Hoosier

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Hoosier

Inlägg av Fidde »

Hej!!!

Någon som har provat Hoosier R6 eller A6 DOT?
Vet någon vad skillnaden är, jag tror att A6 är ett rätt så mjukt däck.
Jag skulle vilja ha typ R däck, typ Toyo 888 för att köra på bana på trackdays o dyl, verkar inte finnas så stort utbud som passar till Z06.
Någon som har en uppsättning originalfälgar att sälja? :D
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Hoosier

Inlägg av vette.se »

Fidde skrev:Hej!!!

Någon som har provat Hoosier R6 eller A6 DOT?
Vet någon vad skillnaden är, jag tror att A6 är ett rätt så mjukt däck.
Jag skulle vilja ha typ R däck, typ Toyo 888 för att köra på bana på trackdays o dyl, verkar inte finnas så stort utbud som passar till Z06.
Någon som har en uppsättning originalfälgar att sälja? :D
Har kört på Hoosier R6 ett antal år, helt suveräna - inget vanligt R-däck kommer i närheten dock ej gatlagliga :( A6 är för mjukt för bana i de flesta fall, de som använder dem kör oftast korta banor typ gymkana/slalom banor.

Min erfarenhet av Toyo 888 är att de blir halkiga ganska så fort, fördelen är att de har ett rejält mönster så de går att använda ett bra tag på gatan innan mönstret är borta. Många av mina kunder med Z06or kör på Nitto och de använder då NT05 versionen som har ett skapligt mönster och även fungerar på gata.

Jag skrev i en annan tråd:
Nitto Invo - helt suveräna på gata, tysta och bra grepp i både vått och torrt.
Nitto NT05 - lite mer performance orienterade, låter lite mer, lite sämre grepp i vått, i torrt :D :D :D
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Fidde »

Tack för snabbt svar, hur är greppet om man jämför Hoosier och Nitto?Räknas Nitto som ett däck för bana eller gata?
Jag har vanliga däck för gatan och skulle vilja ha däck för bana och som man kan köra till banan utan att vara alltför olaglig. :D
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Fidde skrev:Tack för snabbt svar, hur är greppet om man jämför Hoosier och Nitto?Räknas Nitto som ett däck för bana eller gata?
Jag har vanliga däck för gatan och skulle vilja ha däck för bana och som man kan köra till banan utan att vara alltför olaglig. :D
Kika på http://www.nittotire.com/ under Street & Competition. Vanliga NT05 klassas fortfarande som ett gatdäck men det har ett grepp som är enormt mycket bättre än ett vanligt gatdäck - närmare ett R-däck, det är därför så många Z06or ägare använder det till både gata och bana. Vill du ta ett kliv närmare racedäck så har du NT01 under Competition som är ännu vassare.

[EDIT]lite snabb där .... det är nu ändrat till NT01 ovan som det skulle varit :)
Senast redigerad av vette.se den tor nov 17, 2011 11:38, redigerad totalt 1 gånger.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

NT05R är väl dragradial ? Nån som testat dem ?
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Racefactory
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Racefactory »

Jag har kört med båda sorterna, och båda är bra. Fast jag skulle välja Toyo. Har vunnit klubbmästerskapet med både Hoosier och Toyo, men jag föredrar Toyo, då de däcken är lätta att få tag på till rätt pris OCH gatlegala. Får dessutom ungefär samma varvtider. Om du ska vara laglig, så måste du ha E-märkta däck, som varken Nitto eller Hoosier är.

De finns även i stora storlekar som passar C6.

Följ denna länk för info om pris och storlekar:

http://racefactory.jetshop.se/toyo-r888 ... c-196.aspx
RaceFactory AB
Brännarevägen 2 ∙ 151 55 Södertälje ∙ Tel: 08-550 107 95
info@racefactory.sehttp://www.racefactory.se
Service, reservdelar, racingprodukter, oljor, batterier m m
LÄTTARE ∙ STARKARE ∙ SNABBARE
PerM
Nykomling
Nykomling

Inlägg av PerM »

vette.se skrev:
Fidde skrev:Tack för snabbt svar, hur är greppet om man jämför Hoosier och Nitto?Räknas Nitto som ett däck för bana eller gata?
Kika på http://www.nittotire.com/ under Street & Competition. Vanliga NT05 klassas fortfarande som ett gatdäck men det har ett grepp som är enormt mycket bättre än ett vanligt gatdäck - närmare ett R-däck, det är därför så många Z06or ägare använder det till både gata och bana. Vill du ta ett kliv närmare racedäck så har du NT01 under Competition som är ännu vassare.

[EDIT]lite snabb där .... det är nu ändrat till NT01 ovan som det skulle varit :)

Har en C6 Z06 och vill ha bättre grepp för några banbesök per säsong men som jag även kör på landsväg.
Vilka dimensioner gäller för C6 Z06 Nitto NT05 ?
När jag bytte däck på min förra Corvette (var en C6:a) bytte jag till Michelin Pilot sport (ej cup-däcken), dock finns de ej till C6 Z06 vad jag vet.

Finns det någon som har både dimensioner och däckstyper som funkar till C6 Z06 och som inte sätter active handling eller annat system ur spel?

Verkar som däcken är ett problem för de flesta med en C6 Z06. Tyvärr är orginaldäcken helt kass enligt min mening!
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

PerM skrev:
vette.se skrev: Kika på http://www.nittotire.com/ under Street & Competition. Vanliga NT05 klassas fortfarande som ett gatdäck men det har ett grepp som är enormt mycket bättre än ett vanligt gatdäck - närmare ett R-däck, det är därför så många Z06or ägare använder det till både gata och bana. Vill du ta ett kliv närmare racedäck så har du NT01 under Competition som är ännu vassare.
Har en C6 Z06 och vill ha bättre grepp för några banbesök per säsong men som jag även kör på landsväg.
Vilka dimensioner gäller för C6 Z06 Nitto NT05 ?
När jag bytte däck på min förra Corvette (var en C6:a) bytte jag till Michelin Pilot sport (ej cup-däcken), dock finns de ej till C6 Z06 vad jag vet.

Finns det någon som har både dimensioner och däckstyper som funkar till C6 Z06 och som inte sätter active handling eller annat system ur spel?

Verkar som däcken är ett problem för de flesta med en C6 Z06. Tyvärr är orginaldäcken helt kass enligt min mening!
Nitto NT05 eller Invo 285/35*18 fram, 335/30*19 bak fungerar utmärkt, dessutom är Nitto Invo och NT05 däcken E-märkta så det är inga problem där. Det viktiga är att rullomkretsen bak är minst 2,5% större än fram, helst 3% eller mer för att slippa konstigheter.
Racefactory
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Racefactory »

Man kan även försöka hitta samma däck som finns som tillval till nya ZR1 och Z06 (2012), nämligen MICHELIN Pilot Sport PS2 Zero Pressure (ZP).

Jag vet inte vem som säljer dem, men en gissning är att Skanstulls Däck kanske kan få fram dem. Läs mer här:

http://www.vetteweb.com/tech/vemp_1002_ ... index.html

Bild
RaceFactory AB
Brännarevägen 2 ∙ 151 55 Södertälje ∙ Tel: 08-550 107 95
info@racefactory.sehttp://www.racefactory.se
Service, reservdelar, racingprodukter, oljor, batterier m m
LÄTTARE ∙ STARKARE ∙ SNABBARE
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Fidde »

Racefactory skrev:Jag har kört med båda sorterna, och båda är bra. Fast jag skulle välja Toyo. Har vunnit klubbmästerskapet med både Hoosier och Toyo, men jag föredrar Toyo, då de däcken är lätta att få tag på till rätt pris OCH gatlegala. Får dessutom ungefär samma varvtider. Om du ska vara laglig, så måste du ha E-märkta däck, som varken Nitto eller Hoosier är.

De finns även i stora storlekar som passar C6.

Följ denna länk för info om pris och storlekar:

http://racefactory.jetshop.se/toyo-r888 ... c-196.aspx
Jag hade gärna kört på Toyo, hade sådana på min C5, men de finns inte i storlek till Z06.
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
PerM
Nykomling
Nykomling

Inlägg av PerM »

Fick följande svar när jag frågade på pris på Nitto NT05 och Nitto Invo från en däckfirma. :(
Nittodäcken är inte E/-*märkta vilket innebär att de innehåller för mycket Ha oljor.Dessa tas inte in i Europa. Att göra detta innebär ”Miljöbrott. Dock har det kommit in däck via privata kanaler. Suttit på hjul på bilar som privatimporterats etc.

Om detta stämmer återstår endast att köpa från annat land, eller hur gör ni andra?
Väntar på svar från samma däckfirma på MICHELIN Pilot Sport PS2 Zero Pressure (ZP) 275/35ZR18 fram och 325/30ZR19 bak, om dessa finns att köpa i Sverige!
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

PerM skrev:Fick följande svar när jag frågade på pris på Nitto NT05 och Nitto Invo från en däckfirma. :(
Nittodäcken är inte E/-*märkta
De uppgifter vi har och vi har också tittat på bilar som vi haft inne som haft NT05or och Invo och de har varit E-märkta :?: så det verkar lite konstigt .....

Vi har ett par kunder som ska ta hem NT05 och Invo däck från US, vi får be dem kika på däcken de får hem om det nu skulle finnas olika versioner.
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av malte »

Jörgen Rydh med www.jkr-racing.se
Tog hem mina Nitto Invo. Dom är DOT märkta men inte E-märkta
Står även Only Canada o USA codes på däcksidan.
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Lars Jakobsson »

Har aldrig sett några invo/Nt05 som är E märkta.
Kör själv med invo, mycket bra däck!

Dock inga som helst problem vid bilprovningen.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Skriv svar