102 mm spjäll?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

102 mm spjäll?

Inlägg av Hejdarn »

Har tittat lite på vintermod och några pratar sig varma för den förbättrade responsen med FAST 102. Är det någon som har några bra erfarenheter eller tankar kring det och är det någon som vet om det ger något på en omoddad motor (om den ska in i Roadsport så småningom så blir det inga större motormoddar utan det är körbarhet som gäller)?

Funderar även på en 3.15 diff med Quaife LSD. Någon som provat?
Mvh
Thomas
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: 102 mm spjäll?

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
R- Tune har ju bytt på några C6 or och på Z06 så gav det ca 50 hästar till och på vanlig C6 a ca 30 hk. Men då var det nog bytt gasspjäll också + ett annat luftfilter. Du får nog ett betydligt bättre vrid än innan.
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Det var nog andra headers också !
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

He he. Jo om det gav 50 häst så var det nog lite mer än bara ett insug. :)
Frågan är väl om man inte måste gå hela vägen med headers, cattar, filter och avgas för att det ska ha någon mening. Det var väl egentligen det jag frågade tror jag. :)
Mvh
Thomas
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Efter ett tag så vill man gärna ha mer, :roll: men det är ju roligt med lite mer ! :lol: Nackdelen är ju att det blir svårare att sätta stopp sen ! :mrgreen: :mrgreen: !!
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Hejdarn skrev:Har tittat lite på vintermod och några pratar sig varma för den förbättrade responsen med FAST 102. Är det någon som har några bra erfarenheter eller tankar kring det och är det någon som vet om det ger något på en omoddad motor (om den ska in i Roadsport så småningom så blir det inga större motormoddar utan det är körbarhet som gäller)?

Funderar även på en 3.15 diff med Quaife LSD. Någon som provat?
Hej Hejdarn,

Om du tänker på Roadsport så klassas motor med annat insug som modifierad och du kommer inte att kunna köra, pga för mycket beräknat hk och bilen kommer att viktas till för tung än vad som är tillåtet.
Är du intresserad av kommande serie så föreslår jag att du avvaktar någon vecka till med dina planer på modifieringar
(typ till nästa helg :wink: )
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Jag tyckte jag hade läst reglementet ordentligt men tydligen inte. :shock: 8)

Insugsfrågan kan ju kvarstå i vilket fall även om man får vänta en vecka (på något gott?)
Mvh
Thomas
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Hejdarn skrev:Jag tyckte jag hade läst reglementet ordentligt men tydligen inte. :shock: 8)

Insugsfrågan kan ju kvarstå i vilket fall även om man får vänta en vecka (på något gott?)
Jag hoppas att det blir värt väntan.

När det kommer till SBF Roadsportreglemente så står det i princip att allt från gasspjäll till avgaspackning måste vara orört.

Det står så här "Följande modifieringar är tillåtna utan att motorn räknas som modifierad..
Avgassystem inklusive grenrör, tändsystem, luftfilter, svänghjul, koppling samt insugningstrattar är
fritt. För motorer med plenum får rördragning före gasspjäll modifieras
.

Om pengarna brinner i fickan och du har väldigt brått med att beställa whatever så föreslår jag att du drar iväg ett mail eller pm och kollar med mej först.

Thomas, vad kör du för modell av Corvette?
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

He he. Jag har ingen brådska med något. Jag kör en 2009a C6 Z51 (cab automat) bone stock förutom John O'connell steg 1 krängare och dämpare + till våren ett annat avgas om Anders på R-Tune fått hem bullerburkarna.

Man ska läsa ordentligt i reglementena. Det skillnad på före och efter t ex... :wink:
Mvh
Thomas
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Hejdarn skrev:He he. Jag har ingen brådska med något. Jag kör en 2009a C6 Z51 (cab automat) bone stock förutom John O'connell steg 1 krängare och dämpare + till våren ett annat avgas om Anders på R-Tune fått hem bullerburkarna.

Man ska läsa ordentligt i reglementena. Det skillnad på före och efter t ex... :wink:
Systemet ligger här :)

Angående FAST102 etc ...
Ytterligare en bil med ett FAST paket, dvs Callaway Honker, NW102 spjäll, FAST102 intake, American Racing headers + mappning. Denna gång en vanlig C6a 2008. +38,1hk, +54,1Nm än så länge, jag är inte helt nöjd med responsen från 5600rpm och upp, det finns lite mer att hämta där så det blir lite avslutande finjustering innan jag är nöjd. Likandant paket på en Z06 gav +53hk.
Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hej Anders !
Är det där nåt för min bil, :roll:
eller är det "att kasta pengarna i sjön" ?
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

@Anders - Har den lilla växelflärpen dykt upp med? :)

Snaaart är det vår. :roll:
Mvh
Thomas
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Hejdarn skrev:@Anders - Har den lilla växelflärpen dykt upp med? :)

Snaaart är det vår. :roll:
Den är också här.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Min motor fick 42 rwhp med 1 3/4 Lg headers,Fast 102mm och ett Nick Williams gaspjäll.Bara fast insuget och TBn gav 15 rwhp.Men under the curve gav Fast insuget hela 20 rwhp och 40 rwnm och det märktes på vridet.Min motor är ju annars en orginal Ls7.Det blir inga extra hp av gaspjället.Men gasresponsen blir jäklig bra.Så jag tycker det var värt att skaffa ett Fast insug med NW gaspjäll.Men man ska ha headers och kalluftinsug också.Då får man ut det mesta ur en orginal motor.Mappning krävs naturligvis också.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 (555hp 715nm) (470 rwhp 610 rwnm)
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Tack för input. Låter mycket intressant. :)
Mvh
Thomas
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Jag kom på att jag kanske ska berätta varför jag frågar som jag frågar. Jag tillhör dem som tror på att snabbaste varvtiderna kommer ifrån 1. körbar effekt (till skillnad från toppeffekt) 2. chassieinställning 3. vikt och 4. bromsar.

Så för mig och min körstil som inte är så mycket point and shoot så är en responsiv och förutsägbar motorkaraktär viktigare än max mos. Sedan är det givetvis inget fel på bra med pulver också. Det är säkert helt andra kriterier i dragracing/street racing som jag aldrig provat. :)

Snart är det sommar.
Mvh
Thomas
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Vi hade möjligheten att göra en intressant jämförelse mellan ett 102mm spjäll och ett 90mm spjäll idag.

Bilen är en 2006 Z06 som vi satt en 441' maskin i med en lite vassare än original kam, Callaway honker luftintag, FAST102, American Racing Headers och Akrapovic slutsystem - den har alltså FAST paketet jag nämt tidigare + Akrapovic.

Vi körde bilen först med ett original 90mm spjäll och fick ut ca 498hk/656Nm, sen bytte vi bara spjället till NW 102mm och nu gav bilen ca 513hk/674Nm dvs +15hk/+18Nm och som du kan se förbättrades effekten hela vägen upp inte bara på toppen.

Självklart är detta inte en vanlig standard maskin, på maskiner med mindre volym/snällare kam är luftbehovet mindre och spjällets påverkan blir då betydligt mindre. Vi ska försöka göra samma jämförelse på en vanlig LS7 och LS3 med FAST paketet och se vilken påverkan det har.

Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Mycket intressant! :shock:
Mvh
Thomas
Skriv svar