Urtrampningslager

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Urtrampningslager

Inlägg av BB »

Hej

Har en fråga, jag har bara haft automat bil tidigare och har nu en bil med manuell, problemet är att jag inte har demonterat bilen själv så jag är inte helt säker på hur det ska vara, ska det vara ett glapp på stället som bilden visar ?

Bild
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Urtrampningslager

Inlägg av Ricky »

Med risk för att jag missförstått frågan så svara jag JA, det ska vara ett "glapp".

Ligger uttrampningslagret mot solfjädern kommer det inte att hålla länge om det konstant ska snurra med smma varvtal som motorn.

Man ska ha ett "spel" i kopplingspedalen innan lagret läggs an och påverkar kopplingen.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Re: Urtrampningslager

Inlägg av BB »

Ungerfär hur mycket ska "spelet" vara ?
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Urtrampningslager

Inlägg av PG-son »

Hej!
Nu är du på min favorit fråga.
:twisted: Va jag har pysslat med detta.
Du måste ha ett spel mellan urtrampningslagret och solfjädern.
Jag började nog med 2-3 mm, sen har det nog blitt lite mer allteftersom de nya grejerna nötts in. Då är det bara att efterjustera. Det enda sättet att kolla spelet är att titta in i mörkret, via Youken, lysa och försöka se. Jag kollade också genom att med något snurra på lagret, för att vara säker på att det gick fritt. Lagret kan glappa i axeln/youken (som det sitter i). Då blir du lurad om du inte tittar efter.
När jag bytte till ny koppling och tryckplatta, visade det sig att de nya kopplingarna är lägre än de gamla, (joodå jag har haft 3 st olika fabrikat.)
Det i sin tur innebar att de medskickade korta urtrampningslagren inte räckte till. Alltså köpte jag ett längre, det var för långt :evil: vilket medförde att kopplingen alltid låg på, och som Ricky påpekade pajade lagret.
Ok, fick sedemera tag på ett Mc Cloud lager som är justerbart. Samt installlerade en justerbar kopplingskula, (den som youken ligger på) Då fick jag till det. Gissa hur många gånger jag lyft ner och upp växellådan, som tur var orginallådan.
Fattar du varför detta är min favorit :roll:
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Användarens profilbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Re: Urtrampningslager

Inlägg av BB »

Tack för svaren ! :D
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Skriv svar