Mappa om efter spridarbyte? Högt HC.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Strumpan
Rookie
Rookie

Mappa om efter spridarbyte? Högt HC.

Inlägg av Strumpan »

Hej! LT1 -93. Behöver man mappa om efter spridarbyte? Har köpt och installerat nya spridare Bosch III 24lb från fuelinjectorconnection. Innan hade bilen alla alla de vanliga symtomen på kassa spridare, dessutom hade jag haft ökande HC-värden under två år och nu senast här i våras gick den inte igenom med HC 230(100). Efter spridarbytet är motorgången mycket bättre men den går magrare, dels känndes det redan vid provkörningen och sen på besiktingen nu i morse låg HC långt över 300! Jag har googlat på mappning och corvette med endast en bra träff och det var på vette.se men jag höll på att trilla baklänges när jag såg att det kostar 7800 kr.

Så här såg värdena ut innan spridar bytet:
Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):
CO 0,3 (0,5) HC 230 (100)
CO 2500 0,2 (0,3) LAMBDA 1,00 (0,96-1,25)

Eftersom bilprovningens uppkoppling mot trafikverket inte fungerade fick jag bara en karbonkopia i morse som protokoll, värdena efter spridarbyte var dock identiska förutom HC som ökat än mer.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Mappa om efter spridarbyte? Högt HC.

Inlägg av Jake »

Det minnst sannolika i ditt fall är att du behöver mappa om.

Skulle tro att din motor får i sig olja av någon anledning. EGR, ventilstyrningar, kassa kolvringar.

Hur ser stiften ut? Om du har flödat bensin i motorn så kan det ligga kvar massa guck i cylindrarna som inte hunnit brännas ur när du åkte till besiktningen.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Strumpan
Rookie
Rookie

Inlägg av Strumpan »

Jag lämnade bara bilen hemma och drog direkt till jobbet, men det första jag gör ikväll är att ta ur stiften och titta på dem, tar några bilder och återkommer här. Men sen var det den där överväldignande känslan av mager blandning över hela registret när jag tryckte på gasen. Jag har tagit med oljeläckage som en möjlighet men då som ett worst case scenario, dels för att jag inte ens orkar tänka på hur dyrt det skulle bli att laga och dels för att bilen bara gått drygt 12000 mil och mer stryk än så ska väl en överdimensionerad lågvarvig motor tåla???.

Förvisso demonterade jag fulerails och vände på dem utan något skydd under så att en hel del bensin rann rakt ner i de gapande hålen där insprutarna tidigare suttit, men det bränslet borde väl ha hunnit ventileras eller brännas bort under den 20 minuter långa resan till besiktningen, alternativt letat sig förbi ringarna och runnit ner i ojan. Nu har jag inget motoröra för V8'or men nog lät det som att den tände på alla cylindrar. Inget bludder, inga ryck, bara jämn och fin gång, aningen kraftlös över hela registret.

Nu har jag aldrig jobbat med platinastift tidigare, är de speciella på något sätt, eller blir de bleka som andra stift av mager blandning? Platinastift har ju en rekommenderad bytesintervall på 10000 mil och mina har bara suttit ca 3000 mil så de borde vara ok, men om jag får för mig att byta, var handlar man dessa billigast och enklast, är det Ecklers eller finns de över disk till överkomligt pris?
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Jag ör med standard delco stift billiga och finns på dom flesta ställen typ din GM/saab/opel handlare, autoexperten etc
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Användarens profilbild
Strumpan
Rookie
Rookie

Inlägg av Strumpan »

Bilen står nu på verkstad. Jag gav upp försöken att byta tändstift och kablar själv, herrejösses vad trångt det är. Vad betalade ni för byte av tändstift och tändkablar senaste gången på verkstaden?
Användarens profilbild
Strumpan
Rookie
Rookie

Inlägg av Strumpan »

Jahapp, åter från verkstaden 5750 kr fattigare och för det får man dubbla kontoller av avgasvärden, byte av tändstift, byte tändkablar, demontering-test-montering av insprutare. Summa summarum är att två tändkablar var dåliga, de gav överslag, samt att kattarna är dåliga, de kommer att behöva bytas. Efter det kom HC ner från 385 till 200, vilket är en klar förbättring men fortfarande långt från SBP's gränsvärde på 100. Med en frisk katt kommer det att fungera. Jag tycker mig ha sett priser på kattar runt 3000 kr samt uppskattningsvis två timmars jobb på en verkstad så borde man hamna på ca 5000 kr, låter det rimligt? Lite olyckligt att de la tid på att testa insprutarna som var flång nya och dessutom höll jag på att trilla av stolen när jag såg att en tändkabelsats kostar 1448+moms. Skulle inte delarna till jänke-V8'or vara billiga?
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Beror nog på var du köper delarna :D
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Användarens profilbild
Strumpan
Rookie
Rookie

Inlägg av Strumpan »

Hej igen!

Ska boka tid hos en bättre verkstad och följa upp mitt dåliga HC-värde (200). Eftersom det lutar åt byte av katalysator undrar jag över erfarenheter av detta. Det är ju lite av en jungel, original eller eftermarknad? Och framförallt, hur stort blir hålet i plånboken?
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Om du haft problem med tändning o dyl,el annat kan katten vara fylld av guck som försvinner efter ett tag,varvid funktionen blir bättre.
om det går för fett till en fungerande kat,blir den extremt varm,blir den inte varmare än avgasröret före är det något fel.
Men det här med kattar är väl beroende på hur mycket jobb man vill lägga ned,finns ju universal,samt billiga racekattar på biltema också...
Och på grabbens cittra har vi alltid HC problem,men lite E85 brukar lösa det problemet..
Anders A
Rookie
Rookie

Inlägg av Anders A »

Biltemas race-kattar är samma fabrikat som många seriösa tuners och katalysator teknik säljer, tillverkade "Down under".
Bara ett tips!
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
Användarens profilbild
Strumpan
Rookie
Rookie

Inlägg av Strumpan »

Biltema alltså....(Jag äääälskar Biltema!). Det får nog bli en liten tur till hovleverantören snart :)

Skulle denna kunna passa och fungera tro? "Diameter: Ø 101,6 mm. Totallängd: 295 mm. Inlopp/utlopp: Inv. Ø 63,5 mm (2 1/2")"

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... tor-79804/

Någon som har koll på originalsystemets dimensioner? Eller det kanske är vardagsmat för en verkstad att skarva på rör med olika dimensioner?
afa_77
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av afa_77 »

Kolla med eklunds bildemontering i skövde dom säljer kattar till mycket bra priser, tom så bra att mekonomen i skövde vill köpa in ifrån dom ett tips..
Sponsrad utav VETTE.SE det tackar vi för..
Användarens profilbild
Strumpan
Rookie
Rookie

Inlägg av Strumpan »

Hej hopp igen. Jag har ingen billyft, Corvetten är för låg och mitt huvud för stort, inte helt oväntat står inget värt att veta i en Haynes manual heller. Vet någon här på forumet dimensionerna på originalsystemet (gärna på katalysatorn också)? Frågan gäller alltså tidigare nämnda katalysator i två inlägg upp. Tack på förhand.
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Original avgassystemet mätt strax framför
bakre ljuddämparen, där är ytterdiametern ca 66 mm
det var lite svårt att få exakt, för röret var inte
100% runt !
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av kungricky »

jag har tagit bort min katalysator och jag klarar fortfarande avgasvärdena från bilprovningen iof har jag en 90 med tpi men har samma avgaskrav som dig, så därför tycker jag du måste ha nåt annat fel än bara katten när dina värden är så dåliga, skulle jag vara dig så skulle jag prova hälla i nån oljetillsats för att prova om avgasvärdena blir bättre
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Användarens profilbild
Strumpan
Rookie
Rookie

Inlägg av Strumpan »

Då är man snart 10000 kr fattigare. Jag har äntligen hittat en bra verkstad och efter felsökning och kamerakontroll konstaterades att katalysatorerna var helt utbrända. Jag hade tydligen missförstått avgassystemet. På LT1 sitter en kat på varje grenrör, den avlånga klumpen mitt under bilen är en ljuddämpare. grenrören som går genom katarna är böjda och det är trångt om plats varför eftermarknads universalprodukter (typ Biltema) inte är att tänka på utan det är original eller originalkopior som gäller. Original på Klintberg kostar 14900 kr STYCK! Just vid den här punkten i telefonsamtalet från verkstaden höll jag på att trilla av stolen. Dock finns de att beställa från Ecklers och då kostar båda katarna 8200 kr, på det tillkommer dock först moms, sen frakt och slutligen tull. Turligt nog ringde jag först till Hansen som hade ett sista par MagnaFlow liggandes på hyllan för 4020 kr, som hittat! Med katar, nya sensorer samt arbetskostnad för felsökning och byte kommer slutnotan att landa på ca 10000 kr. Detta är under förutsättning att katarna från Hansen inte trilskas vid monteringen. Vi får se nästa vecka....
Sightveiler
Rookie
Rookie

Inlägg av Sightveiler »

Usch, synd att jag inte varit mer aktiv på forumet, men såg att du hade redan problem ifjol.

Varför sa ingen ang katt?!

Är alla värden bra förutom HC så är det 9/10ggr katten/kattarna iaf med min erfarenhet.

Jag har kört ej orginal sen regbes -04 och kattarna har suttit på endast till och från bes.

Testade första bes -05 utan Kattar, men hc var likt ditt, smaskade dit 2st universal Kattar 2.5" på orginalsystemet. Hc långt under gränsvärde.

Nu verkar det ju lösa sig för dig.

Gick det bra på bes då?

Annars är ett tips rockauto.com om du ska handla mer saker.

/Ante
Användarens profilbild
Strumpan
Rookie
Rookie

Inlägg av Strumpan »

Dags att hämta bilen på verkstaden. Självklart var det inte bolt-on, sån tur har man aldrig. I detta fall har Magna Flow antingen feltypat eller felmärkt sin egen produkt för enligt MF själva ska deras katar med detta artikelnummer passa LT1, men LT1 har 70mm rör och katarna har 67mm, dessutom saknar de fästpunkter i form av pinnbultar. Så Bengt på Åkes Bil och Motor i Arninge fick ta fram svetsen och jobba lite :wink: Det slutade på 10900 kr för katar, nya oxygensensorer och jobb. Ett fynd! Nu ligger HC på 50, det är dags att beställa tid för besiktning och sommaren väntar. Tjillevip på er!
Skriv svar