Mussetoppar??
Jag är ingen datanörd och tycker det är jobbigt att skiva på tangentbord,,,men är det nåt Du undrar om vad gäller trima motorer och Corvette performance chassies får du gärna titta i n i affären eller ringa
Drev under flera år "Corvettedoktorn och ingen i Europa har åkt fortare än undertecknad med en Corvette förutom Cronquists monter och Sverre Kars Pro MOd...we talk street cars...
mvh
Drev under flera år "Corvettedoktorn och ingen i Europa har åkt fortare än undertecknad med en Corvette förutom Cronquists monter och Sverre Kars Pro MOd...we talk street cars...
mvh
gbak:
Ja du kan mäta upp cammen med ett "cam degree kit" Vet inte hur det ser ut i C3an om du kan göra det med motorn i men försök.. Annars så kan du ringa tidigare ägaren och be om ett camkort, alt att han har koll på värdena eller har ett grindnr..
Ornet:
Matcha bara topparna med en cam som ger effekttoppen runt 5500 varv så är det ok
... förutsatt att du har en puffra som är varvvillig
Ja du kan mäta upp cammen med ett "cam degree kit" Vet inte hur det ser ut i C3an om du kan göra det med motorn i men försök.. Annars så kan du ringa tidigare ägaren och be om ett camkort, alt att han har koll på värdena eller har ett grindnr..
Ornet:
Matcha bara topparna med en cam som ger effekttoppen runt 5500 varv så är det ok

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Hej gbak
Är lite nyfiken här
Läste under ordet fritt om din provkörning av din bil.
Har du plockat isär motorn något och tittat efter om det säljaren stämmer som rulllyftare och sånt?
Samt känt på hur ventilinstälningen är?
Föresten är det standard vippor eller något annat under ventilkåporna?
Låter lite skumt att den rasla under kåporna
brukar ju inte dom här motorerna göra i första taget, fast dom till och med är slittna ordentligt.
Hur slö kändes den föresten???
Har mekat med en del imorterade bilar av olika fabrikat och olje bytten verkar inte vara något som man bryr sig om så mycket i USA ? eller har jag fel?
Dom bilar jag mekat med har i alla fall varit rejät misköta i motorn. Både amrikanska och annat.
Sisst mecka jag med en Toyota 4Runner i topp skick men motorn kunnde man nog lika bra bytta direkt. Dock kör ägaren med den fortfarande men den är trött och tickar rejält.
Mvh
Mrv8
Är lite nyfiken här

Läste under ordet fritt om din provkörning av din bil.
Har du plockat isär motorn något och tittat efter om det säljaren stämmer som rulllyftare och sånt?
Samt känt på hur ventilinstälningen är?
Föresten är det standard vippor eller något annat under ventilkåporna?
Låter lite skumt att den rasla under kåporna

Hur slö kändes den föresten???
Har mekat med en del imorterade bilar av olika fabrikat och olje bytten verkar inte vara något som man bryr sig om så mycket i USA ? eller har jag fel?
Dom bilar jag mekat med har i alla fall varit rejät misköta i motorn. Både amrikanska och annat.
Sisst mecka jag med en Toyota 4Runner i topp skick men motorn kunnde man nog lika bra bytta direkt. Dock kör ägaren med den fortfarande men den är trött och tickar rejält.
Mvh
Mrv8
mrv8:
Jag väntar fortfarande på att containern skall landa i Gbg. Jag hade bara några timmar på mig att gå igenom bilen och provköra. Jag prioriterade inte motorn vid genomgången av bilen eftersom den är rel lätt att fixa till i efterhand. (Dessutom är det rätt så kul
).
Bilen hade stått parkerad i ett garage i 8-10 års tid enl säljaren, som inte vet nåt om motorn. Mer än att det var hans pappa (död sedan 10 år) som byggt ihop den och att det satt "highperformance stuff" i den. Det verkar som jag borde skaffa mig ett "cam degreee wheel" och mäta upp camen det är föresten rullvippor och kraftigare fjädrar.
Motorn var lite halvslö rakt igenom men jag kan inte avgöra hur slö motorn var, det var 20 år senast jag körde en V8. Oljan var ren, så den var iallafall bytt nyligen.
Så här i efterhand fattar jag inte att jag inte skuvade loss ventilkåpan och kollade vad som fanns bakom, det är lätt att vara efterklok. Jag får nog snart se......
/gbak
Jag väntar fortfarande på att containern skall landa i Gbg. Jag hade bara några timmar på mig att gå igenom bilen och provköra. Jag prioriterade inte motorn vid genomgången av bilen eftersom den är rel lätt att fixa till i efterhand. (Dessutom är det rätt så kul

Bilen hade stått parkerad i ett garage i 8-10 års tid enl säljaren, som inte vet nåt om motorn. Mer än att det var hans pappa (död sedan 10 år) som byggt ihop den och att det satt "highperformance stuff" i den. Det verkar som jag borde skaffa mig ett "cam degreee wheel" och mäta upp camen det är föresten rullvippor och kraftigare fjädrar.
Motorn var lite halvslö rakt igenom men jag kan inte avgöra hur slö motorn var, det var 20 år senast jag körde en V8. Oljan var ren, så den var iallafall bytt nyligen.
Så här i efterhand fattar jag inte att jag inte skuvade loss ventilkåpan och kollade vad som fanns bakom, det är lätt att vara efterklok. Jag får nog snart se......
/gbak
-
- Nykomling
- Inlägg: 5
- Blev medlem: sön nov 28, 2004 20:24
- Ort: Bromma
Re: Mussetoppar??
Jag föreslår att du överväger toppar från Air Flow Research (AFR), se 'www.airflowresearch.com', eller i alla fall jämför allt annat med vad AFR kan erbjuda. Jag har genom åren fått erfarenhet från eller själv provat olika topplocksfabrikat som Brodix, Dart, Bow Tie, ..., och funnit att AFR ger mycket konkurrenskraftig effekt med sina relativt små kanaler, som därigenom även medför god verkningsgrad och i sin tur bränsleekonomi. Jag har provat AFR 195cc Street-toppar på min 327" i min -65 och kunnat få till 12.4 sek/ 176 km med 8.5" slicks och manuell. Block (2-bult), vev, stakar, kolvar och insug var standard och förgasaren var Holley 750 cfm vacum.susanna113 skrev:Tänkte ev. köpa ett par mussetoppar, men nu är frågan...
Med samma toppar körde jag, i samma bil, 11.5/198.5 med en 400 motor med 750 vacum. Denna gång med Victor Jr insug och en lite styggare rullkam.
Jag är säker på att du skulle bli nöjd med AFR toppar eller om du inte behöver så mycket effekt eller vill varva så högt så kanske du skulle fundera på GM Vortec toppar som prestandamässigt motsvarar portade Musse Pigg toppar. Jag har själv satt ihop en 400 motor med vanlig hydraulkam, Vortec toppar, tvåplansinsug med 750 vacum och 10 i komp, som beroende på slicks eller radialdäck gick 12.6 till 12.9 sek på strippen. Jag tror att slutfarten var omkring 180 km i en för övrigt standard -79 automat. Motorn går snällt och har ett härligt gassvar.
AFR toppar cirka $1300 +uppåt
(Street toppar duger till 500+ Hp och 7000 rpm i en 400"
Vortec toppar cirka $600
(duger till cirka 400+ Hp och 5500 rpm i en 400")
Det finns en mängd olika alternativ att skaffa hem från USA, om man inte hittar i Sverige. Priset beror ofta till en del på hur bråttom man har att få sina saker. AFR till exempel gjuter och tillverkar dina toppar efter beställning och det tar därför ett par veckor xtra att köpa från dem.
Hoppas detta gav något /Bosse
CCS Medlem 111
AFR VARNING VARNING VARNING.......
Dom har enorma kvalitéts problem just nu.. du har stor risk att locken läcker vatten direkt ur kartong.. Hoppas att dom får bukt med problemen snarast..
Måste blir klar med sammanställningen...Måste blir klar med sammanställningen...Måste blir klar med sammanställningen...Måste blir klar med sammanställningen...Måste blir klar med sammanställningen...Måste blir klar med sammanställningen...Måste blir klar med sammanställningen
Skulle ju kunna lägga upp slutsaten här.. men ni får vänta på motivering hur jag har kommit fram till det.. samt hur man ska välja lock hur man matchar med cam osv..
Dom har enorma kvalitéts problem just nu.. du har stor risk att locken läcker vatten direkt ur kartong.. Hoppas att dom får bukt med problemen snarast..
Måste blir klar med sammanställningen...Måste blir klar med sammanställningen...Måste blir klar med sammanställningen...Måste blir klar med sammanställningen...Måste blir klar med sammanställningen...Måste blir klar med sammanställningen...Måste blir klar med sammanställningen
Skulle ju kunna lägga upp slutsaten här.. men ni får vänta på motivering hur jag har kommit fram till det.. samt hur man ska välja lock hur man matchar med cam osv..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Hej gbak
Jag får tacka för ditt svar.
Väntar med spännig på att höra ändå hur motorn var i den låter lite intressant. Men man är ju lite nyfiken av sig.
Hoppas du blir nöjd med bilen när den kommer, låtter jobbigt att ha ett garage hemma men inte få in den på grund av längden! Måste kännas frustrerande?
Ja motorn är ju det enklaste och roligaste att fixa
Har du tur så stämmer det han säger men det låter inte som du skulle bli besviken över om det var lite skarvat.
Men det är alltid lika intressant och höra försäljare av bilar, hur dom får sinna ibland på hittade historier att hållar ihop.
Om bilen stått länge var det alltså länge sen dom trimma ner den för att mamman skulle kunna åka till affären och handla i den?
Nej nu ska jag inte vara taskig, men tänk på den alla när ni köper bil att ibland kan man avslöja historierna redan på plats.
Jag var och titta på en Camaro för några år sen med de verse fel, där ägaren till slut hade haft bilen i sverige allt mellan 1 och 3 år och enna stunden hade han bytt vevlager och oljepump i den själv och andra stunden hade han lämnat in den för att bytta vatenpump i den. Vilket ju är barn enkelt gemfört med att bytta vevlager
Nästa stund hade han bytt motorhuvs vajer och feltjysterat den vilken apsolut inte var bytt om han inte köpt en trasig förstås.
Var en kul titt på bil han förstod alldrig att jag bara drev med honom och ställde samma frågor igen på ett annat viss så jag fick nya svar på samma frågor.
Dock hade han relativt bra pris på bilen men jag hade helre upskattat en historia som höll
(han fick behålla bilen)
Mvh
MrV8
Jag får tacka för ditt svar.
Väntar med spännig på att höra ändå hur motorn var i den låter lite intressant. Men man är ju lite nyfiken av sig.
Hoppas du blir nöjd med bilen när den kommer, låtter jobbigt att ha ett garage hemma men inte få in den på grund av längden! Måste kännas frustrerande?
Ja motorn är ju det enklaste och roligaste att fixa

Har du tur så stämmer det han säger men det låter inte som du skulle bli besviken över om det var lite skarvat.
Men det är alltid lika intressant och höra försäljare av bilar, hur dom får sinna ibland på hittade historier att hållar ihop.
Om bilen stått länge var det alltså länge sen dom trimma ner den för att mamman skulle kunna åka till affären och handla i den?
Nej nu ska jag inte vara taskig, men tänk på den alla när ni köper bil att ibland kan man avslöja historierna redan på plats.
Jag var och titta på en Camaro för några år sen med de verse fel, där ägaren till slut hade haft bilen i sverige allt mellan 1 och 3 år och enna stunden hade han bytt vevlager och oljepump i den själv och andra stunden hade han lämnat in den för att bytta vatenpump i den. Vilket ju är barn enkelt gemfört med att bytta vevlager

Var en kul titt på bil han förstod alldrig att jag bara drev med honom och ställde samma frågor igen på ett annat viss så jag fick nya svar på samma frågor.
Dock hade han relativt bra pris på bilen men jag hade helre upskattat en historia som höll

Mvh
MrV8
-
- Nykomling
- Inlägg: 5
- Blev medlem: sön nov 28, 2004 20:24
- Ort: Bromma
Det var intressant. Kan du precisera dina farhågor lite mer?Jake skrev:AFR VARNING.......
Dom har enorma kvalitéts problem just nu ... stor risk att locken läcker vatten ...
Själv har jag bara positivt att säga om AFR och har heller inte hört något annat än positiva kommentarer om AFRs toppar från dem jag byggt motorer åt genom åren och andra som köpt AFR toppar själv. Prestanda är verkligen bra och kvaliteten är enligt min mening tillräcklig.
Om nu oturen ändå skulle vara framme:
Glöm inte att beroende på var/hur man handlar, har man ju även garanti på delarna, så detta skall inte behöva hindra ett köp.
Förutom själva skruvandet så räknar och analyserar jag en del själv och ser verkligen fram mot din sammanställning. Det blir jätteintressant att se vad den bygger på och vilka värderingar som görs.
Hälsningar Bosse
CCS Medlem 111
Problemet är självförvållat av AFR.. Många har "relativt" nyligen upptäckt att AFR har (bland de typ 4) bästa locken på marknaden.. och enligt väldigt många de alra bästa.. Därför har efterfrågan ökat så mycket så att de ha chansat lite på kvalitén.. Eftersom 9 av 10 rågjutna lock går direkt tillbaka till smälteriet pga bla porer, så har dom släppt ut lock som borde ha smälts om för att tillfredställa efterfrågan..
När jag tittade på lock till min bil så var jag starkt inne på AFR men blev avrådd från speedshopar i staterna att det var varning.. Likaså har en polare råkat ut för samma sak..
Men om man köper genom någon svensk återförsäljare så har man ju garanti, men det är ju vlädigt uttröttande om det skulle bli problem.. Jag slipper helst problemen från början, man tappar minst sug då
När jag tittade på lock till min bil så var jag starkt inne på AFR men blev avrådd från speedshopar i staterna att det var varning.. Likaså har en polare råkat ut för samma sak..
Men om man köper genom någon svensk återförsäljare så har man ju garanti, men det är ju vlädigt uttröttande om det skulle bli problem.. Jag slipper helst problemen från början, man tappar minst sug då

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Även om AFR enl Jake läcker som soll så funderar jag på dessa ändå, 180cc verkar passa min 327:a http://www.sallee-chevrolet.com/AFR/180sbcstreet.html eller kanske Dart Pro 1 http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... AMEWA%3AIT som verkar vara tillverkade för rullkammar. Tillsammans med en rullcam typ Comp Cam 268AR http://www.racenet.net/valve/comp-sbc.php.
Vad är skillnaden mellan straight/angled plug? Har det med åtkommligheten till stiften att göra eller....
Kan det vara risk att högkompkolvarna (dome typ) krockar med locket? Får jag kanske för hög komp med de kolvar som jag har?
/gbak
Vad är skillnaden mellan straight/angled plug? Har det med åtkommligheten till stiften att göra eller....
Kan det vara risk att högkompkolvarna (dome typ) krockar med locket? Får jag kanske för hög komp med de kolvar som jag har?
/gbak
angleplugtopparna ger lite mer effekt om du kombinerar dem med rätt kolvar...och kam,,,men är lite kinkigre att komma åt med vissa grenrör(går inte alls) Om du inte bor för långt från Stockholm får Du gärna kika in och kolla för vi har båda sorterna på hyllan och då kan jag visa dig på skilladerna....
mvh
mvh
Det var nu i sommras och på hösten jag blev varnad.. Jag kan bara hoppas att AFR har fått bukt med kvalítés problemen.. Dels för oss kunder och för dom själva..
hur som helst.. 180cc lock på en lagom vass 327 låter gjutet, kombinera bara med rätt cam så kommer det att röra på sig.. Dart PRO 1 kommer att vara för stora, om du ska köra på gatan..
hur som helst.. 180cc lock på en lagom vass 327 låter gjutet, kombinera bara med rätt cam så kommer det att röra på sig.. Dart PRO 1 kommer att vara för stora, om du ska köra på gatan..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
- Nykomling
- Inlägg: 5
- Blev medlem: sön nov 28, 2004 20:24
- Ort: Bromma
Jag tänkte att jag får väl fråga källan, så jag gjorde det.Jake skrev:... Jag kan bara hoppas att AFR har fått bukt med kvalítétsproblemen...
Mitt mail till AFR den 8-Dec-2004:
Hello Dave,
There is a rumour over here saying there are quality problems with your heads i.e. leakage etc. I would like your comments on this.
Best Regards /Bosse Runefelt in Europe, Sweden
AFR svar den 14-Dec-2004
Hi Bosse,
We have not had anyhing other than an isolated instance every now and then. Our castings are the strongest on the market, and we strive to keep that reputation. If you ever have a casting integrity issue, we will stand behind our heads, and remedy the situation. I hope this clears up some rumors for you. Let me know if you have any more questions.
Thanks, Dave
Detta svar tycker jag är trovärdigt och ger inte mig några farhågor om någon kvalitetsepidemi eller liknande.
Hälsningar Bosse
CCS Medlem 111
Bra initiativ Bosse 
För att vara lite kritisk..
"We have not had anyhing other than an isolated instance every now and then." kan man ju fråga sig hur ofta now and then är?? och även om dom har haft problem så hade dom nog inte erkännt det
..
Det positiva..
Dom säger att dom står för vad dom gör.. Och om jag tolkar det rätt så ska dom inte ha kvelitéts problem längre.. Låter betryggande hur som helst..

För att vara lite kritisk..
"We have not had anyhing other than an isolated instance every now and then." kan man ju fråga sig hur ofta now and then är?? och även om dom har haft problem så hade dom nog inte erkännt det

Det positiva..
Dom säger att dom står för vad dom gör.. Och om jag tolkar det rätt så ska dom inte ha kvelitéts problem längre.. Låter betryggande hur som helst..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Tackar...
Jag har haft sååååå sjukt mycket att göra på siståne så jag har inte haft tid... tyvärr ledsen och ber om hundratusen....

Jag ge den ett allvarligt försök när jag är hos svärmor och käkar kakor i jul.. förstår att ni börjar bli otåliga där ute..
Jag har haft sååååå sjukt mycket att göra på siståne så jag har inte haft tid... tyvärr ledsen och ber om hundratusen....



Jag ge den ett allvarligt försök när jag är hos svärmor och käkar kakor i jul.. förstår att ni börjar bli otåliga där ute..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Sitter och funderar på hur stora förbränningsrum jag skall ha på de toppar som så småning om skall inhandlas. Eftersom jag har högkompkolvar så kanske ett förbränningsrum 64cc blir för litet. Och andra sidan så har jag ju en 327:a, så slaget är inte så långt vilket borde vara till min fördel. Vid vilket komp. förhållande börjar motorn att knacka? Hur räknar man ut komp förhållandet? Och hur mycket volym räknar man med att en högkompkolv har?
/gbak
/gbak
Vilka kolvar har du idag?? är det 10.25:or är det inga probs!
Är det 11:1:or funkar det ganska bra i och med du har en hyfsat vasss kam speciellt som du gärna bör jämna till alla vassa kanter i förbränningsrummet och på kolvarna när du har lyft på gamla locken,,,,
Jag skulle völja 64 CC förbränningsrum....och när du ändå väljer nya toppar bör du kanske ta ett par med en lite modernare design...Du kan tjäna 15-20 gratishästar då gentemot att ha en 40 år gammal design på förbränningsrummet...
mvh R
Är det 11:1:or funkar det ganska bra i och med du har en hyfsat vasss kam speciellt som du gärna bör jämna till alla vassa kanter i förbränningsrummet och på kolvarna när du har lyft på gamla locken,,,,
Jag skulle völja 64 CC förbränningsrum....och när du ändå väljer nya toppar bör du kanske ta ett par med en lite modernare design...Du kan tjäna 15-20 gratishästar då gentemot att ha en 40 år gammal design på förbränningsrummet...
mvh R
Låter klokt....låter även som du har det bra på jobbet som kan kolla sånt,,,*s*
När du ändå lyfter topparna kan du jämna till alla vassa kanter på kolvdomearna och då halkar kompet ner till 10.5-11 nåt vilket är jättebra för att köra på vår bensin...
Var bara noga med att tejpa in och täcka alla öppna platser i motor,,,,typ en operation hos lasarettet...tejpa även springorna mellan kolv/cylinder
är du van kan du använda ett slipstift,,,eller hellre bara ta slippapper och god tid på dig,,,väl värt mödan
mvh
När du ändå lyfter topparna kan du jämna till alla vassa kanter på kolvdomearna och då halkar kompet ner till 10.5-11 nåt vilket är jättebra för att köra på vår bensin...
Var bara noga med att tejpa in och täcka alla öppna platser i motor,,,,typ en operation hos lasarettet...tejpa även springorna mellan kolv/cylinder
är du van kan du använda ett slipstift,,,eller hellre bara ta slippapper och god tid på dig,,,väl värt mödan
mvh
-
- Nykomling
- Inlägg: 5
- Blev medlem: sön nov 28, 2004 20:24
- Ort: Bromma
Kompet blir nog inget problem.gbak skrev:Enl säljaren är det 11,5 kolvar (med dome) som sitter där idag...
Man brukar säga att ett byte från järntoppar till aluminumtoppar medför att man skulle kunna höja komppressionsförhållandet ungefär 0,5 med samma spikningsrisk som tidigare.
Det du hursomhelst bör kontrollera är avståndet mellan kolven och toppen (alltså den plana delen av kolven mot den plana delen av toppen) då kolven vänder i sitt översta läge. Jag har noterat att spikningsrisken ökar om avståndet blir väsentligt större än 1 mm.
Som nödlösning får du i värsta fall välja en lägre tändkurva med följd att motorns potential inte kan utnyttjas fullt ut, eller alternativt racesoppa/oktanbooster.
Glöm inte att moderna toppar, typ AFR, möjliggör ett högre komp än äldre designer, bland annat för att det inte krävs så mycket förtändning längre. Själv åker jag med 12,8:1 i komp på blyfri soppa med mina AFR-lock, men då har jag planerat motorn ordentligt och tagit hänsyn till bland annat kamtiderna, avgassystem och annat smått och gott och inte minst det dynamiska kompressionsförhållandet.
Glöm inte att också kolla era motorer vilket kompressionstryck ni har (mäts med kompressionsmätare i tändstiftshålen). Detta kan vara ganska intressant och en del motorer har ganska lågt tryck och spikar medan andra ett relativt högt tryck utan spikningar. Själv mäter jag cirka 17 bar utan spikningar.
God Jul
Bosse Runefelt
CCS Medlem 111
Nu är'e gjort!
Jag köpte ett par Trick Flow (64cc, 195cc runners) med cnc frästa förbränningsrum på Ebay för $950, nästan nya!

Nu behöver jag bara en bil att sätta dem på. (Kommer den aldrig nån gång.......
)
Också frakta hem dem förstås.
Eftersom jag arbetar på ett företag som har servicekontor i USA kanske jag kan få hem dem i någon returlåda.
Gott Nytt År på er allihopa, och lycka till med nya spisen Frisk.
/gbak
Jag köpte ett par Trick Flow (64cc, 195cc runners) med cnc frästa förbränningsrum på Ebay för $950, nästan nya!

Nu behöver jag bara en bil att sätta dem på. (Kommer den aldrig nån gång.......

Också frakta hem dem förstås.
Eftersom jag arbetar på ett företag som har servicekontor i USA kanske jag kan få hem dem i någon returlåda.
Gott Nytt År på er allihopa, och lycka till med nya spisen Frisk.
/gbak
Gbak,,,jag beklagar,,,jag hade fel,,,jag tittade på Darttoppar av motsvarade variant,,,har för mig det var såna du köpte,,,,inte AFR...dom är lite dyrare...
och visst har jag andra inköpskällor,,,men summit och jegs är de som är billigast för vanliga privatpersoner,,,,därför tog jag ett prisex därifrån,,,
ska bli kul att se hur din maskin svarar på vinterns "välgärningar"
mvh
och visst har jag andra inköpskällor,,,men summit och jegs är de som är billigast för vanliga privatpersoner,,,,därför tog jag ett prisex därifrån,,,
ska bli kul att se hur din maskin svarar på vinterns "välgärningar"
mvh
Jag återknyter här lite den den spännande sammanställningen som Jake håller på med och jag blev nyfiken på hur mycket sämre Edelbrocks 64cc Performer RPM toppar flödar än vad 70cc locken gör så jag skickade en fråga till Edelbrock om hur mycket sämre 64cc locken flödade och fick följande svar....
Yes but very little, because the larger chamber unshrouds the valves. In a street applications you will NOT see any performance difference in the flow.
#60719, #60739 73/61 140/108 200/144 238/163 244/175 244/183
#60899, #60909, #60999 67/58 130/108 183/144 226/169 229/175 232/182
Gregg Suyenaga
Edelbrock Tech. Dept.
Nu kommer i och för sig svaret från "parten i målet"...
Men det vore kul om någon insatt hade möjligheten att ge sin reflektion på detta. Jag ser att siffrorna på flödet ovan ser bättre ut (högre värden) för deras 70cc topp än vad Chevyhiperformance.com testen fick. Deras testsiffror stämmer mer överens med Edelbrocks siffror på64cc toppen.
Mvh//Jocke...
Yes but very little, because the larger chamber unshrouds the valves. In a street applications you will NOT see any performance difference in the flow.
#60719, #60739 73/61 140/108 200/144 238/163 244/175 244/183
#60899, #60909, #60999 67/58 130/108 183/144 226/169 229/175 232/182
Gregg Suyenaga
Edelbrock Tech. Dept.
Nu kommer i och för sig svaret från "parten i målet"...
Men det vore kul om någon insatt hade möjligheten att ge sin reflektion på detta. Jag ser att siffrorna på flödet ovan ser bättre ut (högre värden) för deras 70cc topp än vad Chevyhiperformance.com testen fick. Deras testsiffror stämmer mer överens med Edelbrocks siffror på64cc toppen.
Mvh//Jocke...
Corvette SB Convertible -72
Jocke Det stämmer säkert som Greg säger,,,han behöver inte konkurrera med sina egna toppar heller,,,bara att rekomendera kunden det andra....
Detta är samma fenomen somm GM hade på Bigblocken förbränningsrum när man gick från Closed chamber som skuggar mkt av ytan runt ventilerna till open chamber som låter gaserna flöda mkt friare...har för mig det var ca 30 gratishäsat,,,,däremot var man tvungen att kompensera med en kolv som har en mkt större dome för att hålla kompet uppe och den i sig påverkar "flame travel" lite,,,men totalt var det ett effektlyft fast modifieringen egentligen var ämnad att klara de nya hårdare avgaskrav som kom i början 70-tal....
mvh
Detta är samma fenomen somm GM hade på Bigblocken förbränningsrum när man gick från Closed chamber som skuggar mkt av ytan runt ventilerna till open chamber som låter gaserna flöda mkt friare...har för mig det var ca 30 gratishäsat,,,,däremot var man tvungen att kompensera med en kolv som har en mkt större dome för att hålla kompet uppe och den i sig påverkar "flame travel" lite,,,men totalt var det ett effektlyft fast modifieringen egentligen var ämnad att klara de nya hårdare avgaskrav som kom i början 70-tal....
mvh