Är det någon som har en ritning till 84-91 Corvette air pump eliminator pulley kit? vägrar totalt att betala typ 209$ för detta . I värsta fall låter jag pumpen sitta,är redan bort kopplad och sitter bara som frihjul nu . Mv A/B
På 84an, där remspännaren sitter på ovansidan, räcker det med att byta till en kortare rem, själv bytte jag till en som var 85" (2175 mm) men det kan variera litet från bil till bil, man får prova sig fram.
Detta fungerar inte på senare modeller där remspännaren flyttats under A/C-pumpen, där måste ett löphjul till, men det finns passande på exv Mekonomen till Saab 900 av sista generationen (mitten av 90-talet), det är fina lagrade löphjul med rätt bredd och ribbantal. Har själv monterat två "Saab-hjul" på egna fästen som jag sågade ut ur 10 mm aluminium då jag även eliminerat A/C-pumpen.
jo, det e sant. Nu vet jag ju inte hur dom hemmabyggda modellerna ser ut men personligen så tycker jag att dom kitten man kan köpa gör att det ser lite "billigt" ut. Precis som att något gått sönder som man sen inte har råd att byta utan istället slänger dit nåt tillfälligt. Men med all respekt för andra, smaken e som baken..
För mig som meckar och tunar mycket så är framför allt borttagandet av A/C-skräpet en stor förbättring. Numera är det ett nöje att läsa av stiften mot tidigare (syftar på de dolda, två bakre stiften på passagerarsidan).
Lasse-HBG skrev:jo, det e sant. Nu vet jag ju inte hur dom hemmabyggda modellerna ser ut men personligen så tycker jag att dom kitten man kan köpa gör att det ser lite "billigt" ut. Precis som att något gått sönder som man sen inte har råd att byta utan istället slänger dit nåt tillfälligt. Men med all respekt för andra, smaken e som baken..
Hmm äntligen någon som tycker som jag . Tittade på ett kit på nätet och blev rätt så chockad utav att det såg så billigt ut ,men det ska gudarna veta att bra betalt för skrotet skulle dom ha . Själv jobbar jag med svarv/Fräsning samt tig svettsning så jag ser absolut inga problem i att åstadkomma något,kanske inte bättre men absolut mycket snyggare arangemang än det jag såg. A/B
MJ skrev:På 84an, där remspännaren sitter på ovansidan, räcker det med att byta till en kortare rem, själv bytte jag till en som var 85" (2175 mm) .
Är detta MED ac-pumpen kvar!!?
Isf. är det dax att handla en 85 tummare
Stefan, jag trodde du hade besökt Crossfire-forumet?
Ja, det var med A/C-n kvar. Då går remmen direkt från ACn till generatorn på andra sidan utan AIR-pumpen emellan. Det var bland det första jag gjorde, och när jag nu har Hooker SC 2151-headers utan luftrör och inte heller någon kat så är alla rester borta av AIR-systemet och det har blivit betydligt renare och snyggare under huven. Men längden på remmen varierar mellan bilarna om du läser på Crossfire Injection Vault, oklart varför, möjligt att de har andra pulleys. Vissa har fått gå ner ända till 83" rem, men på min blev en 2175 mm rem lagom.