Projekt: motorenovering efter mantorp!
Projekt: motorenovering efter mantorp!
Som ni kanske vet så råkade jag ut för ett smärre motorhaveri under clubbmästrskapet på mantorp. Under lördagens banracing så fick jag upp oljetempen till 163 grader. Som ni vet så börjar oljan att sönderdelas vid ca 120 grader. I något komigt ögonblick så glömde jag att byta oljan på en gång. Ut glad i hågen för dragracing på söndag morgon och et tämligen otrevligt knackande börjar.
Sedan klubbmästerskapet har jag bytt fönster i kåken så vetten har stått och samlat barr.
Idag så har jag fått motorn urlyft ur bilen och fått hem den. Corvetten står kvar hos boe som tog ur motorn åt mig. Det var nog inget vidare kul jobb för han var inte intresserad att lägga tillbaka motorn i bilen när jag renoverat klart.
Imorrn skall jag plocka isär motorn för att se vad som är som har gått sönder. Ska bli mycket spännande... Bilder kommer!
Sedan klubbmästerskapet har jag bytt fönster i kåken så vetten har stått och samlat barr.
Idag så har jag fått motorn urlyft ur bilen och fått hem den. Corvetten står kvar hos boe som tog ur motorn åt mig. Det var nog inget vidare kul jobb för han var inte intresserad att lägga tillbaka motorn i bilen när jag renoverat klart.
Imorrn skall jag plocka isär motorn för att se vad som är som har gått sönder. Ska bli mycket spännande... Bilder kommer!
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Hejs
Spännande! Ska bli intressant att följa! Bilder tack!
Lycka till & ha de!
Kjell
Spännande! Ska bli intressant att följa! Bilder tack!
Lycka till & ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Vad var orsaken till den höga oljetempen?
//Ricky.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Du är inte ensam om att ha en motor som låter illaJake skrev:Under lördagens banracing så fick jag upp oljetempen till 163 grader. Som ni vet så börjar oljan att sönderdelas vid ca 120 grader.


Hoppas att det löser sig för dig utan alltför kostsamma reparationer.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Det låter som en oljekylare skulle vara en bra investering. 
Jag mätte 90gr med lasertermometern på mitt oljetråg och 70gr på oljefiltret.
Lite väl låg temperatur men det visade att den nya oljekylaren gjorde sitt jobb.
Jag körde på Mantorp utan Canton Racing termostaten monterad och all olja gick således genom kylaren och därav den låga tempen.
Nästa år blir det med monterad termostat också.
//Ricky.

Jag mätte 90gr med lasertermometern på mitt oljetråg och 70gr på oljefiltret.
Lite väl låg temperatur men det visade att den nya oljekylaren gjorde sitt jobb.
Jag körde på Mantorp utan Canton Racing termostaten monterad och all olja gick således genom kylaren och därav den låga tempen.
Nästa år blir det med monterad termostat också.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Jag har redan Z52 paketet med oljekylare på bilen, och tror att det blir billigare/bättre att köpa en annan bil än att försöka uppgradera C4an, den duger gott till att köra gata & trackdaysRicky skrev:Det låter som en oljekylare skulle vara en bra investering.

Ber om ursäkt till moderatorn för att jag är offtopic

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
En liten oljedisskution skadar ju inte
. blir det för mycket så får jag flytta över i en separat tråd
.
I mitt fall så steg var jag ute lite för länge och gasade lite för friskt. Jag har standard vatten/olja-kylare men den var bevisligen för klen en kraftigare variant är nödvändig.
Hur som så har jag läst mig till och hört följande från tribologerna på jobbet. (och tolkat svaren)
100 grader mår oljan bra (lååång livsläng och långa service intervall)
120 grader så börjar oljan att sönderdelas, det är dock ingen fara men förkortar livet på den om man kör här mycket. samt att fina additiv i syntetoljor börjar evaporera.
150 grader skall man inte gå över här börjar oljan att ryka och och sönderfaller snabbt.
180 grader snabbare sönderfall.
200 grader AJAJAJ
220 grader oljan passerar flammpunken och kan i värsta fall börja brinna.


I mitt fall så steg var jag ute lite för länge och gasade lite för friskt. Jag har standard vatten/olja-kylare men den var bevisligen för klen en kraftigare variant är nödvändig.
Hur som så har jag läst mig till och hört följande från tribologerna på jobbet. (och tolkat svaren)
100 grader mår oljan bra (lååång livsläng och långa service intervall)
120 grader så börjar oljan att sönderdelas, det är dock ingen fara men förkortar livet på den om man kör här mycket. samt att fina additiv i syntetoljor börjar evaporera.
150 grader skall man inte gå över här börjar oljan att ryka och och sönderfaller snabbt.
180 grader snabbare sönderfall.
200 grader AJAJAJ
220 grader oljan passerar flammpunken och kan i värsta fall börja brinna.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Jo har oljan varit upp i kokpunkten så är det nog läge att byta..
Är motorn "lite slut" så smiter mycket av oljan förbi kolvringarna när man plågar den.
Om man då kollat oljan innan nästa tur och pytsat på någon liter ny fräsch olja,har man nästan eliminerat problemet helt,tillfälligt i varje fall..
minns gubbarna på verkstan när man började mecka sade alltid att en slut motor rasar aldrig,bara man håller olja i den....
Så innan racingbegivenheter bör man nog byta olja bland det sista man gör,och kanske fylla på med lite tjockare olja än vanligt dessutom..
Och att spelen på kolvringarna hellre hålls i överkant än underkant..
Är motorn "lite slut" så smiter mycket av oljan förbi kolvringarna när man plågar den.
Om man då kollat oljan innan nästa tur och pytsat på någon liter ny fräsch olja,har man nästan eliminerat problemet helt,tillfälligt i varje fall..
minns gubbarna på verkstan när man började mecka sade alltid att en slut motor rasar aldrig,bara man håller olja i den....
Så innan racingbegivenheter bör man nog byta olja bland det sista man gör,och kanske fylla på med lite tjockare olja än vanligt dessutom..
Och att spelen på kolvringarna hellre hålls i överkant än underkant..
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Ja, om jag minns rätt från hemkunskapen i högstadiet (rätt länge sedan nu...) så gällde 175 grader för smör som tempratur för stekning av kött, man identifierade det exakta gradantalet genom att se hur färgen blev lätt brun, 185 grader var den högsta tempraturen för stekning och då var smöret mörkbrunt, vid 195 grader var det adjöss för då var smöret bränt och helt svart. Olika oljor förkolnar vid olika tempraturer, t ex kan vi inte använda olivolja när vi poppar popcorn i maskinen hemma, oljan hinner brännas innan majskornen poppar. Förkolnad olja är nog ingen höjdare att ha i motorn, med tanke på hur hårt det sitter i stekpannan skulle jag bli lätt oroad över igensatta oljekanaler.
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Jag håller med dig, min olja har aldrig varit i närheten utav kokpunkten, däremot har motorn rykt en delIngo skrev:Jo har oljan varit upp i kokpunkten så är det nog läge att byta..
Är motorn "lite slut" så smiter mycket av oljan förbi kolvringarna när man plågar den.
Om man då kollat oljan innan nästa tur och pytsat på någon liter ny fräsch olja,har man nästan eliminerat problemet helt,tillfälligt i varje fall..
minns gubbarna på verkstan när man började mecka sade alltid att en slut motor rasar aldrig,bara man håller olja i den....

Oljeförbrukningen har legat på 0,5 - 1 dl / mil så den var nog ganska slut (raset kom inte som någon överraskning).
Och jag tror inte heller att gubbarna på verkstaden skulle bli överraskade över raset (trots att den hadde olja)
med tanke på konditionen(jag körde jämt med original Miator på Anderstorp rakan

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Är oljetempen för hög kommer motorn rasa likförbenat.Ingo skrev:Jo har oljan varit upp i kokpunkten så är det nog läge att byta..
Är motorn "lite slut" så smiter mycket av oljan förbi kolvringarna när man plågar den.
Om man då kollat oljan innan nästa tur och pytsat på någon liter ny fräsch olja,har man nästan eliminerat problemet helt,tillfälligt i varje fall..
minns gubbarna på verkstan när man började mecka sade alltid att en slut motor rasar aldrig,bara man håller olja i den....
Så innan racingbegivenheter bör man nog byta olja bland det sista man gör,och kanske fylla på med lite tjockare olja än vanligt dessutom..
Och att spelen på kolvringarna hellre hålls i överkant än underkant..
Vissa oljor har större tålighet mot höga temperaturer än andra, min erfarenhet av hög oljetemp är att man ska låta bli det..

Blir oljetempen för hög trots kylare bör man skaffa en större/effektivare kylare alt leta reda på vad som göra att tempen inte är kontrollerbar.
Som tex bypassventiler i motorn som inte tillåter flöde genom kylaren.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Men SUCK!!! det går inte att bifoga bilderna... BLÖÖÖ.
Jaja får väl länka då!!
Så här såg det ut när jag börjat.

Det var ett lagerras på 4ans vevstakslager...

Är tveksam till om det är värt att slipa veven. 3ans och 4ans vevstake är iallafall bortom all räddning. Lutar åt ny vev och nya stakar, kanske är billigast med en kompett rotating assy... Vill inte lägga ut några pengar då jag tänkt att sälja bilen till våren
Jaja får väl länka då!!
Så här såg det ut när jag börjat.
Det var ett lagerras på 4ans vevstakslager...
Är tveksam till om det är värt att slipa veven. 3ans och 4ans vevstake är iallafall bortom all räddning. Lutar åt ny vev och nya stakar, kanske är billigast med en kompett rotating assy... Vill inte lägga ut några pengar då jag tänkt att sälja bilen till våren

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Testa och lägg ut en annons nu, om du får napp kan köparen vara med & bestämma vad som ska sitta i motornJake skrev:Är tveksam till om det är värt att slipa veven. 3ans och 4ans vevstake är iallafall bortom all räddning. Lutar åt ny vev och nya stakar, kanske är billigast med en kompett rotating assy... Vill inte lägga ut några pengar då jag tänkt att sälja bilen till våren

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Hejs
Ser inge vidare ut det där...
Intressant ide 745! köparen bestämmer och betalar för det extra!
Ha de!
Kjell
Ser inge vidare ut det där...
Intressant ide 745! köparen bestämmer och betalar för det extra!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Jag har ju som vanligt inte tid att vänta
Var inne på att återanvända mina smidda kolvar från förra motorn. Men när jag mätte slitaget i cylinderloppen så var det bara att glömma. Jag hade ett slitage på 0.127mm på diametern, 6.3 hundradelar på radien. en eller 2 hundradelar är ok om man skall kunna hona om blocket...
Har idag lagt en beställning på allt som behövs för att på en motor igen. pga slitaget i cylinderloppen så kommer den nya att bli en 355a med massa godis. Hade tänkt att göra ett rikigt budget bygge men så blev det inte riktigt. Känns även lite kluvet att bygga en fin motor nu när jag är inne på att sälja. Men köparen gör ju en fin affär...

Var inne på att återanvända mina smidda kolvar från förra motorn. Men när jag mätte slitaget i cylinderloppen så var det bara att glömma. Jag hade ett slitage på 0.127mm på diametern, 6.3 hundradelar på radien. en eller 2 hundradelar är ok om man skall kunna hona om blocket...
Har idag lagt en beställning på allt som behövs för att på en motor igen. pga slitaget i cylinderloppen så kommer den nya att bli en 355a med massa godis. Hade tänkt att göra ett rikigt budget bygge men så blev det inte riktigt. Känns även lite kluvet att bygga en fin motor nu när jag är inne på att sälja. Men köparen gör ju en fin affär...
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
sissådär, då kom mitt stora paket från staterna i tisdags 
Blev nytt rekord 8.66 kr/$ (ink tull, moms och mens) framburet till dörren på 4 arbetsdagar
Blocket blev borrat och klart i onsdags
. Har ägnat 3 dar åt att måla delar, det är ju trevligt att lägga i en ny ren och fin motor.
Köpte en komplett, balanserad, rotating assy. Var mycket skeptisk till att börja med men det går ju att kolla om balanseringen lever upp till vad de lovar. Efter en sväng med vågen så kom jag fram till att viktdifferansen var 0.2%
. och framräknad bobvikt var lika fin den... Men jag misstänker att det blir så när man köper tyska pryttlar ... MAHLE is the SHIT 


Blev nytt rekord 8.66 kr/$ (ink tull, moms och mens) framburet till dörren på 4 arbetsdagar

Blocket blev borrat och klart i onsdags

Köpte en komplett, balanserad, rotating assy. Var mycket skeptisk till att börja med men det går ju att kolla om balanseringen lever upp till vad de lovar. Efter en sväng med vågen så kom jag fram till att viktdifferansen var 0.2%


Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Usch och fy, har varit lite dålig på att uppdatera...
Hur som så har jag skruvat ihop motorn nu
... Har gått riktigt smärtfritt, ser även att det kommer att bli hårigt det här.
Har tvättat ur motorrummet på corvetten
, det var rätt skitigt på sina håll. Lampolja är iallafall en exemplarisk produkt för att få väck oljig skit. Vill man ha lite extra drag i det så blanda lampoljan med diesel
(inte att rekomendera på lack.


Iläggning av motorn är planerat till imorgon, bara att tömma garaget och baxa in vetten
.

Hur som så har jag skruvat ihop motorn nu

Har tvättat ur motorrummet på corvetten


Iläggning av motorn är planerat till imorgon, bara att tömma garaget och baxa in vetten

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Justja kanske skulle ta receptet också!
# 355 med stålbotten. 7cc kolvar (balanserat)
# Edelbrock performer RPM lock.
# Statiskt komp på 9.8.
# ARP pinnbultat block.
# Comp rullvippor
# Ganska elak CompCam (samma som i gamla motorn)
# Procharger kompressor
# VEMS styrsystem, MSD låda och 50lb/hr spridare (i minsta laget)
# Maxportat TPI insug
# dubbelt 3" med H-pipa och edelbrock dämpare (skulle bygga 2 1/2 om jag byggde idag)
Effekt ... Okänt men det blir mer nu än innan raset
# 355 med stålbotten. 7cc kolvar (balanserat)
# Edelbrock performer RPM lock.
# Statiskt komp på 9.8.
# ARP pinnbultat block.
# Comp rullvippor
# Ganska elak CompCam (samma som i gamla motorn)
# Procharger kompressor
# VEMS styrsystem, MSD låda och 50lb/hr spridare (i minsta laget)
# Maxportat TPI insug
# dubbelt 3" med H-pipa och edelbrock dämpare (skulle bygga 2 1/2 om jag byggde idag)
Effekt ... Okänt men det blir mer nu än innan raset

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Hejs
Kul att det börjar likna en motor igen!
Jag är väldigt dåligt insatt i vad det ska vara för kam, storlek på ventiler, typ av kolvar och liknande saker, frågan är hur vet man att det funkar ihop? Att det ena inte motverkar det andra.
Jag har ju funderat på att renovera/trimma min motor (-69:a 350 vill ha förgasare), skulle önska 400 hk och hyfsat vrid, men har inte en aning vad det ska vara för prylar i motorn!
Vet du eller känner någon som vet vore jag tacksam för info.
Ha de!
Kjell
Kul att det börjar likna en motor igen!
Jag är väldigt dåligt insatt i vad det ska vara för kam, storlek på ventiler, typ av kolvar och liknande saker, frågan är hur vet man att det funkar ihop? Att det ena inte motverkar det andra.
Jag har ju funderat på att renovera/trimma min motor (-69:a 350 vill ha förgasare), skulle önska 400 hk och hyfsat vrid, men har inte en aning vad det ska vara för prylar i motorn!
Vet du eller känner någon som vet vore jag tacksam för info.
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Sådär då ligger motorn i bilen
.

Jag fattar inte hur boe lyckades få ur motorn ur bilen utan att ta ur lådan. Det var ju lögn i helvete att få in motorn igen. När vi tagit ur lådan och skruvat ihop det hela till ett paket tog det knappt 30 minuter innan allt var på plats.
. Lite beroende på vad det är för skick på motorn du har i bilen nu så är frågan om det inte är billigast och framförallt eklast att köpa en komplett kartongmotor från staterna. Det hade jag definitivt gjort om jag nu inte hade haft allt mysigt trimgodis redan. En annan möjlighet är att köpa ett "powerpackage". Edelbrocks RPM kit http://www.summitracing.com/parts/EDL-2098/
Eller holleys SysteMAX II och Trickflows kit är andra alternativ.
Jag har egen erfarenhet av edelbrocks produkter, de är bra och jag kan rekomendera dessa. Har inte pysslat så mycket med holley och trickflow, men de är säkert också bra.


Jag fattar inte hur boe lyckades få ur motorn ur bilen utan att ta ur lådan. Det var ju lögn i helvete att få in motorn igen. När vi tagit ur lådan och skruvat ihop det hela till ett paket tog det knappt 30 minuter innan allt var på plats.
Vad som funkar ihop och inte vet man antingen utifrån erfarenhet. Eller så får man damma av mattekunskaperna och räkna på detJag är väldigt dåligt insatt i vad det ska vara för kam, storlek på ventiler, typ av kolvar och liknande saker, frågan är hur vet man att det funkar ihop? Att det ena inte motverkar det andra.
Jag har ju funderat på att renovera/trimma min motor (-69:a 350 vill ha förgasare), skulle önska 400 hk och hyfsat vrid, men har inte en aning vad det ska vara för prylar i motorn!
Vet du eller känner någon som vet vore jag tacksam för info.

Eller holleys SysteMAX II och Trickflows kit är andra alternativ.
Jag har egen erfarenhet av edelbrocks produkter, de är bra och jag kan rekomendera dessa. Har inte pysslat så mycket med holley och trickflow, men de är säkert också bra.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Hejs Jake
Kul! Nu börjar det ju likna en bil igen!
Tack för infon, Edelbrock kitet kanske inte är så dumt, hyfsat pris i alla fall, frågan vad det ger för hästar? Nya kolvar också kanske.
Ha de!
Kjell
Kul! Nu börjar det ju likna en bil igen!
Tack för infon, Edelbrock kitet kanske inte är så dumt, hyfsat pris i alla fall, frågan vad det ger för hästar? Nya kolvar också kanske.
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Kul att det går framåt, jag har mitt framför mig.Jake skrev:Sådär då ligger motorn i bilen.
Lite beroende på vad det är för skick på motorn du har i bilen nu så är frågan om det inte är billigast och framförallt eklast att köpa en komplett kartongmotor från staterna. Det hade jag definitivt gjort om jag nu inte hade haft allt mysigt trimgodis redan.
Men man blir liten sugen

http://www.gmperformanceparts.com/_res/ ... sional.pdf
men sedan tillkommer förståss vxld, bakaxel, kylning, avgassystem m.m.

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
zz383an hostar ju ur sig ganska skapligt med hk och vrid med ett TPI insug. Ja varför inte en kompressor också ...
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Nu har jag fått i motorn, dragit all el, fyllt vätskor pysslat donat och haft mig... Så idag var det uppstartsdax. INTE FAN STARTAR DEN
.
Den misständer EN gång per 720 grader, misstänker att det är något med tändningen som spökar. Tror jag har satt fördelaren 180 garader fel. Då jag varit ordentlig så har jag limmat, silikonat och tagit till alla knep och hela loctites soriment för att motorn skall vara tät. Så att lyfta på en av topplocken är inget som jag längtar efter.
Är det någon som har något raggartrix för att kunna kolla om motorn står i TDC/ÖPD och cammen i nolläge utan att lyfta ventilkåpan?

Den misständer EN gång per 720 grader, misstänker att det är något med tändningen som spökar. Tror jag har satt fördelaren 180 garader fel. Då jag varit ordentlig så har jag limmat, silikonat och tagit till alla knep och hela loctites soriment för att motorn skall vara tät. Så att lyfta på en av topplocken är inget som jag längtar efter.
Är det någon som har något raggartrix för att kunna kolla om motorn står i TDC/ÖPD och cammen i nolläge utan att lyfta ventilkåpan?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Hejs
Har du något oljepåfyllningshål eller vevhusventilation där ettans cylinder är?
I så fall kan du se vipporna därigenom, med liten lampa och kanske en spegel.
Eller om du ser en annan cylinder så får du titta på den i stället, det spelar ju inte så stor roll vilken cylinder det är, du ser ju på rotorn om den pekar åt rätt håll.
Lycka till & ha de!
Kjell
Har du något oljepåfyllningshål eller vevhusventilation där ettans cylinder är?
I så fall kan du se vipporna därigenom, med liten lampa och kanske en spegel.
Eller om du ser en annan cylinder så får du titta på den i stället, det spelar ju inte så stor roll vilken cylinder det är, du ser ju på rotorn om den pekar åt rätt håll.
Lycka till & ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Använd en kompressionsprovare. Då ser du ju när du har kompression och vet alltså när du är rätt.
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Hej!! jo en kompprovare är vad jag skulle satsa på också..
På ettan så är ju båda ventilerna stängda.så du bör se att kompen är högst där...
Eljest tänkte jag på en sådan där tändstiftsventil för att hålla upp ventilerna,att det skulle blåsa luft i andra varvet..
På ettan så är ju båda ventilerna stängda.så du bör se att kompen är högst där...
Eljest tänkte jag på en sådan där tändstiftsventil för att hålla upp ventilerna,att det skulle blåsa luft i andra varvet..
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Hejs
Ja, kompprovare är ingen dum ide!
Skruva ur alla stift och tryck in kompmätaren i ettans tändstiftshål och veva runt motorn för hand, då ska ju det gå lätt hela vägen utom när kompet byggs upp på ettans cylinder!
Lycka till & ha de!
Kjell
Ja, kompprovare är ingen dum ide!
Skruva ur alla stift och tryck in kompmätaren i ettans tändstiftshål och veva runt motorn för hand, då ska ju det gå lätt hela vägen utom när kompet byggs upp på ettans cylinder!
Lycka till & ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Motgångarna fortsätter,
Det visade sig att det var något med MSD boxen som havererat därför vägrade den att starta. Nu går bilen skulle ut och köra in motorn idag, men när jag hade stängt huven så visade det sig att den inte går att öppna.
Någon som har ett bra tips, Weirarna och huvlåsen är OK. Det som har hänt är att huven inte blev riktigt rakt ditsatt när det varit av och nu har vänster huvlås kilat ihop sig... Misstänker att det är lantbruksvåld av den högre skolan som behövs. Någon som varit med om något liknande eller kan kolla hur lås stiften till huvlåset ser ut och kura ut vad som behöver göras?
Huven sitter några mm för långt fram.
Det visade sig att det var något med MSD boxen som havererat därför vägrade den att starta. Nu går bilen skulle ut och köra in motorn idag, men när jag hade stängt huven så visade det sig att den inte går att öppna.
Någon som har ett bra tips, Weirarna och huvlåsen är OK. Det som har hänt är att huven inte blev riktigt rakt ditsatt när det varit av och nu har vänster huvlås kilat ihop sig... Misstänker att det är lantbruksvåld av den högre skolan som behövs. Någon som varit med om något liknande eller kan kolla hur lås stiften till huvlåset ser ut och kura ut vad som behöver göras?
Huven sitter några mm för långt fram.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Projekt: motorenovering efter mantorp!
Om du vill får du gärna titta på hur mitt huvlås ser ut, C4an står i Hammarby.Jake skrev:Någon som varit med om något liknande eller kan kolla hur lås stiften till huvlåset ser ut och kura ut vad som behöver göras?
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug