gbak skrev:Jag använde en vit 1,5mm tjock tape som jag satte runt kam nockarna.
Sedan penslade jag hörnen på stakarna med röd färg och roterade veven.
Blev tapen röd någonstans så hade jag filat för lite på stakarna.
Läste någonstans att vevpartiet kan flexa ca 1mm under körning (vid maxvarv), så jag vill minnas att 1,5mm är rätt så lagom frigång.
Samma gäller också mellan block och t.ex skruvskallarna på överfallen.
Man är ju lite rädd att slipa ur för mycket, vattenkanalerna är ju i riskzonen när man slipar ur för vevstakarna i blocket. Jag såg till så att jag hade drygt 1 mm i frigång här.
Har ju inte dragit ihop tråget ännu så jag får ägna helgen åt att kolla frigång mot kammen.
Börjat fundera på avgasrör, 3-tumsrör funkar i hålen till växellådsbalken men frågan är om man måste köra med lite stummare motor- och växellådsfästen för att undvika att det tar i?
Köpte en böj på Biltema för att prova lite. Ett par Apple-dämpare som avslutning kanske?
jag satte liten bit flexslang för mitt 3 tums system å det verkar funka riktigt bra. blir inte ens brytningar på heddersen ens nåmer. aldrig några problem med hedderspackningar nåmer. har byggt 2 tums hedders med 3 tums avgasrör till min
kungricky skrev:jag satte liten bit flexslang för mitt 3 tums system å det verkar funka riktigt bra. blir inte ens brytningar på heddersen ens nåmer. aldrig några problem med hedderspackningar nåmer. har byggt 2 tums hedders med 3 tums avgasrör till min
Funderade också på något sådant, satte du flex-slangen direkt efter headers och sedan monterade avgassystemet stumt?
javisst direkt efter hedersen. hade jag inte haft flexslang så hade jag nog varit tvungen montera stumma motorfästen eller endast en avgasupphängning längst bak. 3 tumsrören är så styva jämfört med 2.5 tums att dom hade tagit så mycket påfrestningar från motorns vridningar och rörelser så att hedderspackningarna aldrig hade hållit och heddersbultarna lossnat hela tiden.
klammrade fast rören i orginalfästet bak på växellådan, sen blev det 2 rätt så stumma gummiupphängningar bak på varje rör.
Senast redigerad av kungricky den ons jan 25, 2012 1:37, redigerad totalt 1 gånger.
byggde egna hedders av 2tums rör med 4tums kollektor för 1500kr.
direkt efter heddersen satte jag 3 dm flexrör..
har inga bilder med allt på plats då jag lyft ur motorn för genomgång.
Ja, det där ser riktigt bra ut. Jag planerar göra något liknande. Du verkar ha skippat X- eller H-pipa?
Byggde du headers utifrån en sats eller är det helt hempysslat? Tog lång tid?
Fiffigt att vinkla in collectorerna/reducerna, funderade själv på att göra det för att kunna få in rören i ramhålen men funderar på att bygga om tvärbalken i stället i samma vevan som den ska göras demonterbar.
//Ricky.
Ricky Berg. 1972 454 convertible. CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se 2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Ricky skrev:Fiffigt att vinkla in collectorerna/reducerna, funderade själv på att göra det för att kunna få in rören i ramhålen men funderar på att bygga om tvärbalken i stället i samma vevan som den ska göras demonterbar.
//Ricky.
Hur ser det ut när man köper färdiga headers, hamnar kollektorerna i närheten av hålen i växellådsbalken?
jo jag byggde med endast biltemas rörböjar och 2tums kardanböjar. hade en skrotad motor på motorstödet som jag byggde från. svetsa fast reducern på motorstödet i rätt vinkel och som jag ville att heddersrören skulle sluta. det blev faktist hyfsat bra , men riktigt trångt på förarsidan , bara en centimeter på flera ställen till godo.
+ att jag måste lossa kopplingsstaget varje gång jag ska byta oljefilter. men den sitter ju bara med en sprint så det går ju fort att ta lös den.
3 tumsystemet tog lite tid det med, många småböjar blev det för att få avgasystemet så nära golvet som det bara gick. vill ju ha bilen så låg som möjligt.
så 2 veckor av mitt liv gick till att göra avgasystemet och heddersen, men det var det värt =)
Tänkte göra h-pipa men behövdes absolut inte.
Ska ju ändå klara över 300hp per pipa.
Mitt maxvrid ligger runt 5500 varv och den varvar med lätthet 7000 varv fast det är en långslagig 383.
varför jag byggde så stora hedders är att det är dom som begränsar maxvridet på mellan och övre registret medans avgasystemet begränsar varven...
Man bör ju ha minst 1 3/4 tums hedders om man bygger 383. men gärna 2 tums hedders om man vill ha det absoluta maxvridet fram.
peter.holm skrev:
Hur ser det ut när man köper färdiga headers, hamnar kollektorerna i närheten av hålen i växellådsbalken?
Peter
Jag har bigblock och där kommer de inte ens i närheten av hålen och sedan jag kör Hooker Supercomp fulllängd hedders koller reducersen så långt bak att det inte känns sunt att göra supertvära s-böjar heller.
Det känns ju lite småsurt att börja bygga om heddersen då allt är bromsat och klart också så det blir nog till att flytta hålen i balken i stället för min del..
//Ricky.
Ricky Berg. 1972 454 convertible. CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se 2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Blir det Biltema silverfärg på generatorn också eller ska du högglanspolera
Nä, den blir som den är. Däremot kör jag efter tips från Jocke Cedergren med Biltemas fälgfärg på motorblocket och vattenpumpen. Blir mao silverfärgat för att matcha överdelen.
Apropå Jocke C, håll utkik efter något fränt som snart kommer dyka upp i motorvärlden. Har haft ett litet finger med i det bygget...
Kompositfjädern är kortad lite grann så nu får jag större avstånd till däcken. Har även pysslat om de olika mellanläggen för att få upp fjädern lite vilket gör att jag borde kunna skruva upp muttern lite mer på skruvarna.
Blocket i stort sett klart, väntar på toppar nu. Persåker kommer ev. ta hem Kina-kopior på Brodix IK-200 till ett bra pris så jag avvaktar hans tester av dessa innan jag bestämmer mig vilka jag ska köpa.