Hej jag har en Dana 36 original auto Corvette bakaxel. Maskinen är fixad och ligger på +350 hkr. Till detta har jag en ny TCI auto med 2600 stallspeed som ökar på belastningen på axeln. Vad jag hört, så är detta lite för mkt för bakaxeln. Någon som har erfarenhet av detta?? Om jag byter till Dana 44 axeln, passar den rakt av eller vilka problem kan jag stöta på?
Tacksam för lite tips.
Kjelle
Bakaxelfunderingar
Re: Bakaxelfunderingar
Det låter som att det skulle kunna bli en del problem särskillt om du har ordentliga däck.
Kostnaden för att uppdatera motorn & drivlinan kan bli ganska stor (D44 växer inte på träd
) ett billigare alternativ kan vara att köpa en C5a.
På Jobys sida finns det en hel del värdefull info, bl.a. om hur byte från D36 till D44 går till.
http://www.joby.se/corvette/mods/2001-0X11_diff/
Kostnaden för att uppdatera motorn & drivlinan kan bli ganska stor (D44 växer inte på träd

På Jobys sida finns det en hel del värdefull info, bl.a. om hur byte från D36 till D44 går till.
http://www.joby.se/corvette/mods/2001-0X11_diff/
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Bakaxelfunderingar
Hejsan Kjelleman !
Jag har en -93 med aut, original är den då utrustad med en Dana 36 och utväxling 2:59. Ett bra sätt att få den att hålla bättre + att du får ett mycket bättre drag i bilen, är att byta utväxlingen till en lägre !
! Det finns ett flertal från 2:73 och lägre, du bör nog hoppa ner 2 - 3 steg för bästa effekt !
Jag har kört halva sommaren med min bil, då har den en annan motor med 478 hp
!! Och jag har kört med original Dana 36 + 2:59 utväxling och med gatdäck (Falken 275 breda) det har funkat hur bra som helst ! Gasar man för mycket så spinner den bara loss !
! Jag har pratat med flera som håller på med bakaxlar, och alla säger att så länge du kör på gatdäck och inte på strippen så kommer det att hålla !!
Jag ska byta min bakaxel till en Dana 44 med 3:54 utväxling nu i vinter. Då vet jag att min bakaxel i alla fall kommer att hålla ! Att få tag i en Dana 44 är inte lätt, jag fick leta hela förra vintern innan jag hittade min. Googla på D36 och D44 så finns det mycket info, det fanns nån firma som förstärkte D36 an så att den blev betydligt starkare än original.
Jag har "lånat" en ny utväxling för en D36 / 3:45 från Richmond Gears av en kompis i Corvette Cluben, Micke W. Den skulle vara "räddningen" om jag inte fick tag i nån D44.
Om du är intresserad av den så hör med Micke W.
Hoppas att det löser sig !
Jag har en -93 med aut, original är den då utrustad med en Dana 36 och utväxling 2:59. Ett bra sätt att få den att hålla bättre + att du får ett mycket bättre drag i bilen, är att byta utväxlingen till en lägre !

Jag har kört halva sommaren med min bil, då har den en annan motor med 478 hp



Jag ska byta min bakaxel till en Dana 44 med 3:54 utväxling nu i vinter. Då vet jag att min bakaxel i alla fall kommer att hålla ! Att få tag i en Dana 44 är inte lätt, jag fick leta hela förra vintern innan jag hittade min. Googla på D36 och D44 så finns det mycket info, det fanns nån firma som förstärkte D36 an så att den blev betydligt starkare än original.
Jag har "lånat" en ny utväxling för en D36 / 3:45 från Richmond Gears av en kompis i Corvette Cluben, Micke W. Den skulle vara "räddningen" om jag inte fick tag i nån D44.
Om du är intresserad av den så hör med Micke W.
Hoppas att det löser sig !
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Bakaxelfunderingar
Hejsan igen !
Om du får tag i en Dana44 så är det enda du behöver ändra, kardanaxeln, den måste kortas ca 25 mm + att C-balken, den som sitter mellan lådan och bakaxeln / diffklumpen, där måste hålen som finns, flyttas fram ca 25 mm !
Alla andra stag och fästen, drivaxlar är samma som på D36.
Om du får tag i en Dana44 så är det enda du behöver ändra, kardanaxeln, den måste kortas ca 25 mm + att C-balken, den som sitter mellan lådan och bakaxeln / diffklumpen, där måste hålen som finns, flyttas fram ca 25 mm !
Alla andra stag och fästen, drivaxlar är samma som på D36.
Re: Bakaxelfunderingar
Tack för tipsen, att byta till en lägre utväxling känns inte aktuellt. Kanske det blir att förstärka och byta utv till runt 3,70 och hoppas på det bästa.
Kjelle
Kjelle
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Bakaxelfunderingar
Hejsan Kjelleman !
2:59 är den högsta utväxlingen som finns till C4 aut, sen blir dom bara lägre !
Den som heter 2:73 är alltså lägre, bilen får lägre toppfart men den får bättre acc !
!
2:59 är den högsta utväxlingen som finns till C4 aut, sen blir dom bara lägre !
Den som heter 2:73 är alltså lägre, bilen får lägre toppfart men den får bättre acc !

Re: Bakaxelfunderingar
Jag har en dana44 med 3.33 på min och den utväxlingen är jag riktigt nöjd medKjelleman skrev:Tack för tipsen, att byta till en lägre utväxling känns inte aktuellt. Kanske det blir att förstärka och byta utv till runt 3,70 och hoppas på det bästa.
Kjelle
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar