Km eller miles?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Km eller miles?

Inlägg av chevette »

Man kan ju enkelt ställa om hastighetsmätaren så den visar miles eller km. Men hur är det med odometern? Alltså den som visar hur långt bilen är körd. Ställer den också om? Jag tänker på importerade bilar från USA som annonseras med en mätarställning på t.ex. 140 000 km. Stämmer det eller ska man multiplicera med 1,6 för att få veta hur många km den verkligen är körd? I exemplet så blir ju det 224 000 km istället. En skillnad på 8 400 mil! vad är rätt?

Har lärt mig att just detta kan vara lite lurigt på c4or, åtminstonde upp t.o.m. 1989.
Användarens profilbild
Gearbox
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Km eller miles?

Inlägg av Gearbox »

En förbaskat intressant fråga, jag har alltid tagit för givet att odometern alltid visar km oavsett ursprung men nu är jag inte helt säker, varför skulle jänkarna egentligen vilja ha km istället för miles?
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad

gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
Användarens profilbild
Hasse c5
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Hasse c5 »

"Jag tänkte inte på det" var en viss man som sökte patent och gick på TV
för många år sedan.

Men om ingen kan ge en kvalificerad upplysning så kan du du ju när våren kommer ta din vanliga Volvo tex..och mäta upp en given sträcka och jämföra med Vettens mätare. Då bör du ha samma siffror annars är det nog så som du beskriver.
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av chevette »

Hasse c5 skrev:Men om ingen kan ge en kvalificerad upplysning så kan du du ju när våren kommer ta din vanliga Volvo tex..och mäta upp en given sträcka och jämföra med Vettens mätare. Då bör du ha samma siffror annars är det nog så som du beskriver.
Jovisst, men jag vill ju veta INNAN jag köper en bil om den gått 14 000 eller 23 000 mil.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Både hastighetsmätaren och tripmätaren (odometern) ställs om, det fungerar på samma sätt i C5 och C6. eftersom detta är C5 sektionen antar jag att det är en C5 vi pratar om :)
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av chevette »

Japp, det gäller C5. Tack för svaret. Det blir ju rätt stor skillnad.
Skriv svar