lite info om Ls7
-
- Corvetteälskare
lite info om Ls7
Som en del av er vet skrivs det mycket om detta med ventilhattar som går av samt slitna ventilstyrningar på Ls7.Jag har under lång tid försökt skaffa mig en uppfattning om detta.Vid SEMA i år så kom frågan upp.Dom stora motorbyggarna samt GMs tekniker var där.Svaret var detta.INGA ventiler går av utan kontakt med en kolv.Går en ventil av under crusing som en del i speciellt USA varit med om så har motorn övervarvats,missad växel ect i ett tidigare stadium så att någon kolv haft kontakt med en ventil.Sedan har den brustit vid vanlig crusing.Allså inte något matrial fel på dom sodium fyllda avgasventilerna.Punkt slut.Angående slitna ventilstyrningar så har det INGET med detta att göra.Ventilen går rakt i alla fall även om ventilstyrningen är sliten och träffar ventilsätet som den ska.Börjar bilen dra olja så bör man dock kolla sina ventilstyrningar speciellt på Ls7.Blir det för mycket glapp går värmen upp och smälter ner ventiltätningarna.Då blir oljeförbrukningen massiv med carbon built upp på kolvar och ventiler som följd.Fortsätter man att köra så tappar motorn till slut en massa effekt.Man måste då ta av topparna för att göra rent kolvtoppar ventiler mm.På frågan om GM uppdaterat Ls7an genom åren så blev svaret.Vi uppdaterar hela tiden.Hur det nu ska tolkas.Men man tror att något gjorts ifrån 2009 år Ls7.Bland annat ny leverantör av uppdaterat matrial till valvetrainen.Inga kända haverier har inträffat på 2009-2011 Ls7 tills dagens datum. Förutom en 09a. Där en ventilfjäder gått av.Till följd av det så sabbade det hela motorn.Så allså kan alla som oroar sig för att ventil ska gå av vara lungna.Det är upp till handhavande om dom går av eller ej enligt expertisen på SEMA.Detta är lite av den information jag hittat.Kul för mig att min motor är byggd 2011.
PS Kan ju nämnas att Anders på (R-TUNE) har till dagens datum inte sätt några förslitningar i ventilstyrningarna på Ls7 DS
GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 (555hp 715 rwnm) 470 rwhp 610 rwnm)
PS Kan ju nämnas att Anders på (R-TUNE) har till dagens datum inte sätt några förslitningar i ventilstyrningarna på Ls7 DS
GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 (555hp 715 rwnm) 470 rwhp 610 rwnm)
Senast redigerad av velasoraptor den tor jan 05, 2012 11:21, redigerad totalt 10 gång.
-
- Corvettefanatiker
Re: lite info om Ls7
Hejsan !
Gott Nytt År Kenta, hälsa alla !
Gott Nytt År Kenta, hälsa alla !

ls7 sitter i z06 så jag tror dessa motorer som regel lever ett tufft liv många gånger.många kör på bana osv.effektutaget från ls7 är inte mer en ls3(litereffekt).men många z06 lever ett helvetes tufft liv..tror många som havererar är pga värmen.hård bankörning utan åtgärder på kylningen är nog boven många gånger(enligt vad anders sa på vette).
-
- Corvetteälskare
Det stämmer absolut.Jag vet och har sätt att många Ls7or lever helvetes hårt liv.En hel del har jag sätt hos Anders.Det håller ju inte i längden.Men en ventilthatt går bara av om den haft kontakt med en kolv.Inte p,g.a att matrialet är dåligt som vissa tror i USA.Personligen tror jag inte dessa Ls7 motorer är sämmre en andra under samma förutsättningar.Dom plågas ett gäng mer bara.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 (555hp 715nm (470rwhp 610rwnm)
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 (555hp 715nm (470rwhp 610rwnm)
vad jag gillar med corvetten är enkelheten.ta andra sportbilar tex.massa ventiler massa kammar vanos osv jag lovar detta håller inte.bmw har superproblem med v10an.skulle se en ferrari som gått 20000mil osv.vad som retar dessa folk är att vi kommer med en stötstångmotor och åker från dessa 3miljoners bilar.ta zr1 1 miljon.ferrari med samma prestanda 3-4 miljoner.corvetten är klart mesta sportbilen för pengarna.vi som har vettar är ju vanliga knegare.många ferrari,porsche osv ägare är nog stekare som är ute efter status.
Ja, jag tror också att LS7'or lever ett hårdare liv. Men det måste ju också vara en konstruktionsmiss om toleranserna är så små att kolven tar i ventilerna om man råkar varva lite för mycket.velasoraptor skrev:Jag vet och har sätt att många Ls7or lever helvetes hårt liv.Men en ventilthatt går bara av om den haft kontakt med en kolv.
tror ej toleranserna har med saken att göra.övervarv måste ha med val av fel växel när man växlar ner.inte drar ut(då går det ej att övervarva)
-
- Corvetteälskare
Det är absolut inga fel på toleranserna i Ls7 motorn.För dom som inte vet så är konseptet tagen ifrån den berömda C5R motorn.Så allt är beprövade grejer med mycket hårda tester bakom sig.Ls7an är en lite nerbantad version av C5R motorn kan man säga.En race motor för gatan.Det är vad en Ls7 är.Helt rätt att det är vid nerväxlingar med fel växel eller för högt varv som får ventilerna att slå i kolvtoppen.Man ska ha klart för sig att högvarviga motorer typ Ls7 är lättare att övervarva.Så det gäller att vara med när man trycker ur bilen.Absolut den största anledningen att Ls7 rasar är HANDHAVANDE FEL.Vilket tyvärr inte många Ls7 ägare i USA vill erkänna.Ls7 motorn är annars en helt otrolig och rolig motor.Fråga mig!!! Absolut den bästa motor jag haft tills dagens datum.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 (555hp 715nm) (470rwhp 610rwnm)
Ok, jag tror er. Men allt är alltså ok då? Bara att acceptera att det är så? Jag förmodar att det som händer är att ventilerna "släpper" och hinner inte stänga? Är det tillräckligt hårda/starka fjädrar?
För mig personligen blir det lite "kallt" att investera i en bil där motorn kan rasa vid cruising för att någon tidigare ägare råkat övervarva.
För mig personligen blir det lite "kallt" att investera i en bil där motorn kan rasa vid cruising för att någon tidigare ägare råkat övervarva.
-
- Corvetteälskare
Ls7 motorn är byggd för att alla rörliga delar ska vara lätta.Insugsventilerna är gjorda i Titanium och avgasventilerna är sodium fyllda.Ventilfjädrarna är gjorda för att klara detta.Dom behöver allså inte ha så stort tryck.Dom håller för 600 i lyft mer behövs inte.Ls7s camlyft är 591 på både insug och avgas.Ls7ans ventilfjädrar är mycket bra och är anpassade för motorn.Det är sällan några haverier med dom.Men lättare valvetrain kan man varva ur motorn snabbare.Man kan också ha högt toppvarv på motorn.Men just detta med övervarvning klarar INGEN motor av.En del tar mer skada en andra.Så det är inte farligare att köpa en C6 Z06 en någon annan bil.Man kan ju kolla upp historiken ganska bra idag.Dom flesta C6 Z06 går ju på gatan och ej på bana.
Senast redigerad av velasoraptor den sön jan 01, 2012 21:57, redigerad totalt 2 gång.
ls7 tror jag är en fantastisk motor.men vad är en bra motor?=)tycker mil är en bra sak.tex min audi a4 har gått 41 tusen mil(1.9tdi)trimmad till 140hk.går lika fint utan ens bytt turbo.det är en bra motor:).men vem motor är bäst?håller bäst?ls3?ls7?
-
- Corvetteälskare
Det går inte att jämföra.Det är som att jämföra peron med äpplen.Motorerna har helt olika förutsättningar och körs i regel på olika sätt.Det man kan säga är att det är väldigt bra motorer både Ls7 och Ls3. Ju mer hästar ju närmare the edge kommer man naturligtvis.Ls7 ifrån 2008 och framåt har i USA 100.000 miles powertrain garanti.Vilket talar för att GM litar på sin Ls7a.
skall vi hård dra det lite så är inte litereffekten något mer i ls7 mot ls3.ls7 har ju massa specialkomponenter stakar styrningar osv.om vi tar zr1 motorn så bygger den på ls3 blocket(ls7 håller ej).om vi tar kostnaden för motor och vad du får är ls7 en besvikelse.du får nästan 2 st ls3 motorer mot en ls7.kvaliteten är inte motsvarande pengarna tycker jag.angående effekten så hadde jag hellre köpt kompressor till ls3.
-
- Corvetteexpert
En finess (förmodligen största delen av merkostnaden) med LS7 är torrsumpen, mycket eftertraktat vid banåka
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
-
- Corvetteälskare
Nu är vi där igen!! det går inte att jämföra äpplen med peron.ZR1an har smidda kolvar och ett starkare block en vanlig Ls3 och gjord för ÖVERLADDNING.Ls3 fick till årets modell samma starka block som ZRI.Att jämföra En kompressor motor mot en NA motor som Ls7 är ju helt fel.Rätt är därimot att blocket är tunnare mellan cylinderfodren på Ls7 och att Ls3 lämpades bättre för överladdning.Vad har du fått det ifrån att Ls7 är en skitmotor!!!Har du haft en?? Detta är ABSOLUT inte sant.Men helt klart är att Ls7 motorn väldigt dyr.Men som sagt det är upp till var och en att avgöra vilken motor man vill ha.Man får faktiskt nästan 2 st Ls3 för priset av en Ls7.Torrsumpen med tillbehör kostar ca 15-18.000 kr.Den får man betala extra för.Torrsumpen ingår inte med Ls7 motorn.
Senast redigerad av velasoraptor den mån jan 02, 2012 14:44, redigerad totalt 2 gång.
he he inte har jag sagt att ls7 är skit.men den är inte så bra som man skulle tro.handmade osv men skit är den inte.vi pratar om motor i corvette c6.det är inte päron eller äpple......torrsump har den för den ligger längre ner i z06 så tråget fick ej plats.he he du håller stenhårt på dina grejer och det skall man:)
-
- Corvetteälskare
OK besvikelse då!! Trodde du pratade om ZR1 i sista inlägget.Missförstånd allså
Ls7 är INGEN besvikelse alls.Fråga dom som har C6 Z06.Jag tror inte dom tycker motorn är en besvikelse.Då skulle det inte finnas så många C6 Z06or på gatan som det gör i dag.Detta med att torrsumpen kom till för att tråget på Z06 annars kom för lågt ner har jag aldrig hört förut.Detta låter högst osannolikt.Torrsumpen är ju till för att ge bästa möjliga smörjning.Ls7 är ju en race motor som körs mycket på bana.Därför satte GM torrsump på Ls7 vad jag förstått.Det går även med våtsump att få planare tråg.Kolla Ls6 tråget tillexempel.Skulle tråget vara fallet kunde ju GM sätta typ ett Ls6 tråg på Ls7an.Så är allt löst.

Vart hittade du info om ls3blocket?velasoraptor skrev:Nu är vi där igen!! det går inte att jämföra äpplen med peron.ZR1an har smidda kolvar och ett starkare block en vanlig Ls3 och gjord för ÖVERLADDNING.Ls3 fick till årets modell samma starka block som ZRI.
Mvh
Tim
till 94an.gå in på youtube.tror det var gm som hadde lite info om zr1 då dem berätta om motorn och valet av block osv.
z06an motor sitter längre ner och en aningen längre bak mot en vanlig c6.för att få tillräkligt med volym olja fanns det bara torrsump som alternativ.detta enligt gm själv.sedan säkrar man smörjningen under tuffa svängar osv pga G kraften.men G kaften är inte huvudskälet för det har man löst på standarmotorena(trågets utformning)värsta G kraften är när man bromsar faktisk.vad jag menar är att hållbarheten i ls7 är inte bättre än ls3.liter effekten är ju inte hög på någon av dessa motorer faktisk.ls7 0.72hk per cubik.ls3.ls3 0.70hk per cubik.zr1 1.04 hk per cubik.ta en mini cooper s 03 den har samma effekt per liter som zr1.vad kan en dra för slutsats?jo att corvette motorerna är inga monster motorer alls faktisk om vi tänker storlek effekt mot många europa sport,gt bilar.vi lever på storleken helt enkelt.bara en tanke om våra bilar kenta.
-
- Corvettefanatiker
Hejs
Sven-Erik sa: "Vi lever på storleken helt enkelt". Jaaa, det är ju de som är så gött, oavsett vilken motor och storlek det är, bara det är Amerikansk hederlig V8.
Sven-Erik sa: "Vi lever på storleken helt enkelt". Jaaa, det är ju de som är så gött, oavsett vilken motor och storlek det är, bara det är Amerikansk hederlig V8.

Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteälskare
Jag ska kolla om jag hittar siten där jag läste om uppdateringen av Ls3 blocket.Men det var ifrån en tillförlitlig källa vad jag minns. I från och med året 2009 så hade Ls3 och ZR1 likadana block.Ls3 blocket var uppdaterat stod det.Lägger ut siten när jag hittar den igen.
-
- Corvetteälskare
Det visade sig allaså att det bara är Ls3 av 2008 modell som har ett svagare block.År 2009 när ZR1 kom så fick Ls3 samma block.Jag hittade detta på
Ls3 engine engineers inside information.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 (555hp 751nm) (470rwhp 610rwnm)
Är det någon som vet varför inte avgasventilerna är gjorda i titan, har det med värmen att göra eller?
Senast redigerad av Fidde den tis jan 03, 2012 22:06, redigerad totalt 1 gånger.
Med vänliga hälsningar,
*** Fidde ***
*** Fidde ***
Tackarvelasoraptor skrev:Det visade sig allaså att det bara är Ls3 av 2008 modell som har ett svagare block.År 2009 när ZR1 kom så fick Ls3 samma block.Jag hittade detta på

Njäe. En Vette kanske klarar 1.1 - 1.2 G i sidkraft med bra däck och om den bromsar från 50 km/h till 0 km/h på 2 sekunder så enl a=v/t och a/g så är kraften 2.5 G.C5Z06 skrev:Det har jag svårt att tänka mig. Krafterna i sidled borde väl bli i samma härad eller har jag missat något?sven erik skrev:men G kaften är inte huvudskälet för det har man löst på standarmotorena(trågets utformning)värsta G kraften är när man bromsar faktisk.
Mvh
Thomas
Thomas
he he jag måste säga att det är kul att diskutera faktisk...alla har vi en uppfattning om saken.jag läste allt jag kunde om c6 innan jag köpte min.efter en hel del forskande så kom jag fram till att 08 och framåt var uppdateringarna märkbara.kvaliten på bil låda styrning tog ett steg upp.så jag köpte en 08.tex inredningen 4 LT.SNART VÅR:)
-
- Corvetteälskare
Varför inte Ls7 har titanium avgasventiler!!.En anledning är kostnaden.Titanium ventilerna är svin dyra.GMs mål med Ls7 var att få alla delar så lätta som möjligt men också så billigt som möjligt..Dom sodium fyllda avgasventilerna är nästan lika lätta.Så det blev ett bättre val för GM.Men cirka 70% billigare en titanventilerna.Detta med g kraft i sidled påverkar i all högsta grad.På 2009 Z06 så fick dom större tank till torrsumpen 10 liter istället för 8.Anledningen var att vid långa kraftiga högersvängar på bana så fick inte motorn i vissa fall olja trotts torrsumpen och lagren skar ihop.Men det är med slicks och en skicklig förare.För er som inte vet finns det en g-kraft mätare i Z06.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 (555hp 715nm) (470rwhp 610rwnm
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 (555hp 715nm) (470rwhp 610rwnm
Men varför gör man då insugsventilerna i titan som är en större ventil och måste vara dyrare?
Någon som vet vad avgasventiler i titan kostar?
Någon som vet vad avgasventiler i titan kostar?
Med vänliga hälsningar,
*** Fidde ***
*** Fidde ***
kenta.alla c6 har g mätare