På kartongen står det en etikett med texten "Weight matched Set", kan det vara så att beteckningen står för vikten så att de pusslar ihop 8 kolvar som alla har samma vikt?Hejdarn skrev:Skönt att allt passade.![]()
Jag sökte runt lite och du är inte den enda som undrar över storlekarna, till och med moppefuckona har samma bryderi.![]()
Det kan vara så att jag ljög för dig och att det är 0,05 mm i skillnad och inte 0,5 som jag skrev förut. Men om dina är exakt samma mått så spelar det ju ingen roll vad det är stämplat på dem.
http://www.garagego.se/forum/moped/tips ... -stage6-r/
http://www.moppenet.nu/showthread.php/6 ... olvar-50cc
http://www.enduromx.com/forum/forumvd.asp?t=90916
72 Coupe Stroker fuel injected
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Re: 72 Coupe Stroker
Det brukar betyda att de plockar fram de kolvar som väger mest lika. Det behöver inte betyda att de väger exakt lika mycket. Är du petig så väger du allihop och om de avviker lite så parar du ihop närmsta vikt på motstående sida.
Mvh
Thomas
Thomas
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: 72 Coupe Stroker
Hejsan !
Väg kolvarna med vevstakarna på, sen kan du pussla
ihop dom, då borde du kunna få rätt så lika vikt på
alla kolvar/vevstakar ! Du får ju bättre balans i motorn
om kolvar/vevstakar väger lika !
! Bättre balans
betyder, bättre hållbarhet & "lugnare" motor.
Väg kolvarna med vevstakarna på, sen kan du pussla
ihop dom, då borde du kunna få rätt så lika vikt på
alla kolvar/vevstakar ! Du får ju bättre balans i motorn
om kolvar/vevstakar väger lika !

betyder, bättre hållbarhet & "lugnare" motor.
Re: 72 Coupe Stroker
Har funderat på varför de skickade en låda blandade kolvar till dig. Undrar om det är så att de har putsat till alla till A-storlek när de viktmatchat kolvarna så de väger lika och då spelar stämpeln ingen roll? Rätt seriöst i så fall. 

Mvh
Thomas
Thomas
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Började montera ihop veven och skulle momentdra överfallen och tamejf-n så drar jag sönder gängan i blocket på det tredje överfallet. Tyckte jag fick dra hårt fast moment var inställt på ca 65 ft/lbs.
Fick akuthjälp av Robbans Speedshop i Eskilstuna med att få in en Helicoil-gänga.
-Ta med momentnyckel så får jag kolla på den sa Robban.
Mycket riktigt, nyckelns moment var helt åt fanders. Har säkert dragit 2-3 ggr momentet
Stort tack till Robban för hans hjälp med blocket!!
Problemnyckeln

Öppnade bakdelen och det såg lite konstigt ut, har säkert använts till annat än momentdragning.

Drog till Persåker och köpte pinnbultar till alla överfall. Ny rengöring av allt
och sedan i med veven. Inlånad momentnyckel och sedan var allt snart på plats.




Fick akuthjälp av Robbans Speedshop i Eskilstuna med att få in en Helicoil-gänga.
-Ta med momentnyckel så får jag kolla på den sa Robban.
Mycket riktigt, nyckelns moment var helt åt fanders. Har säkert dragit 2-3 ggr momentet

Stort tack till Robban för hans hjälp med blocket!!
Problemnyckeln

Öppnade bakdelen och det såg lite konstigt ut, har säkert använts till annat än momentdragning.

Drog till Persåker och köpte pinnbultar till alla överfall. Ny rengöring av allt
och sedan i med veven. Inlånad momentnyckel och sedan var allt snart på plats.




-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Notchning för frigång av vevstakarna, syns lite dåligt kanske.








Re: 72 Coupe Stroker
Nice.
Jag tycker mig känna igen den där momentnyckeln. Om det är en Ferax eller liknande så skulle jag slänga den på tippen.

Mvh
Thomas
Thomas
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Ja, det blir till att svetsa ihop den och använda till hjulmuttrar iställetHejdarn skrev:Nice.Jag tycker mig känna igen den där momentnyckeln. Om det är en Ferax eller liknande så skulle jag slänga den på tippen.

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Vev, stakar och kolvar är nu imonterat.










-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Fick låna en bättre momentnyckel.


-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Montagefett, ska va det bästa sa Persåker. Skrev lite instruktioner på locket så ingen börjar tafsa i burken.

Tycker inte om att montera kolvar med en sådan här kompressor. Känns som man fibblar i mörker men med lite försiktighet gick det skapligt.


Tycker inte om att montera kolvar med en sådan här kompressor. Känns som man fibblar i mörker men med lite försiktighet gick det skapligt.
Re: 72 Coupe Stroker
Tror du att du får i motorn i Audin sedan?
Vägde du upp kolvar och stakar någon gång? Blev det välbalanserat?

Vägde du upp kolvar och stakar någon gång? Blev det välbalanserat?
Mvh
Thomas
Thomas
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: 72 Coupe Stroker
Hejs
Det kanske är en DKW med motor (V8)!
Bra tråd med mycket bilder! Fortsätt så!
Det kanske är en DKW med motor (V8)!
Bra tråd med mycket bilder! Fortsätt så!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Haha, nä, tror dieselsnurran i Audin får hålla ett tag till
Hade ingen tillgång till våg så jag bestämde att förlita mig på Amerikansk finmekanik, brukar vara bra
Har beställt hel trågpackning men kommer inte förrän i slutet av januari. Får inhandla kam och svängningsdämpare så får jag ihop den deln iaf.
Kul att tråden uppskattas!
Peter

Hade ingen tillgång till våg så jag bestämde att förlita mig på Amerikansk finmekanik, brukar vara bra

Har beställt hel trågpackning men kommer inte förrän i slutet av januari. Får inhandla kam och svängningsdämpare så får jag ihop den deln iaf.
Kul att tråden uppskattas!
Peter
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Ny kam och kamdrivning monterad.

Kammen blev denna:


Kammen blev denna:

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Funderar på om jag ska använda orginal flexplatta eller inte. Den ska ju vara nollbalancerad men blev lite osäker då det sitter ett par vikter på den men det kanske bara är för att få den just nollbalancerad?




-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Kamkåpa monterad, väntar nu på trågpackning från Persåker. Kommer i slutet av Januari.






-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Kollade vad ett verktyg för att montera svängningsdämparen kostar, 600 spänn
Ägnade 10 minuter för att göra detta, om det funkar blir timpenningen för kvällens arbete 2400:-

Matematiken känns svag ikväll, timpenningen kanske tom blir 3600:-

Ägnade 10 minuter för att göra detta, om det funkar blir timpenningen för kvällens arbete 2400:-


Matematiken känns svag ikväll, timpenningen kanske tom blir 3600:-

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Försöker identifiera turbinen som satt i bilen men finns inga siffror alls på den. Diametern är ca 33 cm
Den såg väldigt fräsch ut, måste vara bytt någon gång.



Den såg väldigt fräsch ut, måste vara bytt någon gång.


-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
I brist på motordelar har jag fixat till bromsoken, bromsslangar och rör till oken.
Inser att jag måste googla fram hur man justerar P-bromsen. Känns som om dom tidigare justerat på själva spaken och det brukar inte bli bra.
Är det samma procedur som att justera gamla trumbromsar?


Inser att jag måste googla fram hur man justerar P-bromsen. Känns som om dom tidigare justerat på själva spaken och det brukar inte bli bra.
Är det samma procedur som att justera gamla trumbromsar?


-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: 72 Coupe Stroker
finns ett litet hål i trumman, genom det når man med en spårskruvmejsel den undre justeringen till backarna. Resten justeras under bilen vid "klykan".
Har för mig att den enligt min instruktionsbok sa någon i denna stil:
¤ Vid slapp vajer skulle den undre justeringen spännas tills dess att den började ta emot (bromsa), sedan backas ett halvt varv.
¤ Därefter spänns vajern tills det precis börjar ta (bromsa) med handtaget fullt nere.
¤ Sedan inkörning: antingen konstant lite handbroms i nån minut i ca 10 km/h alternativt använda den för att bromsa försiktigt 30 - 0 en 3 - 5 gånger.
¤ Justeringen kan behövas göras igen efter detta om den börjar ta långt upp
Måste säga att jag dock inte riktigt lyckats själv än med detta trots byte av allt inne i trumman (min bil var rensad på delar där) och två justeringsförsök. Verkar vara ett klassiskt problem på dessa bilar. Lyckades dock tillräckligt bra för besiktning
Mvh
Har för mig att den enligt min instruktionsbok sa någon i denna stil:
¤ Vid slapp vajer skulle den undre justeringen spännas tills dess att den började ta emot (bromsa), sedan backas ett halvt varv.
¤ Därefter spänns vajern tills det precis börjar ta (bromsa) med handtaget fullt nere.
¤ Sedan inkörning: antingen konstant lite handbroms i nån minut i ca 10 km/h alternativt använda den för att bromsa försiktigt 30 - 0 en 3 - 5 gånger.
¤ Justeringen kan behövas göras igen efter detta om den börjar ta långt upp

Måste säga att jag dock inte riktigt lyckats själv än med detta trots byte av allt inne i trumman (min bil var rensad på delar där) och två justeringsförsök. Verkar vara ett klassiskt problem på dessa bilar. Lyckades dock tillräckligt bra för besiktning

Mvh
Re: 72 Coupe Stroker
Hej,
Så här gör man enligt Chevas Service manual:
1. Ta bort hjulen
2. Lossa på spänningen vid utjämnaren under bilen tills hävarmen på varje sida rör sig till "off" positionen med slack i vajrarna.
3. Rotera bromsskivan tills justeringsratten kan ses genom justeringshålet.
4. Stoppa in en skruvmejsel genom hålet och justera genom att röra din hand från garagegolvet på både höger och väster sida.
5. Dra åt tills skivan ej går att rotera, backa sen justeringsskruvarna sex (6) till åtta (8) "klackar"
6. Dra åt parkeringsbromsen 2 hack inne i bilen.
7. Dra åt utjämnaren under bilen tills det känns ett lätt motstånd med hjulen monterade.
8. Släpp på handbromsen helt. Inget motstånd skall nu kännas när hjulen roteras.
9. Släpp ned bilen.
Mvh: Daniel
Så här gör man enligt Chevas Service manual:
1. Ta bort hjulen
2. Lossa på spänningen vid utjämnaren under bilen tills hävarmen på varje sida rör sig till "off" positionen med slack i vajrarna.
3. Rotera bromsskivan tills justeringsratten kan ses genom justeringshålet.
4. Stoppa in en skruvmejsel genom hålet och justera genom att röra din hand från garagegolvet på både höger och väster sida.
5. Dra åt tills skivan ej går att rotera, backa sen justeringsskruvarna sex (6) till åtta (8) "klackar"
6. Dra åt parkeringsbromsen 2 hack inne i bilen.
7. Dra åt utjämnaren under bilen tills det känns ett lätt motstånd med hjulen monterade.
8. Släpp på handbromsen helt. Inget motstånd skall nu kännas när hjulen roteras.
9. Släpp ned bilen.
Mvh: Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: 72 Coupe Stroker
Hejs
Lysande Daniel! Nu ska jag justera min p-broms också!
Lysande Daniel! Nu ska jag justera min p-broms också!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Perfekt Daniel!!
Visste att man kunde lita på forumet.
Peter
Visste att man kunde lita på forumet.
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Du har väl inte glömt att kolla frigången mellan stakarna och kammen?
Ser inte att du skriver nåt om det........
Fyra-fem av stakarna slog i min kam, men min kam är kanske lite aggresivare och har kanske också högre lyft??
Blev tvungen att fasa av hörnen 4-5mm.

Ser inte att du skriver nåt om det........
Fyra-fem av stakarna slog i min kam, men min kam är kanske lite aggresivare och har kanske också högre lyft??
Blev tvungen att fasa av hörnen 4-5mm.

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: 72 Coupe Stroker
Jo, jag har kollat så gott det går och allt går runt fint men jag har inte mätt exakt hur mycket frigång det är.gbak skrev:Du har väl inte glömt att kolla frigången mellan stakarna och kammen?
Ser inte att du skriver nåt om det........
Fyra-fem av stakarna slog i min kam, men min kam är kanske lite aggresivare och har kanske också högre lyft??
Blev tvungen att fasa av hörnen 4-5mm.
Kanske bäst att dubbelkolla hur mycket jag har i frigång här.
Tack för tipset!
Petr
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: 72 Coupe Stroker
Hejs
Ja, kolla detta! Det kan vara skillnad mellan
och 
Ja, kolla detta! Det kan vara skillnad mellan


Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: 72 Coupe Stroker
Jag använde en vit 1,5mm tjock tape som jag satte runt kam nockarna.
Sedan penslade jag hörnen på stakarna med röd färg och roterade veven.
Blev tapen röd någonstans så hade jag filat för lite på stakarna.
Läste någonstans att vevpartiet kan flexa ca 1mm under körning (vid maxvarv), så jag vill minnas att 1,5mm är rätt så lagom frigång.
Samma gäller också mellan block och t.ex skruvskallarna på överfallen.
Sedan penslade jag hörnen på stakarna med röd färg och roterade veven.
Blev tapen röd någonstans så hade jag filat för lite på stakarna.
Läste någonstans att vevpartiet kan flexa ca 1mm under körning (vid maxvarv), så jag vill minnas att 1,5mm är rätt så lagom frigång.
Samma gäller också mellan block och t.ex skruvskallarna på överfallen.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h