Detta gäller dock bara C6 Z06 eftersom dom har mest med Ls7 att göra.Så haverier i andra motorfamiljer är ej medräknat.
MOST COMMONLY
1 Bearings faliure
From oil starvation on tack car with slicks,coilovers ect.
2 Piston faliure
From detonation,poor tuning,high duty cycle or simply to much horse power.
3 Valvetrain faliure
From poor VALVETRAIN DYNAMICS,improperty mach components and over-revs.(kan ju vara något för er som trimmar att tänka på)
I denna ordning upplever Katech haverierna ovan..Detta gäller främst på trimmade Ls7 motorer.Med dubbelfjädrar,stålventiler ect.Så ändras den dynamiska förutsättningen i motorn. Med haverier av olika slag till följd av detta.Dom anser att vid vass cam ska man behålla orginal ventilerna. Dom titan för insug och dom sodium fyllda avgas ventilerna ,samt använda sigelfjädrar.Då fungerar harmonin i motorn.Det finns sigelfjädrar som pallar en hel del.En stål avgas ventil börjar vobbla runt 6800v enligt Katech,En sodiumfylld avgas ventil är stabil vid 7500v.Dessa gubbar vet ju vad dom talar om.Så jag ville bara framföra deras undersökningar.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 (555hp 715nm) (470rwhp 610rwnm)
Katech om orsaker till haverier
-
- Corvetteälskare
Re: Katech om orsaker till haverier
Intressant läsning.
Vad hände med din projekttråd om Z06, jag var ute i garaget för att kolla vad det stod på min 08 men hade svårt för att hitta något, har för mig att du sa att det skulle stå längst fram på förarsidans topp.
Vad hände med din projekttråd om Z06, jag var ute i garaget för att kolla vad det stod på min 08 men hade svårt för att hitta något, har för mig att du sa att det skulle stå längst fram på förarsidans topp.
Med vänliga hälsningar,
*** Fidde ***
*** Fidde ***
-
- Corvetteälskare
Re: Katech om orsaker till haverier
Jo jag har hittat allt jag behöver och återkommer när jag är klar.Därför tog jag bort tråden.Jag vill inte lägga ut något fören jag har bekräftelse på det jag håller på med.Dessa bokstäver ska annars stå i fram eller bakant på vänster topplock.(förarsidan)