Saab styrväxel
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Saab styrväxel
Hejs
Jag har tänkt bygga Steeroidsstyrning kopia, vilken Saab styrväxel ska jag använda? Det finns tydligen 3 st olika!
Jag har tänkt bygga Steeroidsstyrning kopia, vilken Saab styrväxel ska jag använda? Det finns tydligen 3 st olika!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Hejs
Tack Christer! Funkar det med 9-3:ans styrväxel också? Jag har bara hört 900.
Tack Christer! Funkar det med 9-3:ans styrväxel också? Jag har bara hört 900.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Saab styrväxel
Jag ser ingen yttre skillnad på 9-3 alt.900 styrväxel , man bör nog fråga nån som meckat Saab?
En kopierad bild från bildelsbasen 1st. Saab 900 1994-98

En kopierad bild från bildelsbasen 1st. Saab 900 1994-98

/Christer 

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Hejs
Tack Christer, jag ska kolla detta, det vore ju bättre med en lite nyare styrväxel! Ganska stor skillnad på 1998 och 2005!
Tack Christer, jag ska kolla detta, det vore ju bättre med en lite nyare styrväxel! Ganska stor skillnad på 1998 och 2005!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Saab styrväxel
Hej
Byggde för en del år sedan eget med SAAB (GM) delar enligt bild tidigare inlägg. Min lösning är lika den som säljs av SpeedDirect, VBP m fl. Jag gjorde först enligt de amerikanska förlagorna, men upplevde det som "svajigt", vid besiktningen blev det en del diskussioner. Bestämde mig då att ändra lösningen genom att nyttja styrstagens (SAAB) fulla längd, härigenom blev plattan mindre (den som fästs i kuggstången med styrstag). Det jag vinner är stabilitet. Jag använder bilen ibland på bana och då skall bitarna hålla. Något problem med "bump-steer" har jag aldrig haft. Ekonomiskt, delarna som behövs att binda samman kuggstången och rattstång (köptes från Borgeson USA) kostade mer än jag trodde, kanske klarade jag projektet till halva kostnaden mot egen import (inget betalt för arbetet).
Om jag idag skulle skaffa kuggstång, då blir lösningen lika Flaming River (www.flamingriver.com), den ser mycket stabil ut samtidigt är den enklare (färre delar).
Lycka till!
Byggde för en del år sedan eget med SAAB (GM) delar enligt bild tidigare inlägg. Min lösning är lika den som säljs av SpeedDirect, VBP m fl. Jag gjorde först enligt de amerikanska förlagorna, men upplevde det som "svajigt", vid besiktningen blev det en del diskussioner. Bestämde mig då att ändra lösningen genom att nyttja styrstagens (SAAB) fulla längd, härigenom blev plattan mindre (den som fästs i kuggstången med styrstag). Det jag vinner är stabilitet. Jag använder bilen ibland på bana och då skall bitarna hålla. Något problem med "bump-steer" har jag aldrig haft. Ekonomiskt, delarna som behövs att binda samman kuggstången och rattstång (köptes från Borgeson USA) kostade mer än jag trodde, kanske klarade jag projektet till halva kostnaden mot egen import (inget betalt för arbetet).
Om jag idag skulle skaffa kuggstång, då blir lösningen lika Flaming River (www.flamingriver.com), den ser mycket stabil ut samtidigt är den enklare (färre delar).
Lycka till!
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Hejs 4speed
Du menar att du använder långa styrstag så att det passar Saab styrväxelns ordinarie infästning eller har du en mindre "platta" där? I så fall hur är cc mellan bult hålen i från vänster till höger (alla 4 hålen)?
Det var en fin styrning du länkade till! Men 15000:- är lite för mycket för mej.
Var det "plattan" tierod bracket dom hade synpunkter på hos bilprovningen? Jag tycker också det verkar vara en instabil konstruktion, väldigt mycket "bryt".
Tack för visat intresse!
Du menar att du använder långa styrstag så att det passar Saab styrväxelns ordinarie infästning eller har du en mindre "platta" där? I så fall hur är cc mellan bult hålen i från vänster till höger (alla 4 hålen)?
Det var en fin styrning du länkade till! Men 15000:- är lite för mycket för mej.
Var det "plattan" tierod bracket dom hade synpunkter på hos bilprovningen? Jag tycker också det verkar vara en instabil konstruktion, väldigt mycket "bryt".
Tack för visat intresse!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
- Kjell Dahlén
- Corvettefantast
- Inlägg: 111
- Blev medlem: mån aug 15, 2005 21:25
- Ort: Eskilstuna
Re: Saab styrväxel
Har noterat att styrstaget på passagerarsidan blir längre än på förarsidan.
Någon mer som råkat ut för detta?
Någon mer som råkat ut för detta?

Kjell D
C3 Grön
C3 Grön
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Hejs Kjell
Har du monterat styrstagen direkt på styrväxeln som Saab orginal eller hur du en tierod bracket "platta"?
Det är nog tvunget att ha en platta efter som styrväxeln inte monteras i centrum på ramen, eller?
Har du monterat styrstagen direkt på styrväxeln som Saab orginal eller hur du en tierod bracket "platta"?
Det är nog tvunget att ha en platta efter som styrväxeln inte monteras i centrum på ramen, eller?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
- Kjell Dahlén
- Corvettefantast
- Inlägg: 111
- Blev medlem: mån aug 15, 2005 21:25
- Ort: Eskilstuna
Re: Saab styrväxel
Har monterat "orginal"-fästen samt då även Tierod bracket-"plattan"
Kjell D
C3 Grön
C3 Grön
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Hejs Kjell
Har du en platta och det ena styrstaget blir längre så sitter nog inte styrväxeln "rätt" förskjuten från ram centrum eller är inte a-armarna rätt justerade (vet inte vad det heter, camber eller caster) shimsen på övre a-armar, eller något som fått sig en vinge så att höger & vänster sida är olika, vad jag fattar i alla fall.
Har du en platta och det ena styrstaget blir längre så sitter nog inte styrväxeln "rätt" förskjuten från ram centrum eller är inte a-armarna rätt justerade (vet inte vad det heter, camber eller caster) shimsen på övre a-armar, eller något som fått sig en vinge så att höger & vänster sida är olika, vad jag fattar i alla fall.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
- Kjell Dahlén
- Corvettefantast
- Inlägg: 111
- Blev medlem: mån aug 15, 2005 21:25
- Ort: Eskilstuna
Re: Saab styrväxel
Hej Kjell!
Vore helt rimligt. Men , om jag inte har helt fel.
Styrväxelns fäste på förarsidan kan inte förskjutas och då kan styrvxl
bara hamna axialt, på ett sätt
mvh
Kjell
Vore helt rimligt. Men , om jag inte har helt fel.
Styrväxelns fäste på förarsidan kan inte förskjutas och då kan styrvxl
bara hamna axialt, på ett sätt

mvh
Kjell
Kjell D
C3 Grön
C3 Grön
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Hejs igen
Jasså, är läget fixerat på vänstersidan, då kan det ju inte vara det då, jag har inte fått min styrväxel än så jag vet inte exakt hur den ser ut.
Då måste det vara något av det andra eller något som jag inte tänkt på!
Jasså, är läget fixerat på vänstersidan, då kan det ju inte vara det då, jag har inte fått min styrväxel än så jag vet inte exakt hur den ser ut.
Då måste det vara något av det andra eller något som jag inte tänkt på!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Saab styrväxel
(Bracket plate) plåten som sitter i mitten på styrväxeln är förlängd på passagerar sidan. För att styrstagen ska bli lika långa.
På bilden är inte styrväxeln centrerad!

På bilden är inte styrväxeln centrerad!

/Christer 

- Kjell Dahlén
- Corvettefantast
- Inlägg: 111
- Blev medlem: mån aug 15, 2005 21:25
- Ort: Eskilstuna
Re: Saab styrväxel
Helt riktigt. Men det räcker ändå inte till. Måste studera närmare var felet kan ligga
Kjell
Kjell
Kjell D
C3 Grön
C3 Grön
Re: Saab styrväxel
Byggde en kuggstångsstyrning till min förra bil av en SAAB styrväxel, och jag monterade den förskjuten till vänster och byggde en centrumplatta som hade förskjutet centrum till vänster för att få styrstagen lika långa, det fungerade bra. ( men det blir ganska stor "brytning" på centrumbultarna eftersom inte styrstagen sitter i mitten )
Men nu håller jag på att bygga en ny kuggstång till mitt nya projekt, även denna gång av en SAAB styrväxel, men funderar på att montera den i mitten och använda SAAB´s styrstag ( har inte originalmotorn så det bör fungera ), styrstagen blir då längre än undre bärarm ( dvs det kan bli bumpsteer enligt vissa) men eftersom SAAB hade denna konstuktion så är verkligen risken för bumpsteer så stor ? ( bör inte någon ingenjör på Saab tänkt på detta ? ) vad jag vet så är inte undre bärarm på Saaben lika lång som styrstaget.

Men nu håller jag på att bygga en ny kuggstång till mitt nya projekt, även denna gång av en SAAB styrväxel, men funderar på att montera den i mitten och använda SAAB´s styrstag ( har inte originalmotorn så det bör fungera ), styrstagen blir då längre än undre bärarm ( dvs det kan bli bumpsteer enligt vissa) men eftersom SAAB hade denna konstuktion så är verkligen risken för bumpsteer så stor ? ( bör inte någon ingenjör på Saab tänkt på detta ? ) vad jag vet så är inte undre bärarm på Saaben lika lång som styrstaget.

Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )
Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )
Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
- Kjell Dahlén
- Corvettefantast
- Inlägg: 111
- Blev medlem: mån aug 15, 2005 21:25
- Ort: Eskilstuna
Re: Saab styrväxel
Blir intressant att följa. Hoppas att du visar bygget framöver med dom fästen du måste tillverka.
Kjell
Kjell
Kjell D
C3 Grön
C3 Grön
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Hejs BB
Ja, detta blir intressant!
Du har LS3 motor vad jag förstår, blir det skillnad på hur styrningen får plats då?
Jag gillar inte heller centrumplattan, måste ju bli brytning i dom 2 tätsittande skruvarna i styrväxeln! Jag har tänkt använda så långa styrarmar som möjligt trots förskjutningen till vänster.
Vad jag förstår så är förskjutningen någonstans mellan 25 - 30 mm på steeroids kittet, kan det stämma?
I så fall måste det väl gå att korta centrumplattan och förlänga styrstagen, eller?
Ja, detta blir intressant!
Du har LS3 motor vad jag förstår, blir det skillnad på hur styrningen får plats då?
Jag gillar inte heller centrumplattan, måste ju bli brytning i dom 2 tätsittande skruvarna i styrväxeln! Jag har tänkt använda så långa styrarmar som möjligt trots förskjutningen till vänster.
Vad jag förstår så är förskjutningen någonstans mellan 25 - 30 mm på steeroids kittet, kan det stämma?
I så fall måste det väl gå att korta centrumplattan och förlänga styrstagen, eller?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Saab styrväxel
Förskjutningen av hålen är nog ungefär 20-30 mm till vänster om centrum.
Om du har mindre centrumplatta och längre styrstag så blir "brytningarna" mindre på skruvarna i mitten.
Jag har inga bilder på de nya fästena ( håller på att göra mallar just nu ) men jag har några bilder på de från mitt förra bygge.


Om du har mindre centrumplatta och längre styrstag så blir "brytningarna" mindre på skruvarna i mitten.
Jag har inga bilder på de nya fästena ( håller på att göra mallar just nu ) men jag har några bilder på de från mitt förra bygge.


Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )
Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )
Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
- Kjell Dahlén
- Corvettefantast
- Inlägg: 111
- Blev medlem: mån aug 15, 2005 21:25
- Ort: Eskilstuna
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Hejs
Går det att få dit Saab styrningen i centrum på ramen om man har en gammal "hederlig" Cheva motor? Skillnad på utrymmet smallblock kontra bigblock?
Går det att få dit Saab styrningen i centrum på ramen om man har en gammal "hederlig" Cheva motor? Skillnad på utrymmet smallblock kontra bigblock?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Saab styrväxel
Det tror jag dessvärre blir tajt, styraxeln måste sitta ganska nära ramen samtidigt som det blir tajt mot heddersen.
//Edit:
Så här ser det ut på min bil, den nederst synliga knuten (bakom motorfästet) är mycket tajt mot heddersen.
Hur det ser ut med utrymmet med en smallblock vet jag inte.
//Ricky.

//Edit:
Så här ser det ut på min bil, den nederst synliga knuten (bakom motorfästet) är mycket tajt mot heddersen.
Hur det ser ut med utrymmet med en smallblock vet jag inte.
//Ricky.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Hejs
Jag tror också att det blir väl tight med heddersarna!
Ser då så ut när man vinglar med styrväxeln under bilen.
Men det vore ju kul om någon provat på allvar! Och kanske lyckats!
Jag tror också att det blir väl tight med heddersarna!
Ser då så ut när man vinglar med styrväxeln under bilen.
Men det vore ju kul om någon provat på allvar! Och kanske lyckats!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Saab styrväxel
hej
någon som vet hur mycket man sparar i vikt på att byta till kuggstång?
//patrik
någon som vet hur mycket man sparar i vikt på att byta till kuggstång?
//patrik
Re: Saab styrväxel
Jag vägde min gamla servostyrning då jag plockat bort den, allt srån styrstag och servocylinder till styrsnäcka men exkl servopump (som man ändå behåller till den nya styrningen.
Original styrning vägte totalt 20,5kg.
Dessvärre glömde jag visst att väga mitt Steeroidskit innan jag installerade detta..
Men kollar du runt hos Ecklers eller liknande borde det gå att få fram en vikt på hela paketet.
Min känsla är dock att ett Steeroids kit reducerar vikten med närmare hälften mot original.
Man får räkna med att tex Steeroids är lättare än andra kit som tex använder styrstag och kulleder i stål.
//Ricky.
Original styrning vägte totalt 20,5kg.
Dessvärre glömde jag visst att väga mitt Steeroidskit innan jag installerade detta..

Men kollar du runt hos Ecklers eller liknande borde det gå att få fram en vikt på hela paketet.

Min känsla är dock att ett Steeroids kit reducerar vikten med närmare hälften mot original.
Man får räkna med att tex Steeroids är lättare än andra kit som tex använder styrstag och kulleder i stål.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Hejs
Det är mer än en sak som är bättre med Saab styrningen då!!
Det är mer än en sak som är bättre med Saab styrningen då!!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
- Kjell Dahlén
- Corvettefantast
- Inlägg: 111
- Blev medlem: mån aug 15, 2005 21:25
- Ort: Eskilstuna
Re: Saab styrväxel
Jag har vägt samtliga orginalkomponenter i en klump, samt gjort detsamma med
Steeriod. Erhöll en viktbesparing på c:a 4kg
Kjell
Steeriod. Erhöll en viktbesparing på c:a 4kg
Kjell
Kjell D
C3 Grön
C3 Grön
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Där fick vi svar på tal, då väger Steeroidskittet ca 16,5kg då.Kjell Dahlén skrev:Jag har vägt samtliga orginalkomponenter i en klump, samt gjort detsamma med
Steeriod. Erhöll en viktbesparing på c:a 4kg
Kjell

Tackar.

Jag har räknat en del på mina totala viktändringar med rörbärarmar etc mot original och tar man med alla ramförstärkningar och grövre krängningshämmare osv så tror jag att det går på ett ut i stort sett..
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Saab styrväxel
Hejs
Ja Ricky, din bil kanske till och med väger mer än orginalet men dom förbättringar du gjort så har du en mycket bättre bil än orginalet!
Och sen har du väl någon häst mer också!
Ja Ricky, din bil kanske till och med väger mer än orginalet men dom förbättringar du gjort så har du en mycket bättre bil än orginalet!
Och sen har du väl någon häst mer också!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981