Z51 eller ej ???
Z51 eller ej ???
Hej någon. Z51 eller ej ??? Jag har ingen options dekal och undrar om någon vet om man kan se någon skillnad på prylarna, Fjädringen verkar aningen hård. Detta är min första corvette så jag är lite osäker. Bilen är en 84.
Z51
Lättast måste väl vara att kolla optionlistan,på cabbarna sitter den under handskfacksluckan och couperna har den vl under ena luckan bak(visst finns det två?),25995 bilar hade det optionet. stötdämparna är väl delco bilstein alltså gula istället för grå(om det är original),oljekylare,extra kylfläkt.
-
- Rookie
- Inlägg: 56
- Blev medlem: lör maj 29, 2004 20:13
Z51
Nej optionet 92 som motsavarar Z51 heter Z07 med justerbara stötdämpare,vet ej färgen på FX3 dämparna .
Dämparnas färg
Främre krägnings hämmaren är 25.4mm eller 1" Fram sitter det ett par grova (48mm) vita eller grå pjäser till stötdämpare men någon extra fläkt kan jag inte hitta, Någon som vet något om rattvarven och olje kylaren ???
mvh Boshboo
mvh Boshboo

ZZZ51
Vad jag kan se så har Z52 samma "fast steering ratio"(13:1)som Z51,däremot är fjädringen snällare(men nog är min 88 lite epatraktor ändå),och så går tillvalet Z52 att kombinera med automatoch cab.Extra fläkten är en pusher,bör alltså sitta framför kylaren.men oljekylaren är nog lättast att se.Vad säger optionlistan?,finns tillbehöret står ex Z51 för väghållningspaketet,FG3 för delco bilstein,KC4 för oljekylaren,G92 performance axle ratio etc
Base vs Z51-Z52
originalstyrningen håller 15,6:1 ochZ51- Z52 håller alltså 13,0:1 så det stämmer väl vad Lasse skrev förutom Z52.
Tjenare Ingo. Uppgifterna jag skrev hittade jag i Midamericas katalog. Står ett sånt där litet "techtip" på sidan där dom säljer framvagns-delar.
men! nu blir jag själv förvirrad. På min -85:a så har jag det rattvarv som motsvarar z-51!. Och när jag mätte mina krängnings-hämmare, så är dom original. Alltså inte den kraftigare typen som visas i listan här ovan för. Tyvärr så har jag samma problem som Boshboo, någon har tyckt att RPO lappen satt i vägen... Inte utan att man blir fundersam.
Men det här med oljekyl och extrafläkten? Jag trodde att den lilla fläkten framför kylet enbart hade med ac:n att göra. På min går den enbart när ac:n e aktiv iallafall. oljekylaren, ska den i detta fallet va en helt egen kylare el pratar vi om den som sitter i sidan på huvudkylaren till kylvätskan?
men! nu blir jag själv förvirrad. På min -85:a så har jag det rattvarv som motsvarar z-51!. Och när jag mätte mina krängnings-hämmare, så är dom original. Alltså inte den kraftigare typen som visas i listan här ovan för. Tyvärr så har jag samma problem som Boshboo, någon har tyckt att RPO lappen satt i vägen... Inte utan att man blir fundersam.
Men det här med oljekyl och extrafläkten? Jag trodde att den lilla fläkten framför kylet enbart hade med ac:n att göra. På min går den enbart när ac:n e aktiv iallafall. oljekylaren, ska den i detta fallet va en helt egen kylare el pratar vi om den som sitter i sidan på huvudkylaren till kylvätskan?
Z51 -förvirring
Jo jag trodde också att extra flkten hörde till ac,n men nu är väl ac standard på alla c4 corvetter även om det finns lite olika alternativ .85 blev ju fjädringen mjukare,så i option Z51 ingår FG3,(Delco bilstein shock absorbers)V08(heavy duty coling)Extra radiator fan(pusher),heavy duty front and rear springs,stabilators and bushings,fast steering ratio and 16*9,5 inch Wheels.
men det står också:FG3 and V08 were available separately vith non Z51 models. Har du manuell låda och oljekylare är sannolikheten stor att där sitter Z51.å andra sidan står det att eftersom fjädringen blivit mjukare är krängningshämmarna grövre på Z51 modellerna...
Vet att på gamla jänkare man haft har det ibland legat en optionlista inklämd i bilstolarna,men så tur har man väl aldrig.Du har sökt under rätt lucka också?. 14802 bilar hade Z51 85(av 39729 sålda bilar)
men det står också:FG3 and V08 were available separately vith non Z51 models. Har du manuell låda och oljekylare är sannolikheten stor att där sitter Z51.å andra sidan står det att eftersom fjädringen blivit mjukare är krängningshämmarna grövre på Z51 modellerna...
Vet att på gamla jänkare man haft har det ibland legat en optionlista inklämd i bilstolarna,men så tur har man väl aldrig.Du har sökt under rätt lucka också?. 14802 bilar hade Z51 85(av 39729 sålda bilar)
ja, det verkar vara nån sorts "hopkok" i min bil. Blev ju dock lite tydligare när du skrev att det gick att få vissa av dessa options utan att ha Z-51.
Bilen e automat och har endast den där "lilla" inbyggda oljekylaren på högra sidan av huvudkylaren. Förmodar att alla med automat har den?...
har för övrigt vänt upp o ner på hela bilen utan att hitta nån dekal. Men har hört att man kan få fram en ny via chassinumret.
Bilen e automat och har endast den där "lilla" inbyggda oljekylaren på högra sidan av huvudkylaren. Förmodar att alla med automat har den?...
har för övrigt vänt upp o ner på hela bilen utan att hitta nån dekal. Men har hört att man kan få fram en ny via chassinumret.
zzzzzz
Från 87 gick ju Z51 bara att få till manuella bilar,men då kom ju Z52. Oljekylaren jag menar är till motorn anslutningarna sitter vid oljefiltret och ledningarna går fram till en separat oljekylare.
Re: Dämparnas färg
På 84an har jag för mig (men jag kan inte svära på det då jag inte hittar uppgiften igen) att standard är 2 och en kvarts varv, medan den snabbare styrutväxlingen är 2 varv jämnt. Gäller 84 års modell.Boshboo skrev:Främre krägnings hämmaren är 25.4mm eller 1" Fram sitter det ett par grova (48mm) vita eller grå pjäser till stötdämpare men någon extra fläkt kan jag inte hitta, Någon som vet något om rattvarven och olje kylaren ???
mvh Boshboo
styrning
Jag har bara använt blacck book och min egen försäljnings broshyr och där står egentligen bara utväxlingen och att det finns ett option "fast steering",men i car and drivers test av en 84 står det 2,0 varv ,men då verkar bilen ha Z51.en cab som är testad påstås ha 2,5 rattvarv mellan fulla utslag och den har inte något option väghållningspaket.hittar en 87 test av 3 st coupeer,en base,en Z51,och en Z52.
Spring rates front/rear Ib/in: base 296/233, Z52 296/233, Z51 380/330
Anti roll bar dia front /rear(mm): Base 26,0tubular/21,8tubular, Z52 30,0solid/21,8tubular,Z51 30,0solid/22,0solid
Shock absorbers:Base Delco standard,Z52 Delco bilstein gas,Z51 Delco bilstein gas.
Steering ratio: Base 15,5:1,Z52 13,0:1,Z51 13,0:1.
Till 84 hittar jag att standard "svaybar" fram är 24 mm och 25 med Z51.
och 20 mm bak verkar vara lika oavsett Z51 eller ej. Z51 har alltså delcobilstein stötdämpare eljest gråa vanliga.
Spring rates front/rear Ib/in: base 296/233, Z52 296/233, Z51 380/330
Anti roll bar dia front /rear(mm): Base 26,0tubular/21,8tubular, Z52 30,0solid/21,8tubular,Z51 30,0solid/22,0solid
Shock absorbers:Base Delco standard,Z52 Delco bilstein gas,Z51 Delco bilstein gas.
Steering ratio: Base 15,5:1,Z52 13,0:1,Z51 13,0:1.
Till 84 hittar jag att standard "svaybar" fram är 24 mm och 25 med Z51.
och 20 mm bak verkar vara lika oavsett Z51 eller ej. Z51 har alltså delcobilstein stötdämpare eljest gråa vanliga.
Z förbistring
En annan källa till problem med identifikationen är att Corvette C4 är uppbyggda med millimetermått,men den amerikanska befolkningen är uppvuxna med tum så alla millimeter mått blir översatta till tum av eftermarknad och biltestande motortidningar.