Den eviga oljefrågan

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Den eviga oljefrågan

Inlägg av Scania »

Jag har alltid kört dinosaurieolja i bilen och det har ju funkat fin fint men nu när man varvar runt 6000rpm och vid mycket inspirerad körning så stiger oljetempen därefter :D
Så frågan är törs man gå på helsyntet ??, mineralolja brukar väl inte gilla höga temperaturer lika mycket som syntet va?
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Jake »

Får du hög temp så behöver du en bättre oljekyl, vilken olja du skvimpar i har mindre betydelse så länge du ligger UNDER 120 grader i oljetemp...
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Scania »

ahh ok får bli en kylare då, man märker att tempen börjar bli hög ibland
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan Scania !

Satsa på en bra helsyntet olja, fabrikatet spelar nog
mindre roll ! Den kostar mer, men det har du säkert
igen. Du har ju vässat motorn lite också så den mår
bara bra, av en bra olja !

Prova med en bra olja innan du köper en extra
oljekylare, det kanske räcker med oljan för att
tempen ska vara OK !!
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Scania »

Hej jo tänkte börja med oljan och se om tempen sjunker
Tack för svaren
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Hot Rod »

De flesta TPI har nog oljekylare, vattenkylning i en aluplatta vid oljefiltret (KC4 i optionlistan). Förmodligen inte supereffektiv men har du en sån?
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Hejdarn »

Modern syntetolja har bättre egenskaper än gammal mineralolja. Vad som är tillräckligt bra beror ju på applikationen. :)
Mvh
Thomas
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Ingo »

Tja då blev det en oljetråd igen!! :D
Alltså en syntetolja är bättre än en mineral(oftast),men överhettas den så förstörs den på samma sätt som mineraloljan.
En 10/40 mineral som är överhettad slutar som en rak 10 innan smörjförmågan avtagit helt,vad tror ni en överhettad syntet slutar som om den är uppskrämd från 0 eller 5? :D
moderna motorer som min Hemi ska gå på 5/20,men de flesta äldre motorer får problem med så låg viskositet.
Fanns en anledning att man åkte med raka oljor i racing länge..

Jag skulle definitivt satsa på oljekylare.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Jake »

Som jag sa innan...
Det spelar INGEN roll hur fin etikett flaskan har så länge tempen är för hög... ALL OLJA BÖRJAR SÖNDERDELAS ÖVER 120 GRADER.

Häller man i en "finare racingolja" med högre viskositet så förvärrar man problemen. Köp oljan på biltema och lägg pengarna på en BRA oljekyl istället.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Hejdarn »

Det påståendet skulle jag ta med en nypa salt. Jag har tittat i ganska många högvarviga motorer som gått på olika oljor och över 140 grader är inte ovanligt. Det är självklart att det är bättre att hålla oljan kall i alla lägen men det finns också egenskaper som skärning, skummning och hur väl oljefilmen håller ihop på till exempel vippor.

Ett exempel är en motor som jag fick byta 15 vippor på inom 250 mil och med en annan olja så gick den 1200 mil utan problem. Nu är det visserligen racemotorer som lever ett hårt liv men skillnaden i smörjning är där.

Mitt tips är att du håller dig till en kvalitetsolja i alla lägen (prisskillnaden är minimal) och är det så att oljetempen sticker iväg med din körning så förbättrar du kylningen.
Mvh
Thomas
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Jake »

Hejdarn skrev:Det påståendet skulle jag ta med en nypa salt. Jag har tittat i ganska många högvarviga motorer som gått på olika oljor och över 140 grader är inte ovanligt.
Häll upp olja (mat, oliv osv spelar ingen roll) i stekpannan stick i en termometer och se vad som händer när du går över 120 grader och sedan 140 och vill du ha det spännande så kör du upp den till 160. Testa sedan med finaflaskan om du behöver bli frälst ;)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Ricky »

Att acceptera en hög oljetemp är att leva livet på en tunn tråd, bär ojefilmen eller bär den inte..?

Om den inte bär resulterar det som regel i MINST ett havererat vevstakslager och en repig vevaxel.

Håller man oljetempen på en vettig nivå så vet man att man inte behöver bekymra sig.

En oljekylare med slangar och adapter + evt byte av bypass-ventil kostar några tusingar och det är snabbt sparade pengar om man tar i lite då man kör. :)

Själv kör jag min gamla 454 på Statoil Racingway 25/50 syntet då jag kör lite hårdare.
Denna olja är bla poppis för båtracing sedan den tål högre temperaturer bra.

Därmed inte skagt att man SKA ha en högre temp än vad som är förnuftigt/säkert med marginal.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jag tror att kvaliten är väldigt viktig ju vassare maskin man har, högt varv, hästar, vridmoment & komp. ökar också belastningen alla delar!
En gång för länge sedan(78 eller 79) låg jag i lumpen på Ing 2 Eksjö och bodde i Göteborg.
Jag hade då en Opel Commodore GS-68:a som jag körde i mellan med, en dag fick jag för mej att byta motorolja och fattig som jag var så var det den billigaste oljan som gällde: Goth oil.
Jag kom till Borås...
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Hejdarn »

Håller med Ricky.

@Jake - jag kan bara referera till vad jag har sett i verkligheten mina racemotorer (och på de andra i depån). Jag pröjsar 65 kr litern för oljan jag använder och Fultemas ligger mellan 55 och 75 kl litern om jag kollar deras webbsida så det finns inte ens en ekonomisk anledning att köra no-name.

Jag säger det igen; det är klart att oljan skall gå kall. Självklart. Men varför betala mer för no-name än en känd olja och varför rekommendera andra att köra på vad som helst eftersom smörjegenskaperna inte skiljer? Varför inte köra på matolja då?

Olja är religion och det diskuteras gärna och väldigt få har någon kemikunskap att bedömma oljornas egenskaper (gäller mig med). Det jag inte fattar är att man kan lägga 15.000:- på kvalitetsdäck, 20.000:- på fjädring, 10.000:- på headers, 40.000:- på kompressor, osv utan att blinka men man funderar ihjäl sig om 15:- i skillnad på ett oljefilter per år eller om 50 spänn hit eller dit på ett års oljeförbrukning.

Min erfarenhet kommer från att plocka isär motorer som har gått hårt och varmt och det kan vara så att det aldrig blir relevant för en V8 gatmotor men jag tycker att det sista jag skulle spara på med ovanstående resonemang är oljan (gäller även växelolja och bakaxel) och filter när dessutom väl beprövade oljor till och med är biligare än okända (brandade).

Och så en smiley :)
Mvh
Thomas
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Ingo »

Oljetrådar är kul!!!
Väljer man en olja som har de kvalitetskrav som fabrikanten kräver så är man säker.
Sedan när det gäller race finns det ju massor av faktorer som inte har ett dugg med oljan att göra trots allt,och sedan kanske inte fabriksspecifikationerna är det optimala.
Men genomgående verkar det vara de som kränger olja som vet att dyra oljan är bäst.. :D
Jag tänker satsa på en vattenkyld oljekylare i panteran,och en adapter utan termostat för att få hjälp av kylvattnet att snabbare få upp oljetempen(som ju också är ett problem)
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Ricky »

Hej Ingo. :)

Då du säjer at du har problem med att "få upp" oljetempen antar jag att du menar under gatåkning?

Vattenkyld motoroljekylare har jag själv endast stött på i marinsamanhang, är anledningen till att du skall använda en sådan för att slippa långa slangar till en luftkyld eller är det andra orsaker?

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Ingo »

Ricky skrev:Hej Ingo. :)

Då du säjer at du har problem med att "få upp" oljetempen antar jag att du menar under gatåkning?

Vattenkyld motoroljekylare har jag själv endast stött på i marinsamanhang, är anledningen till att du skall använda en sådan för att slippa långa slangar till en luftkyld eller är det andra orsaker?

//Ricky.
Panteran har ju motorn bak och välkända problem med oljetempproblem.
Borde gå att dra slangar fram till en vanlig oljekylare,men har aldrig sett det faktiskt,däremot brukar man sätta en oljekylare i en innerskärm bak,vilket jag finner lite bisarrt..
Vattenoljekylare från jänkesnutbilar brukar man använda (ford crown victoria)
finns ju från entrepenadfordon också,men dom brukar vara väl stora.
Har man ingen termostat i adaptern så hjälper ju kylvattnet till att få upp oljetempen snabbare.
På vetten tycker jag ofta det tar en jäkla tid att få upp oljetempen trots allt (min har oljekylare orginal)
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Hot Rod »

Ricky skrev: Vattenkyld motoroljekylare har jag själv endast stött på i marinsamanhang
Fanns som option på C4 84-91, en liten aluplatta mellan blocket och oljefiltret, jag hade det på min -87.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Ricky »

Ingo skrev:
Panteran har ju motorn bak och välkända problem med oljetempproblem.
Borde gå att dra slangar fram till en vanlig oljekylare,men har aldrig sett det faktiskt,däremot brukar man sätta en oljekylare i en innerskärm bak,vilket jag finner lite bisarrt..
Vattenoljekylare från jänkesnutbilar brukar man använda (ford crown victoria)
finns ju från entrepenadfordon också,men dom brukar vara väl stora.
Har man ingen termostat i adaptern så hjälper ju kylvattnet till att få upp oljetempen snabbare.
På vetten tycker jag ofta det tar en jäkla tid att få upp oljetempen trots allt (min har oljekylare orginal)
Jag har en marin vattenoljekylare (rörvärmeväxlare) liggande men den är säkert för liten för bilbruk sedan storleken är anpassad för att kylmediet skall ha en temperatur på kanske max 25 grader.

Är det rörvärmeväxlare eller plattvärmeväxlare man använder sig av i bilarna?

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Ingo »

En sådan här är det jag blivit tipsad om,och används i några panteror i landet..
http://www.ebay.com/itm/CROWN-VICTORIA- ... 0809764867
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Hejdarn »

Ferrari har byggt bilar med oljekylare i hjulhusen. Stensprutet skjuter sönder dem. :)
Mvh
Thomas
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Ricky »

Ingo skrev:En sådan här är det jag blivit tipsad om,och används i några panteror i landet..
http://www.ebay.com/itm/CROWN-VICTORIA- ... 0809764867
Ser ut som en vanlig rörvärmeväxlare. :)

Denna typ har jag kört med på min Mecruiser 377 (377cui och 377hk) i båt, finns ju egentligen alla möjliga storlekar på dom, även med inbyggda termostater om man så önskar. Bild

Dock är dessa i mässing i stället för aluminium som den du länkar till.

//Ricky.

Bild

Bild
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Ricky »

Så här såg "värsting"oljekylaren ut som jag monterade då den svarta inta var tillräcklig.

Denna hadde inbyggd termostat och skulle klara 700hk enligt tillverkaren, då med sjövatten som kylmedia. :)

Bild
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Ingo »

Ricky skrev: Ser ut som en vanlig rörvärmeväxlare. :
Dock är dessa i mässing i stället för aluminium som den du länkar till.

//Ricky.


Jo aluminium är ju ingen hit i en båt.
En mässingkylare blir nog antagligen tyngre också..
Den svarta värmeväxlaren vad kommer den ifrån?
Senast redigerad av Ingo den tor jan 05, 2012 21:02, redigerad totalt 1 gånger.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Ingo »

Hejdarn skrev:Ferrari har byggt bilar med oljekylare i hjulhusen. Stensprutet skjuter sönder dem. :)
jo här är en dylik lösning till Panteran..
Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Den eviga oljefrågan

Inlägg av Ricky »

Ingo skrev: Jo aluminium är ju ingen hit i en båt.
En mässingkylare blir nog antagligen tyngre också..
Den svarta värmeväxlaren vad kommer den ifrån?
Jag vet inte om den blir så mycket tyngre sedan materialet är inte så tjockt.

Jag kommer inte riktigt ihåg var den svarta kom ifrån men den var för klen för min 377:a då den gick på fullgas längre perioder.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar