Varvräknar fråga.
Varvräknar fråga.
Hej på er!
Har letat i gammla trådar men hittar inte något riktigt svar som jag förstår så jag kastar ut frågan här. Har en 74:a och då jag köpte bilen sa ägaren att tändsystemet har blivit utbytt mot ett brytarlöst system och därför funkar inte varvräknaren. Skulle gärna vilja ha en fungerande varvräknare så nu undrar jag:
Finns det nått sätt att få igång min varvräknare?
Har jag förstått rätt så finns det 2 olika brytarlösa system, hur ser jag lättast vilket system jag har i bilen?
Jag har en fundering ang oljetrycksmätaren också. När jag har motorn igång och kör på lite varv indikerar mätaren bra tryck, går jag ner på tomgång så fladdrar nålen lite lätt vilket jag antar är normalt. Men sen då jag slår av motor och tändning "låser" sig liksom visaren på det värdet det var på, den går alltså inte ner på 0. Är detta normalt?
Tack på förhand!
Har letat i gammla trådar men hittar inte något riktigt svar som jag förstår så jag kastar ut frågan här. Har en 74:a och då jag köpte bilen sa ägaren att tändsystemet har blivit utbytt mot ett brytarlöst system och därför funkar inte varvräknaren. Skulle gärna vilja ha en fungerande varvräknare så nu undrar jag:
Finns det nått sätt att få igång min varvräknare?
Har jag förstått rätt så finns det 2 olika brytarlösa system, hur ser jag lättast vilket system jag har i bilen?
Jag har en fundering ang oljetrycksmätaren också. När jag har motorn igång och kör på lite varv indikerar mätaren bra tryck, går jag ner på tomgång så fladdrar nålen lite lätt vilket jag antar är normalt. Men sen då jag slår av motor och tändning "låser" sig liksom visaren på det värdet det var på, den går alltså inte ner på 0. Är detta normalt?
Tack på förhand!
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Varvräknar fråga.
Hejs
Är det elektrisk varvräknare på 74:or?
Ta en bild på tändsystemet och lägg in här på forumet så är det säkert någon som vet vad det är!
Usa mätare brukar fastna på det som var vid avstängnings tillfället, om du slår på tändningen igen utan att starta motorn går nålen ner till 0 då?
Ha de & lycka till!
Kjell
Är det elektrisk varvräknare på 74:or?
Ta en bild på tändsystemet och lägg in här på forumet så är det säkert någon som vet vad det är!
Usa mätare brukar fastna på det som var vid avstängnings tillfället, om du slår på tändningen igen utan att starta motorn går nålen ner till 0 då?
Ha de & lycka till!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Varvräknar fråga.
Behöver bara köpa en HEI fördelare med mekanisk utgång till varvräknaren , finns hos alla corvette shoppar.
Ex. Ecklers Part #47935 189.99$ 1962-74
Hansen säljer renoverade för mellan ca 2500kr har jag för mig.
Mvh. Christer
Ex. Ecklers Part #47935 189.99$ 1962-74
Hansen säljer renoverade för mellan ca 2500kr har jag för mig.
Mvh. Christer
/Christer 

Re: Varvräknar fråga.
Hej igen,
Ska jag vara ärlig så vet jag inte om varvräknaren är elektrisk eller mekanisk.
Även om jag slår av och på tändningen så står oljetrycksmätaren fortfarande på samma ställe, verkar vara som du säger att den kärvar på nått sätt.
Provar att lägga ut några bilder ifall någon känner igen vad jag har.
Förresten, var köper ni service delar, tex stift,filter osv ?



Ska jag vara ärlig så vet jag inte om varvräknaren är elektrisk eller mekanisk.
Även om jag slår av och på tändningen så står oljetrycksmätaren fortfarande på samma ställe, verkar vara som du säger att den kärvar på nått sätt.
Provar att lägga ut några bilder ifall någon känner igen vad jag har.

Förresten, var köper ni service delar, tex stift,filter osv ?



-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Varvräknar fråga.
hejs igen
Det ser ju faktisk ut som en HEI fördelare så du får nog kolla vad det är för varvräknare.
Står mätaren kvar på "tryck" när du slår på tändningen igen så är det något som är fel: givaren, kablage eller mätare!
Ha de!
Kjell
Det ser ju faktisk ut som en HEI fördelare så du får nog kolla vad det är för varvräknare.
Står mätaren kvar på "tryck" när du slår på tändningen igen så är det något som är fel: givaren, kablage eller mätare!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Varvräknar fråga.
Misstänker nog att det är mätaren som kärvar eftersom mätaren rycker lite då man går ner på tomgång och trycket minskar.
Förre ägaren berättade att han hade en kabelbrand i motorrummet och tömde släckaren där. Försäkringen tog det och i samband med det bytte de till brytarlös tändsystem. Om detta är en HEI fördelare och varvräknaren är elektrisk borde det då inte gå att koppla in den på något sätt?
Förre ägaren berättade att han hade en kabelbrand i motorrummet och tömde släckaren där. Försäkringen tog det och i samband med det bytte de till brytarlös tändsystem. Om detta är en HEI fördelare och varvräknaren är elektrisk borde det då inte gå att koppla in den på något sätt?
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Varvräknar fråga.
Elektrisk varvräknare kom inte förrän 1975 vad jag kommer ihåg så du har säkert en mekanisk om inte själva varvräknaren är bytt. Då måste du ha en fördelare med uttag för varvräknarvire.
Vad jag vet så är även oljetrycksmätaren mekanisk, kolla om det går en tunn slang från bakre delen av motorn (vid bakre kanten av insuget) in genom torpedväggen.
Vad jag vet så är även oljetrycksmätaren mekanisk, kolla om det går en tunn slang från bakre delen av motorn (vid bakre kanten av insuget) in genom torpedväggen.

Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Varvräknar fråga.
74:an har elektrisk oljetrycksmätare som orginal. 
//Ricky.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Varvräknar fråga.
Hej igen,
Mätte idag på oljetrycksgivaren och när motorn inte går (inget tryck) har jag ca 1,5 kohm om jag mäter mellan givaren och blocket. När motorn går och jag har tryck är värdet 0 dvs det indikerar bruten kontakt. Nån som vet om detta är rimligt? Om mätaren kärvar är det en ny som gäller då eller går det att ta isär den och piffa till den lite?
Mätte idag på oljetrycksgivaren och när motorn inte går (inget tryck) har jag ca 1,5 kohm om jag mäter mellan givaren och blocket. När motorn går och jag har tryck är värdet 0 dvs det indikerar bruten kontakt. Nån som vet om detta är rimligt? Om mätaren kärvar är det en ny som gäller då eller går det att ta isär den och piffa till den lite?

Re: Varvräknar fråga.
Fel på givaren,eller fel givare=för lampa.
Beställ en ny för mätare.
mvh Nybbe
Beställ en ny för mätare.
mvh Nybbe
-68 T-top 327 aut
-75 T-top såld
ccs 2650
-75 T-top såld
ccs 2650
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Varvräknar fråga.
Hejs
1,5 kohm låter inte ok ens för en kontrollampegivare!
Den är kass!
Byt & se glad ut!
Ha de!
Kjell
1,5 kohm låter inte ok ens för en kontrollampegivare!
Den är kass!
Byt & se glad ut!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Varvräknar fråga.
Hejs igen
Glömde: Vänta med mätaren tills du bytt givare!
Ha de!
Kjell
Glömde: Vänta med mätaren tills du bytt givare!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Varvräknar fråga.
Tack för alla goda råd! Det blir nog att skriva lista och dra iväg en beställning.
Tog en närmare titt på fördelaren och där finns en kopplingsplint märkt "TACHO" men där var en tåt klippt. Läste lite manualer och tydligen var det väldigt viktigt att man får + på rätt ställe, så jag tror jag avvaktar med detta tills jag får riva panelen så jag ser hur varvräknaren ser ut på baksidan.
Tror det får vänta till vintern för det kan ju bli fina dagar än och det är rent sagt skitkul att köra vette!
Tog en närmare titt på fördelaren och där finns en kopplingsplint märkt "TACHO" men där var en tåt klippt. Läste lite manualer och tydligen var det väldigt viktigt att man får + på rätt ställe, så jag tror jag avvaktar med detta tills jag får riva panelen så jag ser hur varvräknaren ser ut på baksidan.
Tror det får vänta till vintern för det kan ju bli fina dagar än och det är rent sagt skitkul att köra vette!

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Varvräknar fråga.
Givaren är fel, 1,5 komh var det på den givaren jag beställde från Hansen Racing som oljetrycksgivare till en -75a,enligt deras lista.
Fick tala om för dom att jag hadde mätare(vilket alla har),då fick jag rätt givare,kommer inte ihåg värdena nu,annars kunde du testa med en potentiometer,eller motstånd.
1,5 kohm betyder att lasten tar 0,008 Amper,eller 0,09Watt
vid 12v,vilket i stort sett är försumbart.
Med andra ord,byt givare.
mvh Elektrikern
Fick tala om för dom att jag hadde mätare(vilket alla har),då fick jag rätt givare,kommer inte ihåg värdena nu,annars kunde du testa med en potentiometer,eller motstånd.
1,5 kohm betyder att lasten tar 0,008 Amper,eller 0,09Watt
vid 12v,vilket i stort sett är försumbart.
Med andra ord,byt givare.
mvh Elektrikern

-68 T-top 327 aut
-75 T-top såld
ccs 2650
-75 T-top såld
ccs 2650
Re: Varvräknar fråga.
Tack för den infon Nybbe.
Då gäller det att hålla tungan i rätt mun så man får rätt givare då.
Jag trodde att det fanns endera on/off eller "analog" givare.
Men har jag fattat det rätt finns det alltså "analoga" givare med olika värden till våra bilar ?
Då gäller det att hålla tungan i rätt mun så man får rätt givare då.
Jag trodde att det fanns endera on/off eller "analog" givare.
Men har jag fattat det rätt finns det alltså "analoga" givare med olika värden till våra bilar ?
Re: Varvräknar fråga.
1,5 kohm är att betrakta som avbrott i ett 12v system,den låga effekten kan inte driva något,kan tolkas som avbrott.
ang Varvräknaren,sök på forumet,finns mycket tips där,många kunniga på det här forumet.
mvh Nybbe
ang Varvräknaren,sök på forumet,finns mycket tips där,många kunniga på det här forumet.
mvh Nybbe
-68 T-top 327 aut
-75 T-top såld
ccs 2650
-75 T-top såld
ccs 2650
Re: Varvräknar fråga.
Var det beträffar varvräknaren , jag tror att förra ägaren har pluggat i en Hei fördelare utan mekanisk utgång.
Du får kolla vad som sitter i instrumentbrädan mek. eller el.
Skulle nog sätta en peng på att det sitter en mek.varvräknare. som är virerstyrd.
(Tach på vänster sida / Plus på höger sida)Det ska stå på kåpan.
Mvh.Christer
Du får kolla vad som sitter i instrumentbrädan mek. eller el.
Skulle nog sätta en peng på att det sitter en mek.varvräknare. som är virerstyrd.
(Tach på vänster sida / Plus på höger sida)Det ska stå på kåpan.
Mvh.Christer
/Christer 
