägen dit.
OM det är filtret, så sitter den monterat på ett roligt ställe.
bakom vänster topp, eller om någon har bytt den ngn gng, som i mitt fall (´91), kan den sitta i själva kabelhärvan som går dit från kupén till fördelaren.
Då är den tejpat och ser ut som en liten fyrkantig plast dosa.
Originalet är en liten rund plåtburk på kanske 2-3 cm och har då en kabel som går till fördelaren, och eventuellt en kabel som sitter på blocket.
Annars är själva plåtburken skruvat på blocket bakom vänster topp och är oxo jord.
Hittar du den, och kommer åt den (????) ta loss, gör rent, skruv fast o se om det hjälper.
Den andra varianten måste vara jordat ngnstans, men jag kollade aldrig på min bil var det var (min funkar, så ska man inte röra den).