Installerade förra året DRM:s brake bias spring för att få mer broms i bak och slippa nosdyk vilket jag var helnöjd med. Men jag ville ha bättre bromsar ifram så jag köpte adaptrar för en liten summa på Ebay och sen beg C6 ok,hållare och skivor.
Väntar på lite detaljer från summit bla glidstift och bultar men så här långt har jag kommit hitills. Slänger med en bild som jämförelse på hur mycket större och tjockare skivan är än C4:ans skiva.
hållare och adaptrar
Alla kör ju röda bromsar så varför inte blåa?
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Jag behöll oken ibak dels så bromsar det så lite där och sen har inte Corvette C5/6 handbromsen på oket så det hade blivit mer jobb att bygga om.
Dock har jag bytt den sk Bias brake spring mot en frå DRM som gör att mer kraft fördelas till bakhjulen så mn slipper nosdyken vid hårda inbromsningar.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Scania skrev:Dock har jag bytt den sk Bias brake spring mot en frå DRM som gör att mer kraft fördelas till bakhjulen så mn slipper nosdyken vid hårda inbromsningar.
Samma är
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Du har bytt bias-fjädern för att fördela mer bromstryck bakåt i vagnen för att slippa "nosdyk".
Sen monterar du kraftigare bromsar fram, vad tror du händer då??
Ju mer bromsverkan fram ju mer nosdyk!
I mina ögon bra då man har mesta bromsverkan fram, kan ju vara bra om man vill ha effektiva bromsar.....
Jag vet redan vad som händer fungerar fin fint faktiskt
Fjädern monterade jag för flera år sedan då jag hade orgbromsarna , frambromsarna brann ju upp efter ett par inbromsningar
hade jag inte haft den hade den nog nosdykt nått väldigt nu
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Hejsan Scania !
Hur stor är skillnaden " före - efter " bytet till C6 bromsar ?
Har själv lite funderingar på att byta till större / bättre
på min, jag har nu J55 ( heavy duty brakes ) + Hawk
street belägg och stålspunna bromsslangar runtom.
Peter Anjou skrev:Hejsan Scania !
Hur stor är skillnaden " före - efter " bytet till C6 bromsar ?
Har själv lite funderingar på att byta till större / bättre
på min, jag har nu J55 ( heavy duty brakes ) + Hawk
street belägg och stålspunna bromsslangar runtom.
Jag kan bara tala för mig själv men det finns c4 bromsar och sen finns det C6 bromsar, fan helt annan känsla och dom nyper till rejält inga problem att få abs:en att vakna då man låser upp framhjulen inget som direkt hände med standard bromsarna .
Jag köpte ju som vanligt andras avlagda prylar billigt, brackets från ebay och och sen beg C6 ok (sålde bakre oken från c6:an) och beg skivor och klotsar som var obetydligt beg (sålde även där bakre skivorna och klossar) så summa summarum så spenderade jag nånstans mellan 4 och 5 tusen samt lite jobb med att fixa iordning allt så det såg snyggt ut och måla för en skitbra uppsättning bromsar.
Detta är med standard belägg och vanliga gummislangar så med lite bättre belägg och stålslangar så kanske man får ut lite till.
Senast redigerad av Scania den mån dec 12, 2011 20:30, redigerad totalt 1 gånger.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Jonas H skrev:En dum fråga, hur är handbromsen på C5/6? separata ok?
Mitt svaga minne säger att de är separat.
C4an hade combo 1988-1996 sen vart det separat på de nyare efter det.
Japp ska man ha c6 ok i bak så kräver det lite modifiering,kändes inte som att det var värt det just då iom att det bromsar ju förhållandesvis lite ibak så än så länge hänger standard oken med. Den enda modifieringen är DRM:s brake bias spring som skickar på lite extra kraft till bakbromsarna.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Hejsan Scania !
Jag ska prova med att byta skivorna runt om till 2 delade från Baer Brakes med alu centrum + en Bias Spring.
Sen kan man ju sätta i hårdare belägg, än Hawk Street
som sitter i nu ! Eftersom att jag vill ha org, fälgarna
kvar så begränsar ju det urvalet av större bromsar !
Peter Anjou skrev:Hejsan Scania !
Hur stor är skillnaden " före - efter " bytet till C6 bromsar ?
Det vore intressant att testa vid tillfälle ex.vis. Malmby.
Min erfarenhet är att du kan aktivera ABS med originalbromsar & R-däck vid en ganska hög hastighet, fördelen med större grejor är framförallt att dom kan hantera värmen om du gör upprepade hårda inbromsningar vid tex bankörning, vid gatkörning kan det däremot bli en negativ effekt då större bromsar & fälgar höjer den ofjädrade vikten.
Jag kör med original fälgar (se bild) och C5 bromsarfram
Peter Anjou skrev:Hejsan Scania !
Hur stor är skillnaden " före - efter " bytet till C6 bromsar ?
Det vore intressant att testa vid tillfälle ex.vis. Malmby.
Min erfarenhet är att du kan aktivera ABS med originalbromsar & R-däck vid en ganska hög hastighet, fördelen med större grejor är framförallt att dom kan hantera värmen om du gör upprepade hårda inbromsningar vid tex bankörning, vid gatkörning kan det däremot bli en negativ effekt då större bromsar & fälgar höjer den ofjädrade vikten.
Jag kör med original fälgar (se bild) och C5 bromsarfram
Orginalskivor och belägg som jag körde med var överhettade efter ett par rejäla inbromsningar och sen inte till mycke hjälp men det beror väll på vilken sorts gatkörning man ägnar sig åt Jag har inte märkt några direkt negativa sker med större bromsar och fälgar förrutom att 106km/h är 110 osv pga 18 tum i bak
Känslan är ett helt annat nyp i bromsarna nu annat kan jag inte säga.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Scania skrev:[Orginalskivor och belägg som jag körde med var överhettade efter ett par rejäla inbromsningar och sen inte till mycke hjälp men det beror väll på vilken sorts gatkörning man ägnar sig åt Jag har inte märkt några direkt negativa sker med större bromsar och fälgar förrutom att 106km/h är 110 osv pga 18 tum i bak
Känslan är ett helt annat nyp i bromsarna nu annat kan jag inte säga.
OK, då kör du hårdare än många på gatan, kanske dags att börja köra mer på bana Känns det bra så är det bra
Jag har fått tag på C5R skivor till min C4, vilka ok är lämpliga, och vilka bygger inte så mycket mer utåt än orginal, 20-30 mm går bra. Finns det 6-kolvs-ok ? vilka adaptrar bör jag använda för att montera oken?
Jag köpte adaptrar på ebay, sök lite där så hittar du ett antal att välja på
6kolvs ok hade väl C6 z06 modellerna sen om det finns adaptrar som gör att det passar vet jag inte.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Scania skrev:[Orginalskivor och belägg som jag körde med var överhettade efter ett par rejäla inbromsningar och sen inte till mycke hjälp men det beror väll på vilken sorts gatkörning man ägnar sig åt Jag har inte märkt några direkt negativa sker med större bromsar och fälgar förrutom att 106km/h är 110 osv pga 18 tum i bak
Känslan är ett helt annat nyp i bromsarna nu annat kan jag inte säga.
OK, då kör du hårdare än många på gatan, kanske dags att börja köra mer på bana Känns det bra så är det bra
Ja synd bara att alla banor ligger en dagsresa ifrån bara
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Hejsan Jonas H !
Här finns det adaptrar för C6 Z06 bromsar
fram till C4: http://flynbye.com/catalog/c8_p1.html
Vill du ha mera info, så Googla på nätet
det finns mer än man tror !
Tack Peter, bra firma.
Nån som vet hur mycket 6-kolvs ok bygger ytterligare ut, mer än orginal C4, 20-30 mm är max för min del.
Mina fälgekrar går nära oken.
Jag tror att du måste ha minst 18 tums fälgar för att C6 Z06 frambromsar ska få plats. Googla på bromsarna, det finns säkert nånstans där det står alla mått ! Sen så beror det ju också på vad för sorts fälgar du ska ha, det får nog inte vara så mycket synlig fälgbana på utsidan av fälgen !?